בעקבות הלחימה: אלה ההטבות שמציעים הבנקים לתושבי הדרום ואנשי המילואים

הקלות בהחזרי הלוואות ומשכנתאות, פטור מעמלות עו"ש ובחלק מהבנקים גם דחייה של פעולות גבייה • הבנק מציעים מגוון הטבות לתושבי הדרום ולכלל ציבור הלקוחות • אבל יש גם לקוחות עסקיים שטוענים כי לא זכו להתגמשות למרות קשיים אישיים בעקבות המלחמה

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אלפים מתושבי הדרום איבדו קרובי משפחה ורבים איבדו את בתיהם ואת מקור פרנסתם. הבנקים, כפי שקרה בתקופת הקורונה, פרסמו שורת הקלות והטבות לתושבים הנמצאים בטווח הירי הקרוב לרצועת עזה, וכן לחיילי מילואים שנקראו בצו 8 לזירת הלחימה או לתמיכה בלוחמים. 

הפעם, ובניגוד לסוגיית גלגול הריבית ללקוחות שזכתה לביקורת ואף הובילה את הנגיד לזמן את מנכ"לי הבנקים לשיחה מיוחדת, הבנקים יצאו מיוזמתם בשורת ההטבות ולא חיכו לפנייה מצד בנק ישראל.

הברומטר של המשק: המלחמה מחקה לבנקים מחצית מהתשואה השנתית ביום אחד
החברות שדיווחו על השבתת המפעלים באזורי הלחימה
בנק ישראל התערב אך הדולר ממשיך לזנק: לאן הולך שוק המט"ח?

עם זאת, לצד ההטבות הללו, לגלובס הגיעו דיווחים על לקוחות עסקיים קיימים שלא זכו להתגמשות למרות שטענו בפני הבנקים על קשיים אישיים בעקבות המלחמה, מה שעשוי ללמד על כך שבחלק מהמקרים יתכן שלא קיימת מדיניות של הכלה והקלה כלפי עסקים בדרום או משפחות שנקלעו למצוקה. לפניית גלובס בנושא, הגיבו בכל הבנקים כי הוחלה מדיניות אוזן קשבת מלאה בימים אלו.

נזכיר כי הבנקים רשמו ברבעונים האחרונים רווחי שיא בעיקר בעקבות עליית הריבית שתרמה להם הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מהתייקרות ההלוואות והמשכנתאות, תחום שכעת, לאור הלחימה, חלק גדול מההטבות שניתנות לתושבי הדרום מתרכז בו. 

מבנק ישראל נמסר בתגובה לפניית גלובס באשר לדרישות מהבנקים, כי הבנק המרכזי נמצא בקשר רציף עם הבנקים. "הבנקים השונים יצאו עד כה בהטבות ובצעדי סיוע פרטניים לכל בנק, בהתאם לצרכים שזיהו ובהתאם לפעילות לקוחותיהם. מתחילת האירוע הפיקוח על הבנקים מצוי בקשר שוטף עם המערכת הבנקאית, מכיר גם את הפעילויות הללו, מעודד אותן ומנחה ומסייע במידת הצורך להפעלת צעד סיוע כזה או אחר שהבנקים מבקשים להפעיל".

ההטבות וצעדי הסיוע של הבנקים

בבנק הפועלים הודיעו ביום שלישי על הקמת קרן בסך 750 מיליון שקל לטובת מתן הלוואת גישור ללא ריבית המיועדת ללקוחות הבנק המנהלים חשבון עו"ש פעיל בפועלים ומתגוררים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה וללקוחות שגויסו לשירות מילואים. הלוואת הבלון הניתנת ללא ריבית לשלושה חודשים בסכום של עד 25 אלף שקל ללקוחות פרטיים ועד 100 אלף שקל ללקוחות עסקיים. בנוסף יחזירו בבנק הפועלים ללקוחות שיבצעו דחיית תשלומים או יפרסו תשלומי הלוואות צרכניות ועסקיות את תוספת הריבית בגין תקופת דחייה של עד חודשיים. כמו כן, יינתן פטור מעמלות עו"ש עיקריות לרבות עמלת פעולה בערוץ ישיר, עמלת פעולה על ידי פקיד והשלמה למינימום דמי ניהול חשבון לתקופה של שלושה חודשים החל מה-1 לאוקטובר.

