סקר חדש מגלה שהישראלים מתחילים להסתגל ל־AI, אך לא בכל המקצועות

בין היתר, נשאלו המשתתפים באיזה תחום לדעתם ChatGPT יכול להחליף נציג אנושי בצורה הכי טובה, ואיזה מקצוע עלול להיפגע הכי הרבה כתוצאה מהתרחבות שירותי בינה מלאכותית • אירועים ומינויים

הישראלים מתחילים להסתגל ל־AI
הישראלים מתחילים להסתגל ל־AI

מהפכת הבינה המלאכותית מתחוללת מדי יום - במידה מסוימת, אנו חיים את ההיסטוריה הטכנולוגית - אך האם הציבור הישראלי אכן מעוניין בכל מה שהיא מאפשרת והאם היא רצויה מבחינתו? מסקר מייצג של האוכלוסייה בישראל, שנערך בקרב כ-630 משתתפים בגילאי 18 ומעלה, כולל החברה הערבית, עולה כי בתחומים מסוימים הישראלים עדיין מעדיפים בעלי מקצוע אנושיים - אך כבר יש פתיחות גם לכלים החדשות.

בסקר, שערך בנק מזרחי טפחות, נשאלו המשתתפים בין היתר באיזה תחום לדעתם ChatGPT יכול להחליף נציג אנושי בצורה הכי טובה. במקום הראשון נמצאת רכישת מוצרים מהסופר (13%), במקום השני הזמנת חופשות (11%), במקום השלישי בנקאות (5%) ובמקום הרביעי חברות סלולר ותקשורת (4%). עם זאת, 37% ציינו שהדבר נכון לכל התחומים באותה מידה. רק 10% סבורים ש- ChatGPT לא עדיף בשום תחום.

תרי ישכיל / צילום: ליה יפה
 תרי ישכיל / צילום: ליה יפה

באשר לשאלה איזה מקצוע עלול להיפגע הכי הרבה כתוצאה מהתרחבות שירותי בינה מלאכותית ו-ChatGPT, מבין המקצועות שנבדקו דורגו במקום הראשון נציגי שירות לקוחות (25%), ואחריהם סוכני נסיעות (11%), בודקי תוכנה (9%), מורים (5%) ובנקאים (4%). בשאלה זו 24% חשבו שכל המקצועות הללו ייפגעו באותה מידה.

במענה לשאלה "במידה ותזדקק למענה או ייעוץ בנושא מהותי מהבנק שלך - מי תעדיף שייתן לך שירות" 84% מהנשאלים ציינו כי הם מעדיפים נציג אנושי (89% נשים, 79% גברים). רק 8% ציינו כלי AI ול-8% אין העדפה - מה שאולי מעיד על תחילת אימוץ טכנולוגיות חדשות, אך גם על כך שהדרך עוד ארוכה.

"תחום שירות הלקוחות עובר בעשור האחרון טרנספורמציה, הכוללת מעבר לכלים דיגיטליים מתוחכמים", מציינת תרי ישכיל, סמנכ"לית השיווק בבנק מזרחי טפחות. "הבינה המלאכותית תמשיך לשנות את עולם השירות, ובכלל את עולם התעסוקה, ובענפים מסוימים אף תהפוך לשחקן מפתח בהתנהלות מול לקוחות הקצה. אך הנתונים שעולים מהסקר מראים כי בתחומים בהם נדרש ממד של אנושיות, וישנו צורך לקיים התייעצות אמיתית יש העדפה לאינטראקציה אישית".

מוצאים שפה משותפת ביזמות

עמותת יוזמות עתיד בשיתוף אשכול הגליל ופדרציית דטרויט משיקות לראשונה באזור הצפון תוכנית ליזמות נשית משותפת. מדובר בתוכנית שהחלה בירושלים בתמיכת ה-USAID, ובמסגרתה יזמיות ערביות ויהודיות עוברות תהליך הכשרה וליווי לטובת הקמת עסק חדש או קידום עסק קיים, וכעת היא מגיעה לנוף הגליל, נצרת ומגדל העמק.

מטרת התוכנית היא לצמצם פערים סוציו-אקונומיים, ולקדם חיים משותפים ברמה האזורית והלאומית. כדי להשיג זאת, כל מחזור שיוצא לדרך מייצר את הפלטפורמה להקמת המחזור הבא - מה שיגדיל את אפשרויות שיתופי-הפעולה. המחזור הנוכחי כולל כ-100 משתתפות, עם עסקים בתחומי הקולינריה, קוסמטיקה, רפואה משלימה ועוד.

