שוק המשכנתאות בשיא של שנה: האם שינוי המגמה בדרך?

היקפי המשכנתאות שנלקחו במהלך חודש אוגוסט הגיעו ל-7.013 מיליארד שקל, לפי נתוני בנק ישראל • ההיקף הוא הגבוה ביותר ב-2023, אבל עדיין רחוק מהנתונים שנראו בשנים קודמות • ומה היקף המשכנתאות שנלקחו מתחילת שנה

נתוני המשכנתאות לחודש אוגוסט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נתוני המשכנתאות לחודש אוגוסט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם שוק הנדל"ן בהתאוששות? בחודש אוגוסט נלקחו משכנתאות בהיקף החודשי הגבוה ביותר שנלקח השנה, שהסתכם ביותר מ-7 מיליארד שקל; ועם זאת, שמונת החודשים הראשונים של 2023 הם החלשים ביותר מבחינת משכנתאות שנלקחו בהם, מאז 2019.

בדיקת גלובס | מחירי הדירות בירידה? אלו האזורים שבהם ניתן בעיקר לראות את המגמה
בדיקת ההסכמים והתחייבות למימון: כך ניתן לצמצם את הסכנות בהצטרפות לקבוצת רכישה
בלעדי | משרד המשפטים נגד הממשלה: מקדמת צעד שיפגע ברוכשי הדירות

מנתוני בנק ישראל חלקיים שפורסמו היום על המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר עולה כי היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש אוגוסט חצה לראשונה השנה את רף ה-7 מיליארד שקל. והגיע ל-7.013 מיליארד שקל, שיפור בביצועים של כ-10% בממוצע. 

אולם, נתוני אוגוסט עדיין נמוכים בכ-27% מהמשכנתאות שנלקחו באוגוסט 22'. ואוגוסט 22' עצמו שיקף כבר את התחלת המשבר שעובר על שוק הנדל"ן כיום, והיה נמוך ב-19% מהמשכנתאות שנלקחו באוגוסט 21'.

יש לציין כי בנקאי משכנתאות ומתווכים העידו באחרונה, כי הם מבחינים בשיפור בביקושים לדירות, ואולם עד כה הדבר לא התבטא במספרים. היקפי רכישת הדירות בחודשים ינואר-יולי השנה דומים מאוד להיקפים שנרשמו במשבר הנדל"ן הגדול ששרר במשק לפני 20 שנה, והם נמוכים בכ-40% מהיקפי השוק מלפני שנה. 

בשמונת החודשים הראשונים של 23', נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-50 מיליארד שקל, 44% פחות משמונת החודשים הראשונים בשנה שעברה, 32% פחות מהמשכנתאות שנלקחו בשמונת החודשים הראשנים של 21', ואפילו מעט בחלקי אחוז מהמשכנתאות שנלקחו בשמונת החודשים הראשונים של 20', שכללו כזכור את סגר הקורונה הגדול

אבל חשוב לציין שהכלכלן הראשי באוצר והלמ"ס טרם פרסמו נתונים לגבי חודש אוגוסט.

גם הנתונים שבנק ישראל פרסם היום (רביעי) הם חלקיים בלבד, ולא כוללים מאפיינים של לוקחי המשכנתאות. אלה יפורסמו בעוד כשבועיים.

האם השוק בהליך התאוששות?

לאור המחסור בנתונים, קשה באמת לענות על השאלה, האם שוק הנדל"ן החל בהליך התאוששות, אך קל יותר להעיר את הדברים הבאים: הראשון: היקף המשכנתאות שנלקחו באוגוסט מעיד על עלייה, אך לא חריגה בממדיה; שני: לא חל שום שינוי משמעותי בשוק הזה במהלך אוגוסט, שיכול היה לדרבן רוכשים פוטנציאליים להכנס אליו; השלישי: חודשי ספטמבר-אוקטובר הם חודשי החגים, שבהם נראה ירידה בהיקפי המשכנתאות, כך שאם באמת נרשמת התאוששות בשוק הנדל"ן, נוכל להבחין בה בצורה מובהקת יותר רק בסוף השנה.