בניגוד למגמה: המניות הישראליות שבלטו בירידות בוול סטריט

על רקע מגמת מסחר חיובית בניו יורק נרשמו ירידות חדות במניות חברות מישראל ובראשן קמטק, פאגאיה, קמהדע,  סימילרווב, טבע וטאואר • ג'יי. פי מורגן על חברות אבטחת הסייבר המקומיות: "מוכנות היטב לניהול אירועים  מסוג זה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan
וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח למעלה מ-48 שעות לאחר פרוץ המלחמה בדרום הארץ, ומספר מניות ישראליות נסחרו בירידות חדות על רקע מגמה חיובית בשוק. המדדים המובילים - דאו ג'ונס, S&P 500 ונאסד"ק עלו ב-0.4%-0.6%, כך שנראה כי את הירידות במניות הישראליות ניתן לייחס לחששות המשקיעים מפני השפעות המלחמה על עסקי החברות.

בנק ישראל התערב אך הדולר ממשיך לזנק: לאן הולך שוק המט"ח?
הברומטר של המשק: המלחמה מחקה לבנקים מחצית מהתשואה השנתית ביום אחד  

בין היורדות הבולטות במסחר בוול סטריט ביום שני ניתן לציין את קמטק , המייצרת מערכות בקרה לייצור שבבים, שנפלה ב-8.9%; חברת הפינטק פאגאיה שאיבדה 10.8%; חברת התרופות קמהדע  (שממוקמת בדרום הארץ, אם כי לא בעוטף עזה) שנחלשה ב-8.1%; חברת התוכנה סימילרווב  שירדה ב-7.3%; וחברת השבבים טאואר  שירדה ב-6.6% .

גם החברות הישראליות הגדולות ביותר סבלו ברובן ממגמה שלילית במסחר. כך לדוגמה מובילאיי , המפתחת טכנולוגיה לתחום הרכב, נפלה ב-5.3% לשווי נוכחי של כ-31.7 מיליארד דולר, וחברת התרופות טבע  נפלה ב-6.4% לשווי של 9.9 מיליארד דולר. גם צ'ק פוינט , נייס , אלביט   ומאנדיי  נסחרו בירידות ביום שני. מנגד, אמדוקס  וסייברארק  רשמו עליות מתונות.

חברת הדפסות התלת ממד ננו דיימנשן , שבארץ פועלת מנס ציונה, פרסמה ביום שני דיווח למשקיעים בנוגע למצב בישראל, ובו ציינה כי פעילותה נמשכת ללא הפרעה: "המלחמה בישראל נגד הטרוריסטים של חמאס, שהחלה בבוקר ה-7 באוקטובר, השפיעה על חייהם של רבים, כולל עובדי ננו דיימנשן". עוד נכתב כי "למרבה הצער, יש הרבה סיפורים טרגיים של משפחות וחברים של עובדינו. אך יש גם סיפורי תקווה וחוזק - חלק מאנשינו משרתים כיום במילואים בצה"ל, ואחרים תומכים במאמץ בדרכים רבות אחרות".

עוד חברה ישראלית שנסחרת בארה"ב אשר פרסמה דיווח בנוגע למלחמה היא מדיוונד , שנסחרת בשווי של 91 מיליון דולר לאחר ירידה של 1.7% בפתיחת שבוע המסחר. מדיוונד פיתחה משחה לריפוי כוויות, והחברה דיווחה שתספק את המוצר בישראל על מנת לענות על הביקושים של בתי חולים וכוחות הביטחון. לפי מדיוונד, כל המלאי הזמין שלה יועבר לצורך זה.

מניית נובה , העוסקת בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים, נחלשה ביום שני בוול סטריט ב-3.9% לשווי של מעל 3 מיליארד דולר. בבנק ההשקעות ג'פריס המסקר את המניה פרסמו עדכון למשקיעים, וכתבו כי לפי הנהלת החברה אין הפרעה לפעילות בישראל. לפי ג'פריס, מפעל הייצור של נובה בישראל אחראי לכ-50% מהכנסות החברה והוא ממוקם "הרחק מאזור הקונפליקט" (ברחובות). הם מוסיפים כי מפעלי נובה נחשבים לכאלה שעובדים גם בחירום כך שיוכלו להמשיך לפעול גם אם יוכרז מצב חירום. בג'פריס ממשיכים להחזיק בהמלצה חיובית על מניית נובה, "קנייה", עם מחיר יעד של 140 דולר שגבוה ב-31.6% ממחיר המניה בנאסד"ק. לפי כלכלני הבנק, נובה צפויה ליהנות מהגידול במורכבות הייצור של שבבים.

אמריקאיות עם פעילות משמעותית בישראל

בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן התייחסו לחברות אבטחת הסייבר, צ'ק פוינט , סייברארק סנטינל וואן  ופאלו אלטו נטוורקס  (סנטינל וואן ופאלו אלטו מנוהלות מארה"ב ונחשבות לחברות אמריקאיות, אך יש להן פעילות משמעותית בישראל) וכתבו כי הן חשופות להשפעות המלחמה בין ישראל והחמאס. כלכלני הבנק סבורים שהחברות הפעילות בישראל מוכנות היטב לניהול של אירועים גיאופוליטיים מסוג זה. יחד עם זאת הם מעריכים שהמצב עלול לייצר לחץ על המניות.