הבורסה בת"א | סיקור שוטף

לא מפסיק לעלות: הדולר מתקרב לרמה של 3.79 שקלים

מדד ת"א 35 רשם ירידה של 1%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.2% • הדולר מטפס לרמה של 3.785 שקלים, וגם האירו מתחזק מול השקל • כלכלני בנק הפועלים: "בתרחיש בו שער החליפין מתייצב ברמה הנוכחית, אנו מניחים שריבית בנק ישראל תיוותר ללא שינוי עד לאמצע שנת 2024"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:25

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל, וכעת נסחר על סף רמה של 3.79 שקלים. מדובר ברמת שיא מאז מרץ 2020. האירו עולה גם הוא לרמה של 4.12 שקלים.

השבוע הנוכחי הופך להיות אחד מהשבועות החלשים יותר עבור השקל , כאשר מתחילת השבוע נחלש השקל בכ-1.5%. מתחילת חודש אוגוסט השקל פוחת לעומת הדולר ב-3.4%. רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר לגלובס כי "אין ספק שלגורמים המקומיים יש משקל רב בהמשך החלשות השקל. המשך השיח על כשירות הצבא והאיומים מעבר לגבול משפיעים על הסנטימנט לרעה. כך גם המשך הרטוריקה הדי לעומתית בכל הקשור לחקיקה המשפטית וכמובן ההתקרבות לחודש ספטמבר ולדיון בבג"ץ בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות וחוק הנבצרות".

עם זאת, ניתן לראות כי הבורסות בארה"ב נחלשות בצורה משמעותית בימים האחרונים כך שגם זה תורם להיחלשות השקל. קיימת קורלציה ידועה בין הירידות בבורסות בארה"ב לבין התחזקות הדולר. לכן, השקל נחלש לעומת המטבעות הזרים גם בשל סיבות חיצוניות ולא רק בעקבות חוסר הוודאות הפוליטית. החשיפה למטבע חוץ מצד הגורמים המוסדיים התגברה בשנה האחרונה ורכישות הנטו שלהם הסתכמו בכחמישה מיליארד דולר מתחילת השנה.

מנחם מסביר כי "הדולר בתור מטבע שנחשב בטוח נרכש על ידי גופים שונים בעולם כנגד מטבעות אחרים והשקל בתוכם. זו תוצאה של שנאת סיכון גלובלית וזה גורם נוסף שפועל להחלשות השקל". לגבי התערבות עתידית של בנק ישראל אומר מנחם כי "בנק ישראל עוקב מקרוב אחר הנעשה. ככל שפיחות השקל יימשך ובבנק המרכזי יראו בכך איום אינפלציוני יש ביכולתו להפעיל כלים כדי למתן כל פיחות שלא נראה לו מוצדק כלכלית. זה אומר העלאות ריבית או מכירת מט"ח".

17:28

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 רשם ירידה של 1% ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.2%. מדד הקלינטק בלט בירידה של כ-1.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.63 מיליארד שקל.

דנאל  קפצה ב-7%, חילן ב-5.4% ושופרסל  ב-4.3%. עוד בלטו בעליות קנון , גילת, מיטרוניקס , וקמהדע .

מנגד, ירידות בולטות רשמו בין השאר נייס, אלקטריאון , לייבפרסון , אוגווינד , בית שמש, סקופ , אאורה  ופריון.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.4%.

16:35

ירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ומדד ת"א 90 עבר לירידה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.13 מיליארד שקל.

ירידות חדות רושמות בין השאר נייס  (שפרסמה היום דוחות), סקופ, אאורה ,לייבפרסון , אינרום, ורידיס , אלקטריאון  וטראקנט .

15:55

מגמה מעורבת בבורסה בת"א: ת"א 35 יורד בכ-0.2% ות"א 90 מוסיף כ-0.3% לערכו.

מניית רמי לוי  יורדת בכ-3% לאחר שהחברה דיווחה, במסגרת הפרסום לדוחות הרבעון השני על הצגה מחדש של הדוחות לרבעון הראשון לאחר שגילתה טעות בהצגת עלות המכירות. רמי לוי מציין כי כתוצאה מטעות אנוש מסעיף עלות המכירות ברבעון הראשון, לא נכללו בו יתרות סגירה של מספר ספקים בסך של 59 מיליון שקלים. השפעת הטעות על הרווח הכולל עמדה על כ-45 מיליון שקל.

