הקיצוצים בקבוצת ידיעות אחרונות: כך צפוי להיראות איחוד המערכות

פרטים חדשים נחשפים על קיצוץ הענק המתוכנן בידיעות אחרונות • לגלובס נודע כי בשיחות פנימיות בחברה הובטח לעובדים כי ליבת הפעילות החדשותית לא תפגע, אך צפויים איחודי מערכות כמו מדורי הכלכלה והדיגיטל • פעילות האולפן צפויה להצטמצם משמעותית, אחת האפשרויות היא להשכיר אותו לפרויקטים חיצוניים

בניין ידיעות אחרונות בראשון לציון / צילום: כדיה לוי
בניין ידיעות אחרונות בראשון לציון / צילום: כדיה לוי

ועד עיתונאי קבוצת ידיעות אחרונות בישר השבוע לעובדים כי על פי תוכנית ההנהלה המתגבשת, מתוכנן סבב פיטורים משמעותי בחברה. לגלובס נודע כי בכירים בקבוצה אומרים שהקיצוצים כמעט ולא יורגשו בדסק החדשות של ynet, לעומת זאת, פעילות האולפן, שמשדר בכל בוקר כשעתיים, "תצומצם משמעותית".

דרמה בקבוצת ידיעות אחרונות: ההנהלה מבקשת לפטר כרבע מהעיתונאים
נינג'ות דיגיטליות: הצצה לתוך הראש היצירתי של בני דור האלפא

על פי ההודעה שנשלחה לעובדים, מדובר בקיצוץ של כ-115 תקנים, בעקבות הליך איחוד מערכות בין ידיעות אחרונות ו-ynet שהם רבע מכלל עיתונאי החברה. יחד עם זאת, לפי ההערכות בהנהלה מדברים על 130 תקנים שיצומצמו מכלל עיתונאי הקבוצה, בתוספת פיטורים במערכות כלכליסט ולאישה. מדובר במספר התחלתי בלבד, שצפוי לרדת במהלך המשא ומתן בין הקבוצה והוועד, אבל אין ספק שמדובר בסבב פיטורים דרמטי. עד כה הוועד לא נחשף לנתונים או לרשימות עובדים שצפויים להיות מפוטרים.

קיצוץ דרמטי

על מהלך הקיצוצים המסיבי, שפורסם לראשונה בגלובס, אומרים בוועד כי יאבקו בתוכניות הללו. בוועד דורשים מההנהלה לקבל נתונים כלכליים שמצדיקים את "הקיצוץ הדרמטי" לדבריהם, והן "הסברים מפורטים כיצד בכוונתם להמשיך לספק את אותם מוצרים עם 75% מהעובדים בלבד". בהודעה לעובדים, ציינו בוועד כי "לצערנו לא קיבלנו את כל הנתונים והתשובות בעניין זה".

בנוסף לכך היום (ה') התקיימה שיחה של גידו רן, עורך ynet, עם עורכי דסק החדשות והמבזקנים בחברה. בשיחה, רן אמר כי שום דבר עדיין לא הוחלט סופית, והמהלך רק התחיל. בתחילת השיחה הוא הדגיש כי דסק החדשות "לא אמור להיפגע מבחינת התקנים". עוד הוא ציין שההומפייג' לא צפוי להיפגע.

לדבריו, הוא כבר צייר איך איחוד המערכות צפוי להיראות ומה בוחנים: לדוגמה - איחוד של מדורי הכלכלה והדיגיטל, איחוד של התרבות והרכילות עם 7 לילות, וגם מערכת מאוחדת של הלייף סטייל בווינט עם מוספים בידיעות כמו מסלול. השאיפה היא שגם דסק החדשות יהיה מאוחד, אך רן הבהיר שאין הכוונה שעורכים בדסק האינטרנטי יערכו עמודים בעיתון או שהעיתון ידפיס את האתר, אלא, שריכוז המערכת יהיה משותף ושהניהול יהיה משותף. בנוסף לכך הוא חידד כי הוא לא יכול לפרט איך בדיוק זה יהיה, ואין תכנון להעמיס יותר עבודה על העורכים שבדסק.

פעילות האולפן צפויה להצטמצם משמעותית

בשיחה שהתקיימה, על פי המקורות של גלובס, ניסה רן להרגיע את העובדים וטען שתחום החדשות אמור להתחזק ולא להיפגע בסיום האיחוד. "זה לא אומר שלא תהיה פגיעה בתפקיד כזה או אחר בדסק, אבל לא תהיה פגיעה בתפקידי עריכה". הוא ציין כי "יש מחלקות שברור שייפגעו יותר, אבל לא החדשות - שברור לכולם שזה הלב של העיסוק שלנו, שרק יתחזק".

בהודעת הוועד נכתב כי מסתמן שהיקף הפיטורים הצפוי ב-ynet יהיה כפול מזה הצפוי ב"ידיעות אחרונות". רן התייחס לטענה הזו בשיחתו ונימק בשני טעמים: ראשית, ynet הינה מערכת גדולה יותר, ויש הרבה "תפקידים שאינם בליבת העיתונות: כמו תפקידים טכניים, אולפן ורדיו". בדבריו הוא הסביר כי פעילות האולפן צפויה להצטמצם משמעותית, בשל עלויות אופרטיביות מאוד גבוהות. שנית, הוא הסביר כי בידיעות אחרונות היו כבר כמה סבבי קיצוצים בעוד שב-ynet לא היו, ולכן כעת הקיצוצים רבים יותר.

ההערכות ביחס לאולפן ynet הן שיהיה בו צמצום משמעותי במיוחד, או אפילו יהיה צורך להשבית את הפעילות בו לגמרי. לצד זאת, אף בוחנים להשתמש ב"נדל"ן האולפני" ולהשכיר אותו למיזמים ופרויקטים חיצוניים שמחפשים חלל ייעודי.

לצד זאת, ישנן הערכות בשוק כי ברשימת המפוטרים צפויים להופיע שמות בולטים ומוכרים, בהלימה לגובה המשכורת שלהם. אם במהלך המשא ומתן ועד העובדים יצליח להוריד את מספר העובדים שיפוטרו, בהנהלה יאלצו לפטר עובדים עם "משכורות שמנות" יותר, כדי לעמוד ביעד שהם הגדירו.

ביום ראשון הקרוב תתקיים אספת חירום לכל עובדי התוכן של הקבוצה, שבה הם ישותפו בפרטי המשא ומתן וייבחנו דרכי הפעולה "על מנת לצמצם את הפגיעה בעובדים ולהבטיח תנאי תעסוקה הוגנים לכולנו". צריך לזכור כי מדובר באתגר הניהולי הראשון של אבי משולם, שמונה להיות העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" ו-ynet במקום נטע ליבנה. לפני כניסתו לתפקיד, ב-ynet כבר פיטרו עובדים ממיזם הרדיו של החברה, למעט תוכניתם של שרון כידון וישי שנרב.

לא נמסרה תגובה מידיעות אחרונות או מ-ynet.

***גילוי מלא. ידיעות אחרונות וגלובס הם מתחרים