שוק המשרדים בסין בקשיים, עוד יותר מהשוק בארה"ב

בניגוד למצב בארה"ב, שוק המשרדים בסין אינו סובל ממעבר משמעותי לכיוון דפוסי עבודה היברידיים, שהורידו את הצורך של החברות במערב בשטחי משרד • בסין הבעיה בסיסית יותר: היזמים פשוט בנו יותר מדי, וכרגע הכלכלה חלשה מכדי לספוג את כל השטחים הללו

שנזן. משרדים רבים עומדים ריקים / צילום: SHUTERSTOCK / א.ס.א.פ קריאייטיב
שנזן. משרדים רבים עומדים ריקים / צילום: SHUTERSTOCK / א.ס.א.פ קריאייטיב

שוק המשרדים בארה"ב נמצא בקשיים, אבל במובנים מסוימים המצב גרוע יותר בסין. הכלכלה במדינה ניצבת בפני ההאטה החדה ביותר זה שנים, ויש שטחי משרדים גדולים ריקים בערים שפעם היו משגשגות, כמו שנזן ו־ווהאן. מחירי השכירות ממשיכים לצנוח. כמעט 24% משטחי המשרד ב־18 ערים גדולות בסין היו לא מאוישים בחודש יוני, לפי נתוני CBRE, חברת שירותי הנדל"ן. זה גרוע יותר מהמצב בארה"ב, שם שיא השטחים הפנויים נרשם ביוני והגיע ל־18.2%.

משבר הדיור: מה באמת קרה להיתרי הבנייה מתחילת השנה?
בראשון לציון ובאשקלון כבר יש: הטרנד החדש שכובש את הפארקים
התעלומה נפתרה: זה הרוכש הסודי ששילם 70 מיליון דולר על פנטהאוז נחשק בלונדון

בניגוד למצב בארה"ב, שוק המשרדים בסין אינו סובל ממעבר משמעותי לכיוון דפוסי עבודה היברידיים, שהורידו את הצורך של החברות במערב בשטחי משרד.

בסין הבעיה בסיסית יותר: היזמים פשוט בנו יותר מדי, וכרגע הכלכלה חלשה מכדי לספוג את כל השטחים הללו. הכלכלה בסין בקושי צמחה ברבעון האחרון, והאבטלה בקרב צעירים הגיעה לשיא בחודש יולי. החלטות רגולטוריות הנוגעות לסקטור הפרטי, לרבות חברות קניות אונליין כמו עלי באבא וTencent Holdings, והשקעות חלשות מצד חברות פרטיות, דיכאו את הביקוש לשטחים חדשים.

השנה יגיעו לשוק כמה מגדלי משרדים חדשים שבנייתם תסתיים, ויוסיפו למצוקה בשוק.

"אנחנו קרובים לתחתית אבל עדיין לא רואים אותה", אומר הנרי צ'ין, ראש חטיבת המחקר ב־CBRE באסיה והפסיפיק.

המצוקה מזכירה את הבעיות בשוק המגורים בסין, שרושם ירידה של כמה שנים לאחר שהיזמים בנו יותר מדי דירות, והממשלה הידקה את האשראי כדי לצנן את השוק. כמה יזמים הגישו בקשה לפשיטת רגל.

האנליסטים בדרך כלל מודאגים פחות מהמצב בשוק המשרדים בסין, שהוא קטן יותר משוק המגורים, אף שביחד הם מהווים יותר מ־20% מהתמ"ג בסין בשנים האחרונות. רוב נכסי המשרדים נמצאים בבעלות משקיעים מקומיים כמו יזמים, חברות ביטוח וענקיות טכנולוגיה כמו Tencent, אבל גם חברות זרות גדולות נמצאות בשוק, בהן בלקרוק, והיזמית האמריקאית Tishman Speyer.

לרוב הבעלים המקומיים יש משאבים לספוג חלק מההפסדים במשרדים, אומרים אנליסטים. אבל שיעורי תפוסה נמוכים במשרדים הם אינדיקציה לכלכלה שלא מתרוממת, וחלק מהמשקיעים נכנסים ללחץ.