בבנק דיסקונט פרסמו כבר ביום ראשון הטבות ללקוחות הבנק המתגוררים בטווח של עד 40 ק"מ מעזה. לקוחות הבנק יהיו זכאים להלוואה בגובה של עד פי 2 ממשכורתם או ממחזור העסקים שלהם, ועד סך כולל של 24 אלף שקל, ללא ריבית או עמלות. תקופת ההחזר של הלוואה זו תתפרס על פני 24 חודשים. בתוך כך, בדיסקונט ציינו כי הבנק מסייע לתושבי הדרום באמצעות אנשי הקשר של מרכזי חוסן בדרום.

בנק לאומי מקים שתי קרנות סיוע בעקבות המצב הביטחוני. האחת, מיועדת לעסקים קטנים ובינוניים בדרום שתציע הלוואות גישור לעסקים קטנים ובינוניים, ללא ריבית כשהיקף הקרן יעמוד על מיליארד שקל. והשנייה, בסך רבע מיליארד שקל, תיועד להלוואות גישור ללקוחות פרטיים, גם הלוואות אלה יהיו ללא ריבית.

לאומי מציע פטור מעמלות עו"ש נפוצות ללקוחות שפונו מבתיהם ובתחום האשראי הוא מציע הקפאת תשלומי הלוואה ללקוחות פרטיים ועסקיים בעלי הלוואה קיימת למשך שלושה חודשים, כאשר במהלך תקופה זו תשולם רק הריבית. לקוחות פרטיים בעלי משכנתה קיימת יכולים להקפיא את ההחזרים לתקופה של עד 24 חודשים ולקוחות תושבי הדרום שביתם נהרס ייהנו מספיגת מרכיב הריבית בהחזר המשכנתה מצד הבנק עבור חודש אחד. עוד מציע לאומי הלוואות הון חוזר לעסקים קטנים ובינוניים בגובה המחזור החודשי, הכוללת הקפאת החזרים של הקרן.

במזרחי טפחות מציעים ללקוחות פרטיים (משקי בית) במרחק של עד 40 ק"מ מגבול עזה, הגדלה של מסגרת האשראי, בתנאים הקיימים. בנוסף, יאפשר הבנק החל מיום א' הקרוב, למשקי בית ועסקים במרחק של עד 40 ק"מ מגבול עזה לקבל הלוואה ייחודית לתקופות מגוונות של עד 6 שנים - על-פי העדפת הלקוחות, בגובה של עד 25 אלף שקל ללא ריבית וללא עמלות.

לקוחות מאזור העוטף, שיש להם פיקדון סגור בבנק ונזקקים מיידית לכסף בשל המצב, יוכלו לבקש לשחרר מהפיקדון עד 100 אלף שקל, ללא עלויות.

בבנק הבינלאומי נקטו לנוכח מצב הלחימה בהקלות וסיוע לללקוחות, שבחלקן מיועדות לתושבי הדרום וכוחות הביטחון וחלקם לכלל תושבי ישראל. בין היתר הוחלט על מתן אפשרות להקפאה של תשלומי הלוואות לפי בקשת הלקוח, אפשרות להקפאה של תשלומי הקרן במשכנתאות וכן מגוון פתרונות אשראי, כולל הגדלת משיכת יתר והלוואות בתנאים מועדפים ללקוחות פרטיים ועסקים קטנים (אשראי יינתן לפי שיקול דעת הבנק). בנוסף הבנק החליט על הקפאה של יזום הליכי גבייה לעת עתה.

בבנק וואן זירו ציינו כי לאחר בדיקה ומיפוי הבנק יפעל באופן יזום מול לקוחותיו תושבי העוטף ויציע להם הגדלה יזומה של מסגרות העו"ש והאשראי. במקביל, הבנק ינקוט מדיניות מקלה ויעשה כל שביכולתו להקל על לקוחות שיפנו עם מצוקת אשראי על רקע המצב הבטחוני. באשר לאנשי המילואים, הבנק ביצע מיפוי של לקוחותיו בקרב משרתי המילואים במטרה לסייע להם בהקלות בתחום האשראי ויבצע פניות יזומות ללקוחות אלו אך גם יענה לפניות ויעשה כל שביכולתו להקל בימים קשים ומורכבים אלה.

