הכסף נגמר, לא משלמים שכר: כך התנפץ החלום של שתי הנפקות מבטיחות

שתיים מחברות הטכנולוגיה שהונפקו בת"א ב־2021 דיווחו השבוע על מצוקת מזומנים שמאיימת על המשך פעילותן • אורה סמארט לא שילמה את שכר יולי לעובדים ונותקה ע"י ספק בשל חוב - וכעת הודיעה על פניה להליכי חדלות פירעון • אנויז'ן בוחנת פנייה לביהמ"ש בהתאם לחוק חדלות פירעון

החלום של אורה סמארט ואנויז'ן מדיקל התנפץ / צילומים: מצגות החברות, שאטרסטוק. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
החלום של אורה סמארט ואנויז'ן מדיקל התנפץ / צילומים: מצגות החברות, שאטרסטוק. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכסף הולך ואוזל: שתי חברות מגל הנפקות החלום של 2021 בבורסת תל אביב, אורה סמארט  ואנויז'ן מדיקל , פרסמו בימים האחרונים דיווחים מדאיגים בנוגע למצב הנזילות שלהן, ובתגובה צנחו מניותיהן בעשרות אחוזים.

דוחות חברות הבנייה: איפה נרשם השינוי החד ביותר ומי מכרה 5 דירות בלבד ברבעון? 
לאחר מחיקת מעל 300 מיליון שקל: סולגרין עוצרת את הפעילות בארה"ב 

אורה סמארט דיווחה שלא שילמה את שכר יולי לעובדי החברה, וכי ספק שלה חדל לתת לה שירותים בשל חוב כלפיו, בעוד אנויז'ן קיבלה הלוואה של 80 אלף דולר מהמנכ"ל ובעל השליטה בה. בנוסף, הבוקר עדכנה אורה סמארט כי היא פונה להליך של חדלות פירעון, "בשים לב לקשיה הפיננסיים, החברה מתכוונת להגיש בקשה למתן צו פתיחת הליכים לבית המשפט המחוזי בתל אביב- יפו, בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי".

גל הנפקות הטכנולוגיה של שנת 2021 ייצר למשקיעים בבורסה המקומית אכזבות למכביר והכשיר את הקרקע ליצירת שלדים בורסאיים לרוב. עשרות חברות סטארט-אפ בוסריות, שהונפקו בתקופת השיא של בועת הטכנולוגיה בשווקים, לעיתים עם הערת "עסק חי" בדוחות, הציגו לאחר מכן תוצאות מאכזבות וחלקן גם נמכרו בהמשך בשבריר מהשווי שלפיו גייסו (למשל קונטיניואל ואיירובוטיקס).

גם אורה סמארט הייתה אמורה להימכר. החברה, שפיתחה מערכת טיהור אוויר חכמה ונהנתה מבאז חיובי בתקופת הקורונה, הונפקה ביוני 2021 וגייסה 35 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. בין משקיעי החברה שמובילים אביעד ואלדר שניידרמן נמנים יונתן קולבר ויובל ברונשטיין, המשמש בה כיו"ר.

בפברואר האחרון, לאחר ירידה חדה בשווייה, דיווחה החברה על מכירתה לחברה אמריקאית בעסקת מניות תמורת כ-32 מיליון שקל. העסקה לא הושלמה ולאחרונה הודיעה הרוכשת, Molekule, על סיום ההסכם, וטענה כי "אורה ביצעה הפרה מהותית". אורה מצידה טענה מנגד שהביטול אינו כדין והיא "שומרת על כל זכויותיה מכוח הסכם המיזוג".

"המוצרים נותקו מהענן"

בשבוע שעבר, אורה סמארט הודיעה לבורסה על אי-תשלום שכר יולי לעובדיה, בסך 30 אלף דולר. החברה שילמה את רכיב הנטו לעובדים, למעט ההנהלה, אך לא את ההפרשות הסוציאליות הנלוות (כגון הפרשות לקופות גמל). היא העריכה גם שלא יהיו בידיה מקורות לתשלום רכיב ניכויים למוסד לביטוח לאומי ולמס הכנסה, במועד התשלום באוגוסט, בסך 40 אלף דולר. אורה סמארט ציינה בדיווח כי אי-תשלום רכיבי השכר במועדם עשוי להקנות לעובדים זכות לפיצויי הלנת שכר וסעדים נוספים, וכן שהיא "פועלת למציאת מקורות לצורך הסדרת תשלומים אלה".

כעת, מדווחת אורה סמארט כי התקבלה אצלה הודעה מספק של שירותי חיבוריות IoT, על השהיית מתן השירותים באופן מיידי, בשל חוב שעומד על 900 אלף דולר. כמו כן, הספק הודיע לחברה כי ככל שלא יושג הסדר איתו עד ה-1 בספטמבר, הוא יפעל לבצע ניתוק קבוע של כלל השירותים שהוא מספק לה.

לכך יש השפעה מהותית על עסקיה: "עקב האמור, כלל מוצרי החברה המשמשים את לקוחותיה נותקו משירותי הענן של החברה, כך שנתוני הסנסורים המותקנים במוצריה אינם מועברים לה", נכתב בדיווח החברה. "כתוצאה מכך לא ניתן להציגם בפלטפורמה ובאפליקציה של החברה המשמשות את לקוחות הקצה שלה, כחלק ממאפייני המוצר". מניית אורה סמארט צנחה בתגובה לדיווח ב־35% ומשקפת שווי חברה זניח של 4 מיליון שקל - ירידה של כ־98% מההנפקה.

הלוואה מהמייסד לאנויז'ן

גם בחברת אנויז'ן מדיקל המצב קריטי: החברה, העוסקת במו"פ וייצור של מכשור רפואי בתחום ההזנה התוך-גופית, הודיעה לפני מספר שבועות על צעדי התייעלות לצמצום הוצאות, בהם התמקדות בלקוחות קיימים והפחתת הוצאות תפעול ומו"פ, לצד פיטורי עובדים.

בשבוע שעבר ד"ר דורון בסר, מייסד, מנכ"ל ומבעלי השליטה באנויז'ן, הלווה לחברה 80 אלף דולר בהלוואה שאינה נושאת ריבית ותיפרע עד סוף ספטמבר. החברה ציינה כי "נטילת ההלוואה נדרשת לחברה למימון פעילותה השוטפת ולעמידה בהתחייבויותיה השוטפות בטווח הזמן המיידי".

השבוע, אנויז'ן עדכנה כי בשבועות האחרונים המשיכה לנסות לאתר מקורות מימון, לרבות מציאת משקיע/רוכש או לקבל הלוואה. אנויז'ן מעריכה שבמצב התזרימי הקיים, יתאפשר לה להמשיך לפעול במתכונת הנוכחית למשך שבועות ספורים. דירקטוריון החברה דן במצב ובוחן עם ההנהלה ויועציה המשפטיים את החלופות, "לרבות פנייה לביהמ"ש בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי".

אנויז'ן, שהונפקה ביוני 2021 לפי שווי חברה של כ־100 מיליון שקל, נסחרת כיום בשווי של כ־17 מיליון שקל בלבד, לאחר ירידה של 50% בשבוע האחרון וכ־88% מאז ההנפקה.