חנן מור: מכירת הפרויקט בחיפה ע"י בנק לאומי - עילה לפירעון מיידי באג"ח

החברה מתריעה כי במקרה שבנק לאומי ימכור את הנכס שלה בחיפה, ששוויו 110 מיליון שקל, היא לא תעמוד ביחס הבטוחות שהעמידה למחזיקי אג"ח מסדרה י"ג • מצב זה, שהוא עילה לפירעון מיידי של האג"ח, מייצר אפקט כדור שלג, משום שלדברי חנן מור, הוא יעניק את אותה עילה לכלל מחזיקי האג"ח בארבע הסדרות הנוספות

חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור / צילום: איל יצהר

מצבה המחמיר של חברת הבנייה למגורים חנן מור  הולך והופך לקריטי. בדיווח שמסרה למשקיעים בלילה מתריעה החברה כי במקרה שבנק לאומי ימכור את הנכס שלה (פרויקט מבואות א') בחיפה, ששוויו 110 מיליון שקל, היא לא תעמוד ביחס הבטוחות שהעמידה למחזיקי אג"ח מסדרה י"ג. מצב זה, שהוא עילה לפירעון מיידי של האג"ח, מייצר אפקט כדור שלג של ממש, משום שלדברי החברה הוא יעניק את אותה עילה לכלל מחזיקי האג"ח בארבע הסדרות הנוספות. הדיווח של חנן מור הגיע שעות ארוכות לאחר הדיווח של לאומי על בקשתה לכינוס נכסים, שפורסם אתמול בבוקר.

פרשנות | "אובדן האמון" של בנק לאומי בחנן מור עלול להפוך לגל תביעות נושים והסדר חוב 
בנק לאומי מעלה הילוך מול חנן מור: מבקש כינוס נכסים גם בחיפה וגם ברמת גן
בדיקת גלובס | עשרות חברות בבורסה הגיעו לתשואת ״זבל״. אלה העיקריות שבסיכון

בנק לאומי פנה בימים האחרונים לבית המשפט בבקשה למנות כונסי נכסים לפרויקטים של חנן מור בחיפה וברמת גן (רמת אפעל). לגבי הפרויקט האחרון מתנהל משא-ומתן ארוך למכירתו ליזם עמרם אברהם, שלא צלח עד כה, והחתימה על ההסכם נדחתה מספר פעמים וכעת אמורה להתקיים באמצע דצמבר.

בבנק לאומי ציינו בבקשות לבית המשפט כי חנן מור לא עמדה בתשלומים וקיבלה מספר דחיות בעבר. בשוק ההון נשמעו אתמול (א') קולות שהעריכו בעקבות ההתפתחויות כי הסיכוי להליכה להסדר חוב, על-ידי החברה, הוא גבוה ביותר.

בדיווח למשקיעים מהלילה עדכנה חנן מור כי בנק לאומי הגיש את הבקשות לבית המשפט המחוזי בתל אביב. באשר לפרויקט בחיפה (מבואות א') יש חוב שהעמיד הבנק לחברה בסך של 90 מיליון שקל, ועליה לפרוע אותו עד לסוף נובמבר. החברה ציינה כי היא מנהלת משא-ומתן עם תאגיד בנקאי לצורך החלפת המימון בקשר לפרויקט האמור. בנוסף התחייבה החברה לפרוע חוב לבנק לאומי בסך של 17.5 מיליון שקל שנוגע ברכישת המשרדים שלה, גם כן עד לסוף החודש, והיא מנהלת מגעים למכירת אותם משרדים לרוכשים פוטנציאליים. 

סחרור עסקי בגלל עסקת שדה דב

הפרויקט העיקרי שסיבך את החברה והוביל לסחרור העסקי בו היא נמצאת הוא המגרש שרכשה בשדה דב. מדובר בעסקה שבוצעה בשנת 2021, אז קנתה חנן מור מגרש בשווי של 1.5 מיליארד שקל, תוך שהיא נוטלת הלוואה של 1.3 מיליארד שקל מקונסורציום בראשות בנק דיסקונט. ההלוואה ניתנה בריבית פריים + 1%, שהייתה אז נמוכה שכן הריבית בעולם היא אפסית.

כיום לאחר העלאות הריבית היא זינקה, והיא מכבידה על החברה, שכן רק תשלומי הריבית עומדים על קרוב ל-100 מיליון שקל בשנה. הדיווח הנוכחי של החברה מאשר את החששות באשר ליכולת התשלומים שלה בנוגע למימון ההלוואה. חנן מור מציינת כי לא העמידה התחייבות בגין תשלום ריבית של 15 מיליון שקל שנוגע לאותה הלוואה, שנדרשה להציג לגורם בנקאי. ההלוואה גם כן אמורה הייתה להיות משולמת עד סוף נובמבר הקרוב.

יש לציין כי מהבקשות של בנק לאומי לבית המשפט עלה גם כי הבנק חשש שחנן מור לא תוכל לעמוד בתשלומי הריבית לקונסורציום, ומשום כך מצבה הפיננסי יכביד על התחייבויותיה כלפיו. זהו אחד הטריגרים להגשת הבקשות למינוי כונסי נכסים בשניים מהפרויקטים. 

תשואה לפדיון של 150%

מצבה העגום של חנן מור מתבטא בתשואות לפדיון של אגרות החוב שלה שהמריאו אתמול לרמות תלת-ספרתיות בחלקן. אג"ח י"ד, ללא כל בטוחות, נסחרת בתשואה לפדיון של 150%. ערב המלחמה נסחרה בתשואה לפדיון של פחות מ-17%. לחנן מור יש חמש סדרות אג"ח שמהן נותרו לפירעון מעל ל-610 מיליון שקל. מניית החברה קרסה ב-82% מתחילת השנה, וב-37% ספציפית ביום ראשון השבוע בעקבות הבקשות שהגיש בנק לאומי. שווי השוק שלה עומד על קצת פחות מ-66 מיליון שקל.

בקבוצת מור נדל"ן מסרו אתמול לאחר הגשת הבקשה על-ידי בנק לאומי כי "נודע לנו הבוקר מכלי התקשורת על פנייה מבנק לאומי בעניין אחת החברות-הבנות שלנו בנושא קרקע ברמת גן, זאת על אף שנחתם זה מכבר זיכרון דברים למכירתה. יש להצטער על התנהלות זו של הבנק בעת כה מאתגרת למשק כולו. החברה לומדת את הבקשה ותגיב עליה לגופה בבית המשפט.

"החברה מציינת כי גם בתקופת המלחמה היא ממשיכה בפעולתה השוטפת, כאשר אתרי הבנייה פועלים כולם ומתפקדים למרות גיוסם של לא מעט מנהלים למילואים. דירות נבנות, נמכרות, ומשפחות חדשות מתאכלסות. כך בכוונתנו להמשיך ולפעול באחריות ובמסירות לטובת כלל לקוחותינו ושותפינו לדרך".