החברה מבהירה כי הטעות הינה בעיתוי רישום הקניות ואין השפעה על תוצאות החברה בסיכום המחצית. מרמי לוי נמסר כי בשל הטעות התקיימה בבקרה הפנימית חולשה מהותית שתוקנה.

יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) בשליטת משפחת עיני וחיים דנון, מבקשת להחליף את דירקטוריון חברת דנאל, המתנהלת ללא גרעין שליטה. לאחר פרסום דוחות מאכזבים שבהם עברה דנאל להפסד ברבעון השני, מבקשת UMI לכנס אסיפה שעל סדר יומה סיום כהונתם של שלושה דירקטורים, כולל היו"ר רמי אנטין. מניית דנאל, נסחרת בשווי של כ-1.8 מיליארד שקל, מגיבה לדיווח בעלייה.

חברת אדגר  דיווחה היום כי הכנסותיה ברבעון השני הסתכמו בכ-80.6 מיליון שקל, עלייה של 16.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ה-NOI עלה בכ-14.4% לעומת אשתקד והסתכם לכ-72.7 מיליון שקל וה-FFO לבעלי המניות עלה בכ-22.2% לעומת אשתקד והסתכם בכ-34.3 מיליון שקל.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות של 0.2%.

13:16

ירידות קלות בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%.

בולטות לשלילה מניות סקופ , רמי לוי , אורמד פארמ , אאורה .

בולטות לחיוב דנאל , אנלייט אנרגיה , איידיאיי ביטוח  וגילת .

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בכ-0.5% מול השקל ונסחר סביב 3.77 שקלים. האירו נחלש מול השקל ונסחר סביב 4.10 שקלים. 

עונת הדוחות: חברת נייס  דיווחה על צמיחה של 23% בהכנסות מענן ברבעון השני של 2023. במקביל, החברה דיווחה על צמיחה דו-ספרתית ברווח התפעולי וברווח למניה מול הרבעון המקביל אשתקד. 

11:40

ירידות בת"א: ת"א 35 ות"א 125 יורדים בכ-0.2%, ות"א 90 מאבד ב-0.5%. מדד הבנקים עבר לעליות של 0.2%.

אחרי שנסחר מעל 3.78 שקלים, כעת הדולר עומד על 3.77 שקלים. האירו נסחר ברמה של 4.10 שקלים. 

אימאג'סט  עולה ב-8.3% לאחר פרסום הדוחות. הכנסות החברה, שעוסקת בתחום פתרונות מודיעין מהחלל, ברבעון השני עלו ב-61% והסתכמו ב-10.3 מיליון דולר. 

קבוצת עזריאלי  פרסמה הבוקר את דוחותיה לרבעון השני. ה-NOI ברבעון צמח בכ-18% ועמד על 559 מיליון שקל. שיעור התפוסה הממוצע (בנטרול נכסים באכלוס) במגזר הקניונים עמד על 99%, במגזר המשרדים בישראל על 98%, ובדיור המוגן על 97%. ה-FFO (ללא דיור מוגן) גדל ברבעון בכ-11% והסתכם בכ-342 מיליון שקל. 

10:30

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות. ת"א 35 מאבד 0.5%, ת"א 90 יורד ב-0.8% ות"א 125 נחלש ב-0.6%. מדד הבנקים יורד ב-0.6%.

הדולר מזנק מול השקל, וכעת נסחר ברמה של 3.78 שקלים. מדובר ברמת שיא מאז מרץ 2020.

גורם בשוק מסביר כי נרשמת תנועה ערה בעיקר מצדם של זרים שקונים דולרים בסכומים גדולים על חשבון השקל. "זה נראה כמו שבירה טכנית והם מצטרפים לטרנד שראינו בימים האחרונים ביחס לעלייה בדולר שקל".

מתחילת השנה השקל פוחת בקרוב ל-7% אל מול המטבע האמריקאי, ובשוק תולים זאת בראש ובראשונה באי הוודאות שנוצרה כתוצאה מהשינויים מרחיקי הלכת שמקדמת הממשלה במערכת המשפט. עם זאת, בשבועות האחרונים התנודתיות החדה בשוקי העולם, ובעיקר בוול סטריט, מוסיפה לחץ על השקל. בחודש האחרון התחזק "מדד הדולר" הבוחן את כוחו של המטבע האמריקאי אל מול סל המטבעות בקרוב ל-3%.

