מניות האנרגיה התאוששו חוץ מאנרג'יאן. למה היא התרסקה במסחר היום?

זכיינית מאגרי הגז כריש, תנין ואולימפוס איבדה היום 9% בבורסת ת"א וכמעט 18% בבורסת לונדון • המלחמה בישראל, בדגש על ההסלמה בצפון, מסכנת את תוכניות הפיתוח של החברה

מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר
מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

מניית אנרג'יאן  בלטה היום (ב') בירידות חדות במסחר בבורסת ת"א וגם בלונדון. המניה הובילה היום את הירידה בקרב מניות הגז והנפט עם צניחה של 9%, אחרי שאתמול כבר הספיקה לאבד 8%. את המסחר בלונדון סיימה אנרג'יאן  עם נפילה של 17.6%. 

מה עמד מאחורי המגמה החיובית המפתיעה של הבורסה היום? 

שאר מניות הסקטור בבורסה המקומית ירדו ביומיים הללו במצטבר הרבה פחות. כך, קבוצת דלק וניו מד אנרג'י, המחזיקות במאגר לוויתן (דלק באמצעות החזקתה בניו-מד שמחזיקה ב-45%), הגיבו בירידות מתונות יותר - דלק  שמרה היום על יציבות אחרי שאתמול מחקה 13% וניו מד אנרג'י  ירדה בעוד 1% אחרי נפילה של 12.8% אמש. רציו  (מחזיקה ב-15% בלוויתן) אמנם צללה היום ב-7.7%, אבל זה אחרי שאתמול היא ירדה 'רק' ב-7%.

גם המחזיקות במאגר תמר תיקנו מעט את הנפילות: תמר פטרוליום (16.75%) עלתה היום ב-2.5% אחרי שאתמול איבדה 8.4%. ישראמקו  (18.75%) גם שמרה על יציבות היום אחרי ירידה של 8% אמש. המחזיקות הנוספות בתמר הן שברון (25%) ומובדאלה מאבו דאבי ואהרן פרנקל שרכשו את ההחזקה של ניו מד במאגר. מובאדלה מחזיקה ב-11%, פרנקל מחזיק ישירות ב-11% אבל הוא גם מחזיק ב-25% ממניות תמר פטרוליום.

המחזיקות בשותפויות מאגר לוויתן עלולות להיפגע כתוצאה מכך שירידה או ביטול אספקת הגז ממאגר תמר ייאלץ אותן להשאיר חלק גדול יותר מהגז בארץ. מחירי הגז בישראל בשנה האחרונה נמוכים משמעותית מאשר בעולם (גם בעקבות המלחמה באוקראינה) ולכן מכירה של גז בארץ במקום לחו"ל תפגע בתוצאות החברות.

המשקיעים חוששים מפגיעה במאגרי הגז בצפון

לכאורה, זה לא הגיוני - אנרג'יאן, זכיינית מאגרי כריש, תנין ואולימפוס, דווקא אמורה ליהנות מהעובדה שהזרמת הגז ממאגר תמר הופסקה. לכאורה יקנו ממנה יותר גז. אבל בכירים בשוק האנרגיה מסבירים לגלובס כי יכולות לגרום לכך מספר סיבות - החל מהעובדה שמאגר כריש נמצא רק 10 ק"מ מהגבול עם לבנון, ואם עד עכשיו הסיכון למאגרי הגז היה תיאורטי, כעת מדובר באיום ממשי. לא עוד אולי 40 שנה, אלא מחר מחרתיים.

ההסלמה בצפון הפכה לאפשרות ממשית כאשר שר הביטחון יואב גלנט דיבר על פינוי ישובים בצפון הארץ. אם עד עתה המשקיעים היו בטוחים שישראל מסוגלת להגן על מאגרי הגז כעת הם כבר פחות בטוחים בכך. בנוסף, לדבריהם, אנרג'יאן מחויבת להזרים גז לשוק המקומי. היא רוצה גם לייצא גז אבל כאשר יש חששות לגבי פגיעה באסדה זה עלול לפגוע בוודאות של רוכשים מחו"ל לגבי האספקה הסדירה ואולי לאי חתימה על חוזים מול החברה.

עוד הם מציינים שאנרג'יאן מעוניינת לפתח גם את שאר תגליות הגז שמצאה והמשקיעים שואלים את עצמם כעת האם תוכניות החברה עלולות להיפגע. אנליסטים בכירה בתחום האנרגיה אמרה לגלובס: "נפילה של 15%-20% במניה היא סבירה לחלוטין בהתחשב במצב החדש שאליו נקלעה ישראל. עד השבת האחרונה היינו במציאות אחת - וכעת אנחנו בסיפור חדש לגמרי. אנחנו מדינה קטנה מאוד, כל מה שקורה בדרום משפיע גם על הצפון, בוודאי כאשר המאגר כל כך קרוב לגבול. ועדיין, היא מודה, "50% מהתנהלות המשקיעים זו כנראה התנהלות רגשית. לפני שבוע היינו על סף לחתום על הסכם שלום עם ערב הסעודית, כל מערכת הביטחון אמרו שחמאס לא מסוכן והכל סבבה וכל הקונספציה הזו קרסה כאשר ביום שישי אתה הולך לישון עם שלום ויום למחרת קם עם האסון בדרום. זה משהו שמשפיע על המשקיעים".

דבר אחד צריך לשלול - לא מדובר במגמה כוללת של מניות ישראליות בבורסת לונדון. אנרג'יאן צללה כאמור אבל מניות אחרות כמו באטמ , פלוס500  ואיתקה  לא איבדו גובה. נכון, הן פועלות בתחומים אחרים (ואיתקה באותו תחום אבל בים הצפוני, בבריטניה), אבל אם המשקיעים היו רצים להיפטר מכל מניה ישראלית גם המניות האחרות היו סופגות ירידות, וזה לא קורה נכון לעכשיו.