מה קרה למוקד שירות הלקוחות של תמי 4 בעקבות הקרב עם ערוץ 14?

שטראוס הפסיקה לפרסם בערוץ 14 והפיצה אמנה לכלל ספקיה • בערוץ מאיימים לפנות לערכאות, ועיתונאים שונים קוראים לחרם בעיקר על מוצרי תמי 4 • איך זה ייגמר? שטראוס: "מספר הביטולים זניח"

המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman
המרכז הלוגיסטי של שטראוס בשוהם / צילום: Shutterstock, Igal Vaisman

הקרב בין שטראוס  וערוץ 14 מסלים, כשבמרכז הסערה ברשתות החברתיות נמצא מתקן המים של החברה, תמי 4. כל זה קרה לאחר שהחברות שטראוס, דלק רכב ואבן קיסר הפסיקו לפרסם בערוץ 14, על רקע התבטאות של עו"ד ארי שמאי על כך שצריך לשחרר מהכלא את יגאל עמיר, רוצחו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז"ל - התבטאות שהביאה להפסקת העסקתו של שמאי בערוץ.

מנכ"ל אדידס ישראל מסביר איך דיזנגוף סנטר יעזור לו לנצח את נייקי
מהלך שיווקי או עסקי? מה עומד מאחורי החלטת רמי לוי לייבא חלב

אנשי ערוץ 14 ותומכיו מפרסמים ומפיצים ביממה האחרונה כי בשל הפסקת הפרסום של שטראוס בערוץ, לקוחות רבים מחליטים להתנתק משירותי תמי 4 של שטראוס. ביממה האחרונה מתפרסמים לא מעט פוסטים וציוצים, חלקם על-ידי ינון מגל ואנשי ימין מוכרים אחרים, וחלקם על-ידי משתמשים עצמאיים - אשר מספרים כיצד הם מתנתקים מהחברה או מנסים לשתף הנחיות ללקוחות, כמו לערב מנהלים בכירים אם מתקבלת שיחה מהסוג הזה.

חברת שטראוס לא פרסמה נתונים כלל, ואין מידע מבוסס על היקף התופעה. גורמים בסביבת שטראוס אמרו לגלובס כי "אכן החברה מקבלת פניות רבות מהרגיל בערוצים השונים, אך המוקדים עונים לכולם באדיבות ובסבלנות, ומספר הביטולים הוא זניח. שטראוס היא מפרסמת משמעותית, בכל הפלטפורמות ובכל המגזרים, ותמשיך לעשות כך תוך שמירה על שיח מאחד ומכבד".

ניסיונות של גלובס להתקשר אתמול והיום (ד') למוקד החברה מעלים כי החברה אומרת בהודעה מוקלטת ששירות הלקוחות של החברה בעומס, ומפנה את הלקוחות לפנות באמצעות וואטסאפ. אחת ממוקדניות השירות אמרה כי אכן יש ביטולים עקב חופשות בחו"ל בקיץ, וכי לאורך חודש אוגוסט יש מבצע על דגמי תמי 4. לטענות כי מוקד השירות של תמי 4 קרס עקב פניות לקוחות לביטול - אין הוכחות.

האמנה החברתית של שטראוס

במסגרת הסערה, שטראוס הפיצה בימים האחרונים לכלל גופי התקשורת המפרסמים אמנה חברתית, המספקת סטנדרט מבחינתה. בתחילת המסמך נכתב כי "קבוצת שטראוס פועלת לקידום התנהלות עסקית הוגנת ואחראית בכל פעולותיה. האחריות התאגידית של שטראוס מהווה אבן-בניין מרכזית ברוח החברה ומנחה את האסטרטגיה העסקית שלה. שטראוס רואה עצמה מחויבת למדיניות של ציות לחוק וקיום סטנדרט גבוה בניהול ובהתנהגות עסקית".