האירו עולה גם הוא לרמה של 4.11 שקלים.

10:04

ירידות קלות בפתיחה בת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.3%. 

בולטות לחיוב מניות אאורה , ג'י סיטי , אנרג'יאן  ואמות .

מנגד, בולטות לשלילה מניות אורמד פארמ , לייבפרסון , סקופ  ובזן .

במסגרת עונת הדוחות, מנועי בית שמש  הציגה הכנסות שיא ברבעון השני של השנה שהסתכמו בכ- 51.6 מיליון דולר, גידול של כ- 33.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הרווח הנקי ברבעון צמח בכ- 69.3% והסתכם בכ- 3 מיליון דולר.

08:35

עונת הדוחות: קבוצת חילן  דיווחה כי ההכנסות ברבעון השני של השנה הסתכמו בכ-636.4 מיליון ש"ח, צמיחה של כ-14.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי ברבעון הסתכם בכ-68.3 מיליון ש"ח - צמיחה של כ-20.4% בהשוואה לאותה תקופה והרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-50.9 מיליון ש"ח, גידול של כ-29.6% בהשוואה לרבעון המקביל.

קבוצת עזריאלי  מדווחת כי ה- NOI ברבעון השני של השנה צמח בכ-18% לעומת אשתקד והסתכם בכ-559 מיליון ש"ח. ה-FFO (ללא דיור מוגן) גדל ברבעון בכ-11% והסתכם בכ-342 מיליון ש"ח. סך ה- FFO גדל בכ-8% והסתכם בכ-357 מיליון ש"ח. 

08:17

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק ב-0.4% מול השקל ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו נחלש ב-0.1% מול השקל ונסחר סביב 4.09 שקלים.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

הבורסה בת"א צפויה להיפתח היום במגמה מעורבת. אמש, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות קלות.

מניית יצרנית הרובוטים לניקוי ברכות מיטרוניקס  בלטה בירידה אמש, לאחר שהחברה מקיבוץ יזרעאל דיווחה כי למרות גידול נאה של כ-30% בהכנסותיה ברבעון השני, ל-729 מיליון שקל, צנח הרווח הנקי שלה בכ-15% לכ-93 מיליון שקל.

גם מניית טאואר  נסחרה בירידות חדות לאחר שפורסם על ביטול העסקה לרכישת החברה על ידי אינטל.

אופנהיימר: "השוק כבר תמחר את ביטול מכירת טאואר - עכשיו היא הפכה לאטרקטיבית" 
ביטול עסקת הענק בהייטק: הקללה הסינית הפכה לברכה עבור אינטל 
כמה הפסיד מנכ״ל טאואר מביטול עסקת הענק? 

בארה"ב, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בירידות שערים: מדד הנאסד"ק ירד בכ-1.1% והדאו ג'ונס השיל מערכו כ-0.5%. ה-S&P 500 ירד בכ-0.7%. 

ברקע למגמה השלילית בארה"ב - אמש פורסם פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של הפד, שם עלה כי חברי הפד חוששים מקפיצה באינפלציה וכי קיימת אפשרות להעלאות ריבית נוספות (הרחבה בהמשך).

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. טאואר בולטת עם פער שלילי של כ-2.4% ומנגד פורסייט עם פער חיובי של 4.2%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

בורסות אסיה נסחרות הבוקר במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד בכ-0.4%, ההנג סנג משיל מערכו 0.1%, בורסת שנחאי נסחרת ביציבות ומדד הקוספי משיל מערכו 0.3%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, האיגרת הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-1.25% ונסחרה סביב תשואה של 3.9%. בטווחים הקצרים יותר. התשואות הממשלתיות ירדו בכ־1.5% בממוצע.

במסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות. אמש, התשואה על האג"ח ל-10 שנים נסחרה ברמתה הגבוהה מאז שנת 2007 בעקבות פרסום פרוטוקול החלטת הריבית של הפד שם הודגש כי יתכנו העלאות ריבית נוספות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-4.29%. והתשואה על אג"ח לשנתיים על 4.99%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, אמש השקל התחזק קלות מול הדולר, לשער של 3.75 שקלים. גם מול האירו המטבע המקומי התחזק, לרמה של 4.1 שקלים לאירו.

