העצמאים שגויסו למלחמה יוצאים נגד שיטת התשלום

עם פרוץ המלחמה, מאות אלפים גויסו למילואים • בניגוד לשכירים שממשיכים לקבל את משכורתם ולא נפגעים, מנגנון התשלום לעצמאיים מתקשה לענות על הפגיעה הכלכלית • הנפגעים הישירים: עצמאיים שהכנסתם גבוהה מתקרת התשלום

חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN
חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN

עו"ד ליאור דהאן, סא"ל במילואים, התייצב בפיקוד הצפון בצהריי ה־7 באוקטובר, ומאז הוא עוד שם. יחד עם שני אחיו דהאן מנהל משרד משפחתי המתמחה בתחום האזרחי, חדלות פירעון ומקרקעין, וכעת הוא מספר על הפגיעה בעסק. "התקופה של אחרי החגים זה האביב שלנו, אף אחד לא יפצה אותי על 80 אלף שקל שהייתי סוגר ביום. נכון שמפצים אותי על ימי המילואים, אבל אף אחד לא מפצה אותך על מה יקרה כשהמלחמה תיגמר. ההכנסה העתידית תיפגע כי לא ניתן לסגור תיקים עתידיים, ולא ניתן לבצע פעולות בתיקים שיניבו שכר בחודשים הקרובים".

זעקת העצמאים: מאיפה נשלם משכורות ב־1 בנובמבר?
הקבינט הכלכלי התכנס סוף סוף, אך לא הוציא שום החלטה מעשית

שינוי חשוב, אך לא מספיק

מאות אלפים גויסו למילואים, ביניהם עובדים עצמאיים ובעלי מקצועות חופשיים. השינוי המשמעותי שביצעה הממשלה עד כה הוא בהקדמת התשלום לעצמאיים לתחילת כל חודש באופן אוטומטי, במקום הגשת בקשה בתום תקופת השירות. בניגוד לשכירים שממשיכים לקבל את משכורתם, המנגנון לתשלום העצמאיים מתקשה לענות על הפגיעה הכלכלית. שכר ליום לעצמאיים נקבע כך: הכנסה בתוספת 25% בשלושת החודשים הקודמים לחלק ל־90. את הסכום היומי מכפילים במספר ימי המילואים. לצד זאת, נקבעה תקרה: עד 47,465 שקל לחודש ומקסימום 1,582 שקל ליום.

ד"ר הראל פרימק, אב לשלושה, מפתח אלגוריתם ויועץ בחברות הייטק הוא גם עצמאי וגם שכיר. הוא מבקר את השיטה ומסביר למה היא לא מספקת מענה לכל סוגי העצמאים. "יש עיוות לעצמאים שצריך לפתור. יש עיקרון על שאומר שמי שיוצא למילואים לא אמור להפסיד כסף. בפועל זה לא קורה. התקרה הקבועה לא מתאימה, וגם לא הפיצוי של 25% שכלול בתקרה".

פרימק מסביר מי הכי מושפע לרעה, "ברמה הישירה נפגעות שתי אוכלוסיות של עצמאים: עצמאים שהכנסתם גבוהה מהתקרה. יכול להיות באופן מצרפי ממספר עסקים או כמו במקרה שלי שאני שכיר וגם עצמאי ויש חודשים בהם ההכנסה שלי גבוהה מהתקרה. ועצמאים שיש להם הוצאות מרובות כך שהרווח שלהם שממנו הם חיים הרבה יותר קטן מההכנסות".

בעיה נוספת אליה מתייחס פרימק היא אובדן לקוחות. הפגיעה המשמעותית היא לבעלי מקצועות חופשיים שלא יכולים לספק שירות, והלקוחות פונים למתחרים. "זאת פגיעה לטווח ארוך והיא מחמירה ככל שהמערכה מתארכת".

לדברי עו"ד יוסי ויצמן, העוסק מזה שנים בקידום זכויות העצמאים בהם אנשי המילואים, "הפער בין שכיר לבין עצמאי מטורף. אין הסבר לכך. לעצמאי נפגע העסק. למשל יועץ משכנתאות, שלא זמין והלקוחות שלו יפנו למישהו אחר. אותו הדבר עו"ד עצמאי. הוא מאבד לקוחות קבועים ויורד לו המוניטין של העסק".

המתווה של שר האוצר נועד לענות על הפגיעה הכלכלית בעסקים. נשיא לשכת ארגוני העצמאים, רועי כהן, אומר כי המתווה משפר באופן ניכר את מצבם של מרבית העצמאים אך יש כאלו כמו מתווכים, יועצים ואחרים, שיש להם מחזור הכנסות של 600-700 אלף שקל, אך אין להם הוצאות קבועות או עובדים, שיקבלו את הפיצוי הנמוך ביותר, של 14 אלף שקל.

כהן מדגיש כי "כולם נפגעים כלכלית באופן מסוים, הפיצויים מפצים באופן חלקי ולא ייתנו מענה של 100% מההכנסות שנפגעו , להב תעשה כל שביכולתה לגרום לכך שלאנשי המילואים העצמאים יהיה שקט ובטחון כלכלי והם יתרכזו בלחימה להבטיח את בטחונה של המדינה".

עו"ד ויצמן מתייחס למתווה ואומר כי מדובר בפיצוי "נקודתי, בפינצטה. אולי יפצה על חודש עבודה. המתווה לא נותן פתרון לעצמאי שהעסק שלו קרס ויהיו רבים כאלו". גם עו"ד התייחס למתווה ואמר כי הוא לא יפצה ברמה שניתן להרוויח. לדבריו, גם במלחמת לבנון השנייה העסק שלו הפסיד. "הייתי 42 ימים במילואים, קיבלתי פיצוי אבל רק לקראת ינואר פברואר (כשהמלחמה נגמרה באוגוסט) התאוששתי. וגם אז - זו לא התאוששות מלאה".