מנכ"ל הבורסה קורא לרה"מ: "דבר עם מודי'ס כדי למנוע הורדת דירוג"

איתי בן זאב פנה היום לראש הממשלה ולשר האוצר בבקשה שיצרו קשר עם מודי'ס וסוכנויות דירוג נוספות כי למנוע הורדת דירוג • "הדוח של מוד'יס שיצא אתמול מהווה קריאת השכמה לממשלת ישראל"

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף
איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, איתי בן זאב, פנה היום (ד') לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', בבקשה כי ייצרו קשר עם סוכנות הדירוג מודי'ס וסוכנויות הדירוג האחרות. בן זאב מבקש כי נתניהו וסמוטריץ' ישוחחו עם הסוכנויות כדי למנוע הורדת דירוג "שתהיה הרסנית לכל מה שנבנה כאן בעמל רב", לדבריו.

צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל
סיטי בהתייחסות למצב בישראל: "נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר"

בן זאב גורס כי "הדוח של מוד'יס שיצא אתמול מהווה קריאת השכמה לממשלת ישראל", ומוסיף כי אם זו "לא תתעשת במהרה אז יהיה פה משבר פיננסי סטייל אנגליה". לדבריו, "מוד'יס הוא גוף בינלאומי אובייקטיבי ונייטרלי שאומר בריש גלי שלמרות שהכלכלה שלנו חזקה אנחנו כמדינה נמצאים במדרון חלקלק שבסופו ייגרם נזק כלכלי משמעותי לכלל אזרחי מדינת ישראל. זהו שיקוף של כלכלת ישראל בעיני העולם, ואסור לנו להתעלם ממנו."

לכן ציין בן זאב ואמר כי הוא פונה "לראש הממשלה ולשר האוצר - דברו עם מוד'יס וחברות הדרוג הבינלאומיות הנוספות ועשו את הנדרש על מנת למנוע הורדת דירוג שתהיה הרסנית לכל מה שנבנה כאן בעמל רב ובכישרון במשך שנים רבות. שום תכנית לחיזוק הכלכלה הישראלית לא תעזור, במידה והדירוג יירד. אם לא יחול שינוי בקרוב - לצערי נגיע לשם על כל המשתמע מכך".

לפי שעה נראה ששוק ההון התאושש מהבהלה שאחזה בו ביום שלישי. ברביעי זינק מדד ת"א 35, מדד הדגל של הבורסה המקומית בכ-2.7% לקראת סוף המסחר, לאחר שיום קודם נפל ב-3% על רקע המתנה דרוכה לדוח של מודי'ס שפרטיו לא היו ידועים (בזמן המסחר). בשוק התפרסמו עוד אזהרות של בנקים אמריקאיים שונים על הכלכלה הישראלית. החשש של המשקיעים בשלישי היה כי מודי'ס תפרסם אזהרה שתתריע על אופק הדירוג או אפילו תפחית את דירוג האשראי של ישראל. אולם זה לבסוף לא קרה.

מה אמרה מודי'ס בדוח שלה? הוא היה מעין עדכון לאחר העברת החוק לצמצום עילת הסבירות ביום שני אחר הצהריים. ההודעה סקרה את מה שעבר בחקיקה, לרבות העתירות שהוגשו לביהמ"ש העליון בנושא. הסקירה הביעה גם חשש מהשלכות החקיקה על ההשקעות בענף ההייטק. כאשר האנליסטים מביעים חשש שאם המתח החברתי יימשך, זהו "דבר שיוביל להשלכות שליליות על מצבה הכלכלי והביטחוני של ישראל".

בהודעה משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' שפורסמה טרם פרסום הדוח נכתב כי מדובר ב"תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד". עוד נמסר כי התעשיות הבטחוניות, וגם ענף ההייטק, לצד פיתוח משק האנרגיה, משגשגים ומקבלים הזמנות במיליארדי דולרים רבים.