לפי ההודעה, הספקים של שטראוס מהווים חוליה חשובה בשרשרת הערך של פעילותה העסקית, ולכן היא לא רק מצפה מעצמה לעמוד בסטנדרטים גבוהים, אלא גם מספקיה. ההגדרה של ספק משמעו כל עסק, חברה, תאגיד, אדם או ישות אחרת המוכר/ת או מבקש/ת למכור כל סוג של סחורה או שירות לשטראוס.

ספקי שטראוס מחויבים לחתום שהם פועלים באופן אתי, לעמוד בדרישות החוק, להעסיק עובדים בצורה הוגנת, להקפיד על בטיחות וגהות, להקפיד על מניעת שחיתות, להימנע מניגוד אינטרסים, לא לקבל דבר ערך שייחשב כשוחד, להקפיד על אחריות סביבתית ועוד.

סעיף מספר 11 באמנה מבקש להקפיד על מניעת שיח פוגעני ציבורי. שם נכתב: "כספק מדיה הפועל אל מול מגוון קהלים בחברה הישראלית, חלה עליי האחריות לעודד שיח חיובי, לא פוגעני, מתלהם או כזה המעודד פגיעה בזכויות אדם. כל זאת תוך שמירה על האפשרות למתן זכות הבעת הדעה, במה ושיח פתוח ומפרה בין אזרחים וגופים שונים". לדברי האמנה, צריך לפעול מיידית באמצעים טכנולוגיים ואנושית נגד כל גילוי אלימות, גזענות, שיח מתלהם ופוגעני, לנהל בקרות שוטפות לזיהוי שיח כזה ועוד. 

ערוץ 14 לשטראוס: "מופת של צביעות ומוסרנות" 

במענה, ערוץ 14 שלח מכתב לשטראוס בטענה לאפליה בררנית והתנהלות לא חוקית, ואף דרש להפסיק את "החרם על הערוץ". במכתב נטען כי הערוץ דוחה ב"שאט-נפש" את האמור במכתב המקורי של שטראוס, ואף מגדיר את המכתב "מופת של צביעות ומוסרנות שמקורה בהשקפות פוליטיות של קברניטי שטראוס". הערוץ כתב במכתבו כי הם פעלו במיידיות בנושא - השעו את ארי שמאי מהתוכניות השונות בערוץ והתנערו בפומבי מהדברים שאמר וממחיאות הכפיים לדבריו.

במכתב נטען כי יש בידי הערוץ מידע מוצק כי "שטראוס מתאמת עם חברות אחרות חרם פרסומות על ערוץ 14, במטרה ברורה לפגוע בערוץ על רקע פוליטי באמצעות הפעלת כוח מסחרי". בערוץ מתייחסים בכך לחברות דלק רכב ואבן קיסר, אשר פורסם כי הן מצטרפות להפסקת הפרסום בערוץ.

במכתב נטען כי שטראוס היא חברה ציבורית, ולכן אסור לה ליישם את עמדותיהם הפוליטיות של מנהליה תוך שימוש במשאבי החברה. בערוץ אף הציגו כמה דוגמאות מערוצי טלוויזיה אחרים בהם נשמעו התבטאויות קשות, בטענה ששם החליטו שלא לפעול באותה הצורה. עם זאת, צריך לומר כי הפסקת הפרסום נבעה מהתבטאויות חוזרות ונשנות לטענת החברה, ולא רק בגלל המקרה של ארי שמאי.

עוד טענו במכתב כי במעשים של שטראוס יש גם פגיעה בדיני התחרות הכלכלית, משום ששטראוס מחזיקה מניות בערוץ רשת 13. ב-14 טוענים שמעצם היותה בעלת מניות ברשת, המתחרה בערוץ 14 על תקציבי פרסום, יש כאן אינטרסים צולבים שאסור להם להיפגש. הם טוענים כי שטראוס עשתה שימוש ציני באמנת האתיקה החברתית וכי מדובר במהלך בלתי חוקי.