בנק יהב הודיע ביום חמישי על סדרת צעדים והטבות ללקוחות תושבי הדרום ולכלל הלקוחות. תושבי הישובים שבמרחק של עד 40 ק"מ מעזה, יוכלו לקבל הלוואת גישור של עד 15,000 שקל ללא ריבית לתקופה של עד 3 חודשים. כלל הלקוחות יוכלו להגדיל את מסגרת האשראי עד 5,000 שקל וכן לקבל דחיית תשלומי הלוואות עד חצי שנה.

הטבות והקלות גם לכלל הלקוחות

לצד ההטבות לתושבי הדרום, הבנקים מציעים הקלות והטבות גם לכלל אזרחי ישראל. בבנק הפועלים למשל מציעים הלוואה בריבית פריים ללא תוספת (+0%) לתקופה של עד 36 חודשים בסכום של עד 10,000 שקל ללקוחות פרטיים ו-50,000 שקל ללקוחות עסקיים וכן דחיה ופריסה מחדש של הלוואות צרכניות קיימות ללקוחות פרטיים ועסקיים.

באשר למשכנתאות, הפועלים מציע הקפאת תשלומי משכנתאות קיימות לשלושה חודשים, ללא קשר להיכן מתנהל חשבון העו"ש שלהם. בנוסף מציע הפועלים ללקוחות להם קיים צורך בלתי צפוי לסכום כסף בחודש הקרוב לשבור פיקדונות בסכום של עד 100 אלף שקל ללא עלות (קנס) גם לפני מועד פקיעת הפיקדון המוסכם ואפשרות לדחיית החיוב הקרוב בכרטיס האשראי הבנקאי ללא עלות או לחילופין לפרוס את החיוב הקרוב לשלושה תשלומים ללא ריבית, החל מהחיוב שצפוי בחודש נובמבר הקרוב.

בבנק מזרחי טפחות מציעים ללקוחות בעלי משכנתה לבקש הקפאה בהחזרים החודשיים, חלקית או מלאה, לתקופה של עד 12 חודשים. בנוסף, בבקשות למשכנתאות חדשות שתוקף הריבית בהן פג במהלך חודש אוקטובר, תישמר הריבית המקורית ל-24 ימים נוספים, למרות התייקרות חדה בעלויות שחלה בימים האחרונים. משקי בית ועסקים שיש להם הלוואה בבנק המשולמת באופן תקין, יוכלו לבקש, החל מיום א', דחייה בתשלומי הקרן לתקופה של עד 6 חודשים, באמצעות אתר הבנק או הסניף.

בדיסקונט, כל לקוחות הבנק (פרטיים ועסקים קטנים) יוכלו להגדיל את המינוס לעד 4,000 שקל ללא ריבית (עד היום עמד המינוס ללא ריבית על 2,000 שקל), או עד 10% מגובה קו האשראי הקיים ללקוח - הגבוה מבניהם. העדכון יתבצע באופן יזום מטעם הבנק ללא צורך בפניית הלקוחות, ויהיה בתוקף עד ל-9 בנובמבר.

בנק ירושלים הודיע כי הוא ישלח באופן יזום מסרונים ללקוחות ובהם הוא יסביר להם על ההטבות המוצעות. כלל האוכלוסייה יחולק לפעימות כדי לשלוט בעומסים כאשר בפעימה הראשונה יישלחו המסרונים לתושבי הדרום.

בנושא המשכנתאות הבנק מציע מחזורי משכנתאות והקפאת משכנתאות מלאות או לחלופין, הקפאות חלקיות עד לשלושה חודשים. לגבי אשראי צרכני, הבנק מציע את האפשרות לפריסות תשלומים עד 10 שנים. כמו כן, בפניית לקוח - תינתן אפשרות להקפאת תשלומים עד לשלושה חודשים. באשר לעו"ש, בבנק ירושלים מציעים ללקוחות מעבירי משכורת בעלי מסגרת בעו"ש תוספת של עד 2,000 שקל למסגרת או 20% מסך המסגרת הקיימת, הנמוך מבניהם.