אכזבות בהנפקה ובקורונה: הדרך של ריצ'י האנטר לאקזיט בהולמס פלייס

כמעט 10 שנים חלפו מאז נכנסה קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר להשקעה ברשת מועדוני הכושר הולמס פלייס, ורק כעת היא מכרה אותה לחברות ביטוח - בתמורה של פי 3 מהסכום שהשקיעה

ריצ'י האנטר, מייסד קרן השקעות הפרייבט אקוויטי גרין לנטרן / צילום: יונתן בלום
ריצ'י האנטר, מייסד קרן השקעות הפרייבט אקוויטי גרין לנטרן / צילום: יונתן בלום

כמעט עשור לאחר שהשקיעה ברשת מועדוני הכושר הולמס פלייס, קרן ההשקעות גרין לנטרן מכרה את מניותיה בחברה (19.6% מההון) לקבוצות הביטוח מגדל והפניקס בתמורה ל-93 מיליון שקל - מחיר נמוך בכ-5% ממחיר השוק, אך גבוה במאות אחוזים מעלות ההשקעה שלה. ריצ'י האנטר, שותף מנהל בקרן גרין לנטרן, נותר להחזיק בכ-1% ממניות הולמס פלייס וימשיך לשמש בה כיו"ר בארבע השנים הקרובות, לצד מנכ"לית הרשת קרן שתוי.

האקזיט שאחרי האקזיט: משפחת אקרשטיין מכרה מניות ב-50 מיליון שקל 
חוב של 67 מיליון שקל: פנינסולה נגד בעלי חברת הדלקים שנעצר 

החלטת הקרן להיפרד ממרבית החזקותיה בהולמס פלייס נובעת בין היתר מהזמן הרב שחלף מאז שבוצעה ההשקעה, והקרבה למועד האחרון שבו היא יכולה להחזיק בהן. גרין לנטרן, קרן השקעות שהקימו דני בן רעי, יוסיף עליאש והאנטר, יכולה להחזיק בהשקעה לתקופת פעילות שמוגבלת לעשר שנים.

הקרן השקיעה בשנת 2014 כ-30 מיליון שקל תמורת 45% ממניות הולמס פלייס (ודוללה בהמשך, בעיקר בהנפקה לציבור ב-2017). גרין לנטרן מסיימת את ההשקעה ברווח נאה של פי 3 על הכסף (נומינלי), כולל חלקה בדיבידנד שחילקה הולמס פלייס השנה בסכום של 40 מיליון שקל. ברק קפיטל חיתום שימשה כבנקאי ההשקעות של עסקת מכירת המניות. 

מועדון הולמס פלייס במרכז וייצמן תל אביב / צילום: באדיבות הולמס פלייס
 מועדון הולמס פלייס במרכז וייצמן תל אביב / צילום: באדיבות הולמס פלייס

גרין לנטרן הובילה כבעלת שליטה את הנפקת הולמס פלייס בתל אביב בדצמבר 2017, שתוכננה להיות משולבת בהצעת מכר גדולה של בעלי המניות בחברה, אך בסופו של דבר קוצץ השווי המתוכנן בהנפקה בכ-40% (עמד על כ-230 מיליון שקל לפני הכסף), והצעת המכר המתוכננת בוטלה ברובה. גרין לנטרן נאלצה לוותר על כוונתה למכור מניות בהנפקה.

עם זאת, הסבלנות השתלמה כשמאז תחילת המסחר לפני כמעט שש שנים ועד היום, הניבה מניית הולמס פלייס  תשואה של 46%, המשקפת לחברה שווי של 512 מיליון שקל כיום. בעלי המניות הגדולים בחברה כעת הם גופים מוסדיים (מור, אלטשולר שחם, הפניקס ומגדל), לצד המייסדים, משפחות פישר וקירש ואיש העסקים מוטי בן משה.

 

הצמיחה שלאחר הקורנה

הולמס פלייס נחלצה בשנים האחרונות ממשבר קשה: פרוץ מגפת הקורונה שכפתה ריחוק חברתי והובילה לסגירה של מועדוני הרשת. פעילות החברה הושבתה לתקופה של 172 ימים, מה שהוביל לצניחה אדירה בהכנסותיה ולמעבר להפסד גבוה במיוחד עבורה, שמחק רווח של שנים.

הכנסות הולמס פלייס ב-2020 קטנו ב-225 מיליון שקל, צניחה של 53% בהכנסות בצל הסגרים, כאשר החברה הצליחה לצמצם את הוצאותיה בשנה החולפת רק בצורה חלקית. בסיום אותה שנה רשמה הולמס פלייס הפסד של 77 מיליון שקל, למול רווח נקי של 14 מיליון שקל ב-2019. ההפסד הכבד שהוביל לצניחה חדה במניה גרם לעיכוב בתוכניות האקזיט של גרין לנטרן.

עם זאת, החברה חזרה מאז לצמיחה. לרשת מועדוני הכושר הגדולה בישראל יש נכון לסוף יוני האחרון 60 מועדוני כושר ו-178 אלף מנויים.

במחצית הראשונה של 2023 רשמה הרשת הכנסות של 247 מיליון שקל, עלייה של 14% ביחס למחצית המקבילה אשתקד, שהוסברה בגידול במספר המנויים והמועדונים שמפעילה הרשת. שיפור בשיעור הרווח הגולמי היה גורם מרכזי לעלייה ברווח התפעולי, שטיפס במחצית ב-42% ל-43 מיליון שקל. בשורה התחתונה עלה הרווח הנקי ב-29% ל-21 מיליון שקל במחצית.

מגייסת קרן שישית

את קרן גרין לנטרן הקימו האנטר ושותפיו לפני כעשור. כיום הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-900 מיליון שקל, ולפי מקורבים הניבה תשואה פנימית ממוצעת (IRR) של 25% למשקיעים. בין המוסדיים שהשתתפו בהשקעותיה נמנים כלל ביטוח, מגדל, דיסקונט קפיטל ועוד. בימים אלה משלימה גרין לנטרן גיוס קרן שישית, בהיקף מתוכנן של חצי מיליארד שקל.

הקרן ביצעה עד היום כ-10 השקעות, הכוללות מלבד הולמס פלייס בעיקר חברות מתחום המזון. בין אלה: מחלבת גד, גלידות פלדמן, סופר קופיקס, נקניקי יחיעם, פטריות מרינה ועוד.

ריצ'י האנטר (53) שימש בעבר כיועץ עבור חברת מקינזי. ב-2010 הוא מונה לתפקיד מנהל העסקים הראשי של רשת שופרסל, ובהמשך כיהן כמנכ"ל חברת הפרסום מקאן אריקסון ישראל.