מעריכי השווי לא מרחמים על אלוני חץ: תפחית עוד 560 מיליון שקל משווי נכסיה

בתוך שלושה רבעונים הפחיתה חברת הנדל"ן המניב כ־1.4 מיליארד שקל משווי הנכסים המניבים בהם היא מחזיקה בארה"ב ובבריטניה • גורם בענף: "השמאים לוחצים להעלות את שיעורי ההיוון; הם חוששים שהבנקים יקבלו המון נכסים, ימהרו למכור אותם ויפילו את שוויים"

נכס בארה''ב של חברת קאר מקבוצת אלוני חץ / צילום: מתוך מצגת החברה
נכס בארה''ב של חברת קאר מקבוצת אלוני חץ / צילום: מתוך מצגת החברה

הטלטלה הפוקדת את ענף הנדל"ן המניב, בדגש על תחום המשרדים מעבר לים, מגיעה רבעון השלישי ברציפות לדוחות הכספיים של אלוני חץ  בדמות הפסדי ענק של מאות מיליוני שקלים. חברת הנכסים המניבים הפועלת בישראל ובחו"ל, עידכנה על קבלת אינדיקציות שליליות מחברות ההשקעה בנדל"ן בהן היא מחזיקה בבריטניה ובארה"ב, שכתוצאה מהן יירשמו לה ברבעון השני הפסדים של 560 מיליון שקל.

מכרו דירה ואחרי פחות משבוע התחרטו. מה קבע ביהמ"ש?
האסטרטגיה של ההסתדרות, מתווה הפשרה והסעיף שבלב המחלוקת
שבעה יורשים קיבלו דירת גן בגבעתיים. בכמה הם מכרו אותה? 

זאת כתוצאה מהתאמות שליליות בשווי נכסי החברות הכלולות בעקבות עליית שיעורי ההיוון של תזרימי המזומנים החזויים. עיקר ההשפעה מבחינת השיערוכים השליליים של אלוני חץ (70%) מגיעה ככל הידוע מפעילותה בארה"ב, והיתרה בבריטניה. בשלושת הרבעונים האחרונים מגיעים הפסדי השיערוך של אלוני חץ לכ־1.4 מיליארד שקל.

שיעור ההיוון הוא שיעור התשואה שבאמצעותו מהוונים סדרה של תשלומים עתידיים לערך נוכחי יחיד, שהוא שווי הנכס. ככל ששיעור ההיוון גבוה יותר, כך יורד ערכם הנוכחי של התשלומים העתידיים, ובהתאם יורד גם שווי הנכס. על פי ההערכות, השמאים בארה"ב לוחצים כיום על חברות הנדל"ן המניב להעלות את שיעורי ההיוון בשל הזינוק בריבית.

גורם בענף המכיר את פעילות אלוני חץ מציין כי מדובר בתהליך מתמשך של הפחתות שווי שהחל לפני שנתיים. "בשנה האחרונה הם חוו לחץ מצד השמאים בארה"ב ובבריטניה. בהתחלה בעקבות הקורונה - אמרו להם שיש בעיה עם חזרה של עובדים למשרדים, מה שמצריך הורדת שווי של המבנים כי העולם עובר לעבודה היברידית. אחר כך, הגיעה בשנה שעברה עליית הריבית, אז אמרו שהמשקיעים בענף הנדל"ן המניב ידרשו פיצוי גדול יותר ולכן שיעורי ההיוון שם צריכים לטפס".

הוא מוסיף כי "בחודשים האחרונים החל טרנד חדש בקרב השמאים בארה"ב שמדבר על 'גילוי מחיר' (Price Discovery).

 

"הם חוששים שבגלל מחנק אשראי לחברות הנדל"ן המניב, התוצאה היא שהבנקים יקבלו לידיהם המון נכסים בטווח הזמן הנראה לעין, ימהרו למכור אותם ואז יפילו עוד יותר את שוויים. בגלל תרחיש עתידי כזה, לוחצים על חברות הנדל"ן המניב בארה"ב, להעלות את שיעורי ההיוון".

באלוני חץ, המנוהלת על ידי נתן חץ שהינו בעל המניות הגדול בחברה (14.4%) ציינו כי מדובר בהפסדי שיערוך בחברות הפרטיות בחו"ל בלבד. קרי הם אינם מתייחסים לנכסי החברה בארץ שבה מחזיקה אלוני חץ בחברת הנדל"ן המניב אמות ובחברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס.

תקופה קשה לחברה הסולידית

כאמור מדובר ברבעון נוסף של הפחתות באלוני חץ בשל הירידה בשווי נכסיה מעבר לים. בינואר האחרון, בעת הכנת הדוחות הכספיים השנתיים דיווחה החברה כי התקבלו אינדקציות לשיערוכים שליליים של 750 מיליון שקל. את שנת 2022 סיימה החברה, המציגה בדרך כלל רווחיות גבוהה, עם הפסד של קרוב למיליארד שקל מהשקעותיה בחברות הכלולות, שעיקרו נזקף לדוחות הרבעון הרביעי (662 מיליון שקל).

אותם הפסדי שיערוך גררו את אלוני חץ להציג בשורה התחתונה הפסד שנתי של 281 מיליון שקל, לאחר רווח של 1.56 מיליארד שקל בשנת 2021. ברבעון הראשון של 2023 נמשכה המגמה השלילית, ושוב הציגה אלוני חץ הפסד בגין חלקה בחברות כלולות, בסכום של 196 מיליון שקל, שהעביר אותה להפסד רבעוני של 218 מיליון שקל בשורה התחתונה.

אלוני חץ נחשבת לאחת החברות הסולידיות בשוק הישראלי. מדובר בחברת נדל"ן מניב הפועלת בעיקר בתחומי המשרדים. בארץ היא בעלת השליטה (53.8%) באמות המחזיקה במגדלי משרדים ונכסים מניבים נוספים ברחבי המדינה.

בבריטניה פועלת אלוני חץ באמצעות ברוקטון אוורלסט (83%) ומתמחה שם בהקמת בנייני מעבדות רפואיות מתקדמים. בארה"ב יש לה שתי זרועות פעילות שפועלות בתחום של הקמת והשכרת בנייני משרדים, האחת היא בוסטון איי.אייץ' הפועלת בבוסטון (55%) והשנייה היא קאר פרופרטיס הפועלת גם בוושינגטון ובטקסס (47.3%)

מניית אלוני חץ נסחרה ביום ראשון בירידה של 2.5%, כששווי השוק הנוכחי של החברה עומד על 5.7 מיליארד שקל. מהשיא שנרשם בתחילת השנה שעברה ירדה המניה ביותר מ־40%.