בעלות של 8 מיליארד שקל: נבחרו הזוכים במכרז תכנון וניהול קווי המטרו

שלוש קבוצות שונות זכו במכרז ניהול ותכנון קווי המטרו בעלות המוערכת בכ-7-8 מיליארד שקל • שרת התחבורה מירי רגב: "ההיענות הגדולה למכרז, שאליו ניגשו גופי תשתית, תחבורה ופיננסים מובילים מהארץ ומהעולם, מעידה על חוסנה ויציבותה של מדינת ישראל"

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא
תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

חברת נת"ע הודיעה על זוכים במכרז ניהול ותכנון קווי המטרו בעלות המוערכת בכ-7-8 מיליארד שקל. "בתום הליך מכרזי מורכב, זכו שלוש קבוצות המורכבות מחברות ישראליות ובינלאומיות, כולן בעלות ניסיון משמעותי בניהול ותכנון פרויקטים רכבתיים בארץ ובעולם. היקף ההתקשרות נאמד במיליארדי שקל לאורך תקופה של מעלה מעשר שנים, ללא ספק מהפרויקטים הגדולים שהוקמו בישראל, גם בקנה מידה בינל"א", נמסר.

הקו האדום של הרכבת הקלה מאחורינו, מה הסיכוי שהסגול והירוק ייפתחו בזמן? 
הזוכים במכרזים יפורסמו בקרוב: האם זה מבטיח שהמטרו ייפתח בעוד 11 שנה? | ניתוח 

הקבוצות הזוכות הן: לניהול ותכנון קו המטרו M1 זכתה קבוצה המורכבת מיניב זוהר הנדסה בע"מ, דנה הנדסה בע"מ, MM S.P.A, לוי שטרק, זילבשטיין ייעוץ הנדסי בע"מ.
בקו M2 זכתה קבוצה המורכבת מדוד אקרשטיין בע"מ, WSP UK LTD, דקר בנייה והנדסה בע"מ. בקו M3 זכתה קבוצה המורכבת מדבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים בע"מ, Artelia SAS, מהוד הנדסה.

"ההחלטה על הזוכים היא אבן דרך משמעותית"

המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר והיקר ביותר, והמכרז מהווה את תחילת ביצועו. רשת קווי המטרו, באורך כולל של כ-150 ק"מ של מסילות כפולות תת קרקעיות ב-300 ק"מ של מנהרות, הכוללת 109 תחנות וארבעה מתחמי תפעול ותחזוקה (דפו), נפרשת בתחומן של 24 רשויות מקומיות, וצפויה לשרת כשני מיליון נוסעים ביום למוקדי האוכלוסייה, הפיתוח והתעסוקה במטרופולין גוש דן וסביבותיו.

רשת קווי המטרו כוללת שלושה קווים: קו מטרו M1 - קו בציר צפון-דרום באורך של כ-85 ק"מ, המחבר את הערים הצפוניות והדרומיות למרכז המטרופולין וכולל 62 תחנות ושני מתחמי דפו בכפר סבא ובמחלף ראשונים. קו מטרו M2 - קו בציר מזרח-מערב באורך של כ-26 ק"מ, המחבר את הערים ממזרח למרכז המטרופולין וכולל 22 תחנות ומתחם דפו באזור סגולה, פתח תקווה. קו מטרו M3 - קו מטרו חצי-טבעתי באורך של כ-39 ק"מ, המחבר את קווי המתע"ן במטרופולין לכדי רשת רדיאלית היקפית וכולל 25 תחנות ומתחם דפו באזור מחלף מסובים.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב אמרה כי "ההחלטה על הזוכים היא אבן דרך משמעותית המקדמת אותנו לתחילת עבודות ההקמה. ההיענות הגדולה למכרז, שאליו ניגשו גופי תשתית, תחבורה ופיננסים מובילים מהארץ ומהעולם, מעידה על חוסנה ויציבותה של מדינת ישראל ועל הביטחון של השוק המקומי והבינלאומי בעתיד הכלכלה הישראלית. בימים אלה, כאשר יש כאלה המנסים לערער את ביטחוננו ומפזרים נבואות זעם כלכליות ואחרות, טוב לראות הבעת אמון כה גורפת של המגזר העסקי הישראלי והגלובלי גם יחד".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מסר: "אחרי שבשעה טובה הושק הקו האדום בשבוע שעבר, אנחנו ממשיכים במלא המרץ למימוש פרויקט המטרו. בחירת מנהלי הקווים מהווה צעד חשוב בפרויקט התשתית הגדול שנבנה אי-פעם בישראל, שיאפשר להסיע מיליוני נוסעים בכל מרחב גוש דן ויתרום לחיבור הפריפריה למרכז".

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "נת"ע ערוכה ומוכנה להקמת המטרו בגוש דן, ויעיד על כך יותר מכל הקו האדום הדנקל שאך נפתח. נת"ע והחברות השותפות לקווי הרק"ל צברו ניסיון רב בשנים האחרונות, ידע וניסיון ייחודי בתחום הרכבות והמנהרות שיהוו את הבסיס המוצק להקמת קווי המטרו בשנים הקרובות".

בתוך כך, שרת התחבורה מירי רגב חתמה היום על צווי הפקעה בסביבת תחנות המטרו לאחר שנחשף בגלובס כי היא מסרבת לחתום על הצווים. רגב החזיקה "בשבי" את הפרויקט ושיחררה אותו רק לאחר שעברה החלטת ממשלה להקמת מסילות רכבת לקרית שמונה ולאילת תוך הסטה של 2.4 מיליון שקל מתקציב משרדה.