עסקת ענק ברחוב יהודה הלוי: פטריק דרהי, שמעון מזרחי והנכס היוקרתי בתל אביב

הבית, נכס משפחתי־היסטורי בבעלות יו"ר מכבי ת"א בכדורסל שמעון מזרחי וקרוי על שם סבו, הוא מבנה לשימור ברחוב יהודה הלוי ושימש בעבר בית יולדות ומטה האצ"ל • רכישתו ע"י בעלי חברת הוט טרם הושלמה, אך לאחר סגירתה היא תצטרף לנכס נוסף שמחזיק דרהי ברחוב

''בית שמעון מזרחי''/ צילום: מתוך תיק שימור עיריית ת''א־יפו. אדריכלית אנה שיפמן (בעיגול: פטריק דרהי, צילום: טל יפרח)
''בית שמעון מזרחי''/ צילום: מתוך תיק שימור עיריית ת''א־יפו. אדריכלית אנה שיפמן (בעיגול: פטריק דרהי, צילום: טל יפרח)

איש העסקים המיליארדר, פטריק דרהי, בעלי חברת הוט (HOT), נמצא בתהליך לרכישת "בית שמעון מזרחי", שבבעלות יו"ר מכבי תל אביב בכדורסל, שמעון מזרחי, זאת בסכום של כ־110 מיליון שקל. המבנה, שהוקם בשנות ה־20 של המאה הקודמת, נמצא ברחוב יהודה הלוי 9 בתל אביב, ונחשב כמבנה לשימור. לפי הדיווח שמופיע באתר רשות המסים, במאי 2022 שולם כ־60 מיליון שקל תמורת העברת זכויות על כ־2/3 מהנכס, ועם מסירת הנכס צפויה לעבור יתרת התשלום (כ־50 מיליון שקל נוספים). בנסח הטאבו של הנכס רשומה חברה זרה מלוקסנבורג של דרהי.

בלעדי | היוניקורן של אמנון שעשוע שוכר 7,000 מ"ר בפרויקט דה וינצ'י בכ-15 מיליון שקל בשנה
כסף בקיר | לימור קנתה שתי דירות בפולין, אורן רכש בחיפה. חזרנו לבדוק מה קרה להשקעות שלהם
בדיקת גלובס | מחירי הדירות בירידה? אלו האזורים שבהם ניתן בעיקר לראות את המגמה

מזרחי הוא כאמור יו"ר מועדון מכבי תל אביב, וחבר היכל התהילה של היורוליג מ־2018. הוא מחזיק בבעלותו את הנכס המשפחתי־היסטורי, שקרוי על שם סבו, שמעון מזרחי. לדבריו, העסקה מול דרהי אינה סופית. "אנחנו בהליכים, אך זה עוד לא הושלם. גם אם זה יימכר, המורשת של המקום תמיד תישאר", אמר מזרחי לגלובס.

מבית יולדות למטה אצ"ל

הבניין ברחוב יהודה הלוי שוכן בתפר של שכונת נווה צדק ברובע לב העיר. שטחו של הבניין 1,233 מ"ר, והוא תוכנן עבור שמעון מזרחי ז"ל - מיקירי נווה צדק וסבו של יו"ר מכבי תל אביב, שנושא את שמו.

המבנה תוכנן על ידי האדריכל התל־אביבי הידוע יהודה מגידוביץ'. הוא נבנה תחילה ב־1922 כבית פרטי חד־קומתי עם עלייה לגג. בתיק הנכס לשימור נכתב כי "המבנה הצטיין בעיצוב ותכנון אדריכלי ייחודי לאזור - חזית ראשית מרשימה בסגנון נאו־קלאסי, בנויה מאבן כורכר ועשירה בעיטורי אבן, פרטי נגרות ומסגרות יחודיים". בהמשך, בשנות ה־30 וה־50, בנו על הבניין קומה נוספת בתכנון אדריכלי שונה.

''בית שמעון מזרחי'' ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, לפני כמאה שנה וכיום (למעלה) / צילום: מתוך תיק שימור עיריית ת''א־יפו. אדריכלית אנה שיפמן. מקור: יהודה מגידוביץ' - אדריכל' גלעד דובשני
 ''בית שמעון מזרחי'' ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, לפני כמאה שנה וכיום (למעלה) / צילום: מתוך תיק שימור עיריית ת''א־יפו. אדריכלית אנה שיפמן. מקור: יהודה מגידוביץ' - אדריכל' גלעד דובשני

בשנותיו הראשונות שימש המבנה וילה פרטית למגורים. לאחר שלוש שנים, כאשר שמעון מזרחי הסב הלך לעולמו, המבנה הושכר לד"ר יצחק פרויד, ושימש בית חולים פרטי ליולדות. ב־1948, משום קרבתו היחסית של המבנה לשולי העיר אז, הוא הוסב לבית חולים צבאי בזמן שחרור יפו, ושימש כמטה ארגון האצ"ל במהלך מלחמת השחרור.

בשנות ה־50, בעקבות הקמת בתי החולים אסותא, הדסה והקריה, בית החולים נסגר והושכר לשימוש משרדים. בשנות ה־60 שימש כמבנה חינוך, ומשנת 1998 משמש כמטה ועד העובדים של בנק לאומי לישראל.

הבניין נשמר בבעלות משפחת מזרחי לאורך כל השנים, אינו נכלל בתוך אזור ההכרזה על "העיר הלבנה" של אונסק"ו, אך מופיע כבניין לשימור אקלקטי בתכנית השימור 2650ב של תל אביב - כלומר לא ניתן להרוס את הבניין וחלות עליו מגבלות לשימורו. לפי גורם בענף שבקיא בעסקאות מסוג זה, העסקה הנוכחית הינה יקרה, אך מגלמת את העניין האישי והערך היסטורי של המבנה.

האם לאחר שהרכישה תושלם על ידי דרהי, יוסב השימוש במבנה לצורך מגורים? לפי עיריית תל אביב־יפו, "כל בקשה שתהיה (להסבת השימוש למגורים), תיבחן באופן פרטני וייקבעו השימושים במבנה בהתאם לתוכנית השימור. המבנה אינו מוגדר לשימור מחמיר, וניתן לאפשר תוספות בנייה המותאמות לאופי המבנה".

העמקת הנכסים של דרהי

העסקה בבית שמעון מזרחי מעמיקה את הנכסים הייחודים לשימור של משפחת דרהי ברחוב יהודה הלוי. דרהי מחזיק גם במבנה סמוך, ביהודה הלוי 8, גם הוא מבנה לשימור שנרכש ושופץ על ידו. בימים אלה מתגוררת במקום בתו. דרהי עצמו מתגורר בקומה שלמה במגדל ברוטשילד 1.

דרהי לפי פרסומים בין חמשת האנשים העשירים בצרפת, הבעלים של חברת התקשורת הוט בישראל והמייסד והבעלים של חברת התקשורת הבינלאומית אלטיס (Altice). בבעלותו בין השאר ערוץ החדשות הבינלאומי מישראל I24NEWS ובשנת 2019 הוא קנה את בית המכירות הפומביות סותבי'ס עבור 3.7 מיליארד דולר. לפני כשנה, בספטמבר 2022, דרהי מכר את מתחם הרב קוק בנווה צדק ב־200 מיליון שקל, שבע שנים אחרי שרכש אותו ב־133 מיליון שקל באמצעות חברה זרה.

​דרהי בחר שלא להגיב לידיעה.