"התקווה היא ליצור אקו-סיסטם כלכלי מקומי חדש ומאפשר", מסבירה צופית גורדון, מנכ"לית יוזמות עתיד. "בקורס עצמו אנחנו עדות כיצד פערי שפה ותרבות מפנים את המקום לטובת חשיבה והתמודדות משותפת עם האתגרים שאנחנו חוות כנשים יזמיות".

התוכנית כוללת הכשרה של 1,000 יזמיות יהודיות וערביות, והחודש הושלם המחזור הראשון של התוכנית בהשתתפות כ-300 יזמיות. בהמשך תתרחב הפעילות לערים נוספות.

שיתוף-פעולה לתחזיות השקעה

הבינה המלאכותית בשירות המשקיעים: חברת הפינטק I Know First, המספקת תחזיות יומיות לשוק ההון על בסיס אלגוריתם בינה מלאכותית, חתמה על שיתוף-פעולה אסטרטגי עם פלטפורמת המסחר סיברון. המטרה: לספק לבנקים, לבתי השקעות, לסוחרי נוסטרו, לקרנות גידור ולגופים מוסדיים, תחזיות מבוססות AI לקבלת החלטות השקעה בשוק המניות, תעודות הסל והמט"ח.

מערכת סיברון משמשת גורמים רבים במערכת הבנקאית והמוסדית בישראל בעבודתם מול הבורסה בת"א, וב-2022 הוערך היקף המסחר במערכת בכ-1.6 מיליארד שקל ליום. I Know First נוסדה ב-2011 על ידי ירון גולגר (שמכהן כמנכ"ל) וד"ר ליפא רויטמן (מנהל טכנולוגיות ראשי), והיא מפיקה תחזית יומית ל-13.5 אלף מניות, מדדים, תעודות סל, צמדי מט"ח סחורות ושערי ריבית ב-50 שווקים.

כעת מציעה החברה לסוחרים בארץ להיעזר בטכנולוגיית ה-AI שלה ככלי תומך החלטה, המאתר הזדמנויות מסחר. בהתאם להסכם, בשלב הראשון יסופקו תחזיות יומיות לגבי מניות מומלצות ומגמות במדדים העיקריים בבורסה בתל אביב ובבורסות ארה"ב. בשלב הבא, יתאפשר ניתוח מבוסס בינה מלאכותית לתיק ההשקעות הנוכחי של כל גוף בנקאי או מוסדי.

ההסכם מגיע לאחר הסכם נוסף שחתמה I Know First עם חברת Shoonya, פלטפורמת מסחר ללא עמלות מהודו. לדברי גולגר, המהלך מהווה "הכרה נוספת ביכולות החיזוי של האלגוריתם, ובמהפכה שטכנולוגיית הבינה מלאכותית מחוללת בקרב גופי השקעה מקצוענים, כמו בנקים, קרנות גידור ובתי השקעות.

"הצעת הערך הייחודית שלנו משלבת מתודות שונות של AI: רשתות נוירונים, אלגוריתמים גנטיים וכן Machine Learning ויכולת למצוא את הקשרים הסמויים בין אלפי נכסים שונים על בסיס יומיומי, לאתר הזדמנויות מסחר לטווחי זמן שונים בכל יום ולהפיק תובנות לפעולה מיידית".

חדשות טובות

רויאל קנין משיקה קמפיין ארצי לעידוד אימוץ כלבים: הציבה כ-200 עמדות שתייה ברחבי הארץ, ועליהן תמונות של כלבים הממתינים לאימוץ, בעזרת שותפים כרשת וניליה, חנויות, מרפאות, והעיריות פתח תקווה, אשקלון ורמלה.

בכל עמדה ישנו QR CODE שניתן לסרוק, וממנו ולהגיע לדף ייעודי במאגר האימוץ הארצי של יד4, שיציג את הכלב המוצע לאימוץ בעמדה וכלבים נוספים באזור.

קריסטיאן טאשב, מנהל השוק הישראלי רויאל קנין ואסף בלנק מנכ''ל רשת וניליה / צילום: רפי דלויה
 קריסטיאן טאשב, מנהל השוק הישראלי רויאל קנין ואסף בלנק מנכ''ל רשת וניליה / צילום: רפי דלויה