אוגוסט אדום לחיסכון: מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל?

לפי תחזית מיטב, קרנות הפנסיה וקופות הגמל סיימו את אוגוסט עם תשואה ממוצעת שלילית קלה לאור ירידות שערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל • אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי במיטב גמל ופנסיה: "התאוששות שוקי המניות בשליש האחרון של החודש ופיחות חזק של השקל הצילו את הקופות מתשואה גרועה בהרבה"

מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל? / צילום: Shutterstock, Sacho films
מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל? / צילום: Shutterstock, Sacho films

החודש השלילי במדדי המניות בעולם ובפרט בישראל הובילו את קרנות הפנסיה וקופות הגמל לרשום תשואה שלילית באוגוסט, זאת לאחר שבחודש יולי הוצגו תשואות חיוביות נאות. על פי תחזית בית ההשקעות מיטב, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות יציגו באוגוסט 2023 תשואה ממוצעת של 0.2%- ואילו מסלולי המניות יציגו תשואה של 1.7%-. קרנות הפנסיה לבני 50 ומטה יציגו תשואה ממוצעת של 0.2%-. 

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי במיטב גמל ופנסיה, מציין כי התאוששות שוקי המניות בשליש האחרון של החודש ופיחות חזק של השקל הצילו את הקופות מתשואה גרועה בהרבה.

עד מתי וול סטריט תמשיך לעלות? התחזית של האנליסט הבכיר 
הסיכון באגח האמריקאות מתממש: דה זראסאי מקדמת הסדר חוב של כמיליארד שקל 

עוד מציין ברקוביץ כי התשואה הממוצעת של קופות הגמל מתחילת השנה תעמוד על 7.7%, למרות הירידות של חודש אוגוסט בשווקים. במסלולים המנייתים, צפויה התשואה בשבעת החודשים הראשונים של השנה לעמוד על 12.2%, לעומת תשואה שלילית של 13.7% בחודש הקודם. 

 

ירידות השערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל בחודש אוגוסט הן האחראיות לתשואה השלילית של הקופות. בארה"ב, מדד הנאסד"ק ירד ב-2.2%, באירופה מדד ה-Eurostoxx 50 ירד ב-3.7% ומדד הניקיי ביפן, ירד בשיעור של 1.7% - זאת לאחר עלייה חדה במיוחד בחודשים האחרונים.

גם בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה שלילית במרבית המדדים, אם כי בירידות מתונות יותר בהשוואה לשאר הסביבה הגלובלית: מדד ת"א 35 ירד ב-1.3%, מדד ת"א 125 ירד ב-0.8% מדד ת"א 90 ירד ב-0.3%. לעומת זאת, מדד יתר 60 עלה ב-1.3%.

באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה חיובית זעירה. מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו ב-0.2%, 0.3% ו-0.3% בהתאמה. איגרות החוב הלא מדורגות ירדו בשיעור של 0.1%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-0.4%.

מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-0.1%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב-0.6% ואיגרות החוב השקליות עלו ב-0.2%.