בשוק הסחורות החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות. מחירה של חבית נפט גולמי עומד על 79.3 דולר, והנפט מסוג ברנט נסחר ב83.4 דולר לחבית. מחיר הזהב יורד הבוקר ונסחר ברמה של 1,922 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אמש בבריטניה פורסם מדד המחירים לצרכן ליולי, שרשם ירידה של 0.4% לעומת צפי לירידה של 0.5%. בקצב שנתי רשם המדד עלייה של 6.8%, בהתאם לצפי הכלכלנים, ולעומת עלייה של 7.9% בחודש יוני. מדד הליבה רשם עלייה של 0.3% ביולי, לעומת צפי של 0.2%. ב־12 החודשים האחרונים עלה ב־6.9%, לעומת צפי הכלכלנים לעלייה של 6.8%.

בגוש האירו פורסם אמש נתון הצמיחה לרבעון השני של השנה שעמד על קצב שנתי של 0.6% ברבעון השני, בהתאם לצפי הכלכלנים.

התוצר המקומי של ישראל צמח ברבעון השני של 2023 בקצב שנתי של 3%. קצב הצמיחה תואם לתחזית השנתית של בנק ישראל, וגבוה מעט מהצפי של משרד האוצר לצמיחה בשיעור של 2.7% עד סוף השנה. ב-OECD אמדו בחודשים האחרונים את הצמיחה החזויה בישראל בסוף השנה ב-2.9%. 

בארה"ב פורסמו הפרוטוקולים מישיבת הפדרל ריזרב האחרונה שם עלה כי חברי הפד חוששים שהאינפלציה תתקן כלפי מעלה, מה שעלול להוביל להעלאות ריבית נוספות בהמשך.

בנוסף, חברי הפד הדגישו בפגישתם כי האינפלציה בארה"ב עדיין רחוקה מיעד יציבות המחירים של הבנק המרכזי והשילוב של שוק העבודה ההדוק עלול לדרוש הידוק נוסף של המדיניות המוניטארית.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס לפרוטוקולים שפורסמו אמש: "בתרשומת הובהר היטב כי רוב חברי ה-Fed סבורים כי האינפלציה לא מוגרה וכי תיתכנה העלאות ריבית נוספות. מטבע הדברים, המסר הניצי תרם להמשך עלייה של ריביות השוק, בדגש על מח"מ בינוני וארוך הריבית ל-10 שנים עלתה לרמתה הגבוהה ביותר משנת 2007 והשיפוע השלילי של עקום התשואות לפדיון התמתן. כלומר, הציפיות בשוק כיום הן לריבית גבוהה יותר ולזמן ממושך יותר מכפי שצפו בשוק עד לאחרונה גם ציפיות השוק להעלאת ריבית נוספת בחודש נובמבר עלו מ-28% ל-36%".

"בצד המסר הניצי, התרשומת העידה על המחלוקת הנמשכת זה זמן בין יונים לבין ניצים בפד לגבי המשך התהליך. יש הסבורים כי הריבית עלתה די ומעדיפים להמתין לתוצאות, שמגיעות בפיגור. אחרים נחושים שהריבית תעלה. סימני שאלה כאלו בגוף כמו ה-Fed לא מוסיפים בריאות לשוק".

בהמשך היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים מסבירים את ההשלכות של מדד המחירים לצרכן שהפתיע לחיוב בישראל על המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי: "אנו רחוקים מהנקודה בה בנק ישראל יוכל להרגיש בנוח עם האינפלציה. עליית מחירי השירותים השונים מאותתת שסיכון האינפלציה עדיין קיים, והפיחות של החודש האחרון בשער החליפין, עשוי לשנות גם את מגמת הירידה במחירי המוצרים התעשייתיים שאנו רואים בחודשים האחרונים".

"יחד עם זאת, ירידת קצב האינפלציה מפחיתה באופן ניכר את הסיכוי לעליית ריבית בחודשים הקרובים. בתרחיש הבסיסי, בו שער החליפין מתייצב ברמה הנוכחית, אנו מניחים שריבית בנק ישראל תיוותר ללא שינוי עד לאמצע שנת 2024".