קשיים, עיכובים ומחיקות שווי: הצרות של סלינה הגיעו לדוחות של קבוצת חג'ג'

שנתיים לאחר שתכננו להקים עשרות מתחמי אירוח בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, דוחות קבוצת חג'ג' חושפים קשיים, עיכובים ומחיקות שווי במיזם המשותף, בהן גם של הלוואה בסך 2 מיליון דולר שניתנה לבעלי סלינה

צחי ועידו חג'ג', בעלי השליטה בקבוצת חג'ג' / צילום: יח''צ
צחי ועידו חג'ג', בעלי השליטה בקבוצת חג'ג' / צילום: יח''צ

הצרות של חברת מתחמי האירוח הישראלית סלינה  אינן מסתיימות בקריסת המניה למחיר הנמוך בכ-99% מזה שבו סיימה את יום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק לפני עשרה חודשים. דוחות קבוצת חג'ג'  מלמדים על קשיים במיזם משותף להקמת עד 30 מתחמי אירוח בישראל בהשקעה של יותר מחצי מיליארד שקל - ועל ההפסדים שהוא כבר מסב לחברת הנדל"ן, כולל בגין הלוואה של מיליוני שקלים לבעלי השליטה ברשת המלונות העולמית, רפי מוסרי ודניאל רודסבסקי. 

מאדם נוימן ועד קבוצת חג'ג': המפסידים הגדולים מההתרסקות של מניית סלינה 
שפל כל הזמנים: מניית החברה הישראלית שצנחה 41% ביום 

המיזם המשותף שהוכרז לפני שנתיים נועד להעניק לקבוצת חג'ג', שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג', דריסת רגל בעולם המלונאות שבו מתמחה סלינה. הצדדים תכננו לבצע השקעות בשני מסלולים מקבילים: בראשון ("מסלול הרכישות"), חג'ג' התחייבה לרכוש נכסים שאותם תתאים לתפעול מלונאי על-ידי סלינה, בסכום של עד 150 מיליון דולר (יותר מחצי מיליארד שקל). במסלול השני ("מסלול ההתאמות"), נכסים שיושכרו לסלינה יותאמו למלונאות על-ידי חג'ג', כאשר סכום ההשקעה במסלול זה נקבע על 30 מיליון דולר לפחות.

בפועל הסכומים שהושקעו נמוכים בהרבה: במסלול ברכישות השקיעה חג'ג' קצת מעל ל-50 מיליון שקל (כ-10% מההיקף שנקבע), כשקיימת התחייבות להשקעה נוספת של 42 מיליון שקל. מסלול זה, היא מציינת, בטוח יותר, שכן אם סלינה ישראל תגיע לחדלות פירעון, תוכל חג'ג' להחליף אותה בחברת תפעול מלונאית אחרת.

במסלול ההתאמות, חג'ג' השקיעה עד כה סכום של כ-40 מיליון שקל  וקיימת לגביו התחייבות להשקעה נוספת של 3 מיליון שקל. הסיכון במסלול זה  גבוה יותר עבורה, משום שאם תרצה להחליף את סלינה, היא תיאלץ להיכנס במקומה לחוזי השכירות בנכסים. חג'ג' מציינת כי רשמה קיטון בשווי ההוגן של אותן השקעות בסכום של 3.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. 

הלוואה של 2 מיליון דולר

בנוסף מחקה חג'ג' כאמור מחצית משווי הלוואה של 2 מיליון דולר (7.5 מיליון שקל) שהעמידה לצמד יזמי סלינה, מוסרי ורודסבסקי. מדובר בהלוואה המירה למניות סלינה במחיר של בין 6 ל-8 דולר למניה, אך מאחר שמניות סלינה צללו למחיר של 47 סנט בלבד (פחות מעשירית ממחיר המימוש), נמחקו בשלב זה מיליון דולר מאותה הלוואה.

סלינה, ששוויה צנח לפחות מ-50 מיליון דולר (לעומת מיליארדי דולרים לאחר שמוזגה ל-SPAC אשתקד) הודיעה לאחרונה, לנוכח הפסדיה הכבדים, על רה-ארגון בעסקיה העולמיים שנועד להביא לחיסכון תפעולי, לרבות פיטורי מאות עובדים וסגירת מתחמי אירוח הפסדיים, כמו גם מהלך לגיוס כספים חדשים. בחג'ג', מסתבר, רחוקים מלהיות רגועים, והחברה מציינת כי היא ממבצעת מעקב אחרי פעילותה ותוצאותיה וכן "מקיימת ישיבות שוטפות עם מנכ"ל סלינה העולמית והנהלת סלינה ישראל".

בינתיים חג'ג' מעדכנת כי נתבקשה לאחרונה על-ידי סלינה לפרוס חובות של 4 מיליון שקל, ונעתרה לכך. 35% מהחוב שולם במספר תשלומים עד סוף השנה, 35% נוספים יידחו לשנה הבאה, והיתרה תשולם במשך חודשיים בשנת 2025. הסכום הנדחה יוצמד למדד, והוא נושא ריבית. בנוסף, סלינה תעמיד בטוחות שונות לחג'ג', לרבות שיעבוד זכויותיה בחלק ממתחמי האירוח המוקמים בארץ.

זאת ועוד: חג'ג' מציינת כי שני פרויקטים ממשותפים במיזם המשותף, אחד בעכו והשני בירדן ההררי, מתעכבים. חג'ג' רכשה את הפרויקטים האלה, וסלינה התחייבה לבצע את העבודות שנדרשות כדי להפעיל אותם כמלון. בירדן ההררי טרם התקבלו היתרי בנייה, וחג'ג' מעריכה כי גם הפתיחה של המיזם בעכו תידחה. הצדדים צפויים לדון בעדכון מועד הפתיחה החזוי שלהם, "מה שעשוי להביא לדחייה תזרימית והקטנה של דמי השכירות להם זכאית החברה (חג'ג') בהתאם להסכמי השכירות", נכתב בדוחות.

מניית חג'ג', הפועלת בתחום הנדל"ן היזמי של בניית דירות בעיקר בתל אביב, צנחה  בשנה האחרונה ב-42% ומשקפת לחברה שווי של כ-800 מיליון שקל.