סרט הזוועות וביקור בכפר עזה: כך נראה הביקור של מאסק בישראל

ביקורו של אילון מאסק בישראל מגיע על רקע הביקורת הכבדה שספג בשבועות האחרונים לאחר התבטאויות אנטישמיות ונסיגת מפרסמים כמו אפל ו-IBM מהרשת החברתית שבבעלותו • לאחר נחיתתו הוא התלווה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לסיור ביישובי העוטף • בנוסף מאסק צפה ב"סרטון הזוועות", ביקר בכנסת ונפגש עם נציגי משפחות החטופים

נשיא המדינה יצחק הרצוג ואילון מאסק עם נציגי משפחות החטופים / צילום: חיים צח-לע''מ
נשיא המדינה יצחק הרצוג ואילון מאסק עם נציגי משפחות החטופים / צילום: חיים צח-לע''מ

היזם אילון מאסק מנצל את ההפוגה בלחימה בעזה ונמצא בביקור של יום בישראל בצל הביקורת הכבדה שספג בשבועות האחרונים לאחר התבטאויות אנטישמיות ונסיגת מפרסמים כמו אפל ו-IBM מהרשת החברתית בבעלותו, X.  

השר קרעי ואילון מאסק הגיעו להסדר סביב שירות האינטרנט סטארלינק 
בכי והמכתב שהכריע: מאחורי הקלעים של הדרמה בעולם ההייטק
רק אשתקד הפכה לחד־קרן: החברה הישראלית שעומדת בפני סגירה 

מאסק ביקר בכפר עזה

מאסק, בעליה של טסלה וספייס איקס, נחת בישראל בשעות הבוקר, והתלווה לראש הממשלה בנימין נתניהו וראש אגף התכנון אלוף אייל הראל בסיור בכפר עזה כדי לחזות בזוועות הטבח בשביעי באוקטובר. לפי הודעת לשכת רה"מ, מאסק שמע ממספר דוברים בשטח על מה שקרה: מ"מ ראש מועצת שער הנגב יוסי קרן ונציג דובר צה"ל ליעד דיאמונד.

נתניהו ומאסק בביקור בכפר עזה / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
 נתניהו ומאסק בביקור בכפר עזה / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

לאחר מכן, נתניהו ומאסק ביקרו בבית משפחות ליבשטיין, שם מאסק שמע על סיפור הגבורה של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש המועצה שנרצח בבוקר המתקפה של חמאס. אחרי כן, נכנסו לבית משפחות עידן, שם שמעו על סיפור המשפחה של הילדה אביגיל עידן בת ה-4, שהוריה נרצחו ושוחררה אתמול משבי החמאס. רגע לפני שיצאו לירשולים, עברו בשכונת הצעירים בקיבוץ, שספגה את מירב האש.

לאחר ביקורו במקום, צייץ מאסק ב-X (לשעבר טוויטר) וכתב: "מעשים מדברים חזק יותר ממילים", בלי שום פירוט נוסף.

בלי מילה על אנטישמיות בלייב עם נתניהו

לאחר מכן, מאסק ונתניהו הגיעו לביקור בכנסת. שם מאסק צפה ב"סרטון הזוועות" המנציח המראות הנוראים מתוך הטבח, ולאחר מכן ערך שיחה עם נתניהו, השנייה מזה שלושה חודשים. השיחה, לה האזינו בשידור חי כ-130 אלף מאזינים, עסקה בעיקר בזוועות החמאס אליהם נחשף מאסק ואף מילה אחת לא נאמרה על האחריות של מאסק לאנטישמיות שגואה ברשת החברתית שבבעלותו.

מרבית השיחה נוהלה על ידי נתניהו, כשמאסק היה מאזין פסיבי, המגיב מעת לעת שהוא מסכים או אומר כמה מילים. מאסק התבטא בצורה כללית ורפה מאוד ביחס לטרור ולארגון חמאס, ובעיקר בצורה המביעה חמלה כלפי האוכלוסייה הפלסטינית. כך, מאסק אמר למשל: "גם ישראל הרגה אזרחים בעזה, אבל יש הבדל חשוב שישראל מנסה להימנע מהרג אזרחים". הוא ציין גם כי "זה אמנם מטריד לראות הפגנות בעד חמאס כמעט בכל עיר מרכזית בארצות הברית אבל זה ברור שישנה דאגה לעם הפלסטיני. יש פה אתגר במסגרתו צריך להיפטר מאלו שרוצחים יהודים תוך צמצום הרג של פלסטינים". מאסק הביע זעזוע מההרג המכוון של מחבלי חמאס וגינה את שמחת ההרג שלהם, אך דאג להציג חזות פייסנית, ולאחר שורה של נאומים ארוכים של נתניהו קינח בתקווה "לעתיד טוב יותר לעולם כולו". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואילון מאסק צופים בחלקים מהסרט שהכין דובר צה״ל המציג את זוועות חמאס / צילום: ללא קרדיט
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ואילון מאסק צופים בחלקים מהסרט שהכין דובר צה״ל המציג את זוועות חמאס / צילום: ללא קרדיט

לאחר מכן נפגש מאסק עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. בפגישה גנץ הדגיש את התפקיד הקריטי שיש לרשתות החברתיות בכלל ולטוויטר בפרט במאבק נגד האנטישמיות והשנאה. בהודעת לשכת גנץ נכתב כי לפגישה הצטרפה יוצרת התוכן אלה קינן ששיתפה את מאסק על ההתמודדות מול ההסתה ואנטישמיות ברשתות.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ עם היזם אילון מאסק / צילום: חיים צח-לע''מ
 יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ עם היזם אילון מאסק / צילום: חיים צח-לע''מ

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם מאסק והתייחס לאנטישמיות. הרצוג אמר כי "אנו מוצפים באנטישמיות ושנאת יהודים שמשפיעה על התנהגותם של בני אדם במקומות רבים ברחבי העולם, ולך יש תפקיד עצום. אני חושב שאנחנו צריכים להילחם בזה יחד, כי בפלטפורמות שאתה מוביל, למרבה הצער, יש מאגר רב של שנאה, שנאת יהודים, אנטישמיות. אנו צריכים להילחם בשנאה הזו כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר. זה תמיד מתחיל ביהודים, זה אף פעם לא נגמר ביהודים, ועלינו לשנות את המשוואה הזו״.

בתגובה מאסק אמר לו כי "זה בהחלט היה יום קשה מבחינה רגשית, לראות את המקומות שבהם אנשים נרצחו, וגם לצפות בסרטון בו צוהלים הרוצחים - חגיגת רצח של חפים מפשע היא מעשה מטריד ביותר. אנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי לעצור את השנאה. אנשים אלה ניזונו מתעמולה מאז שהיו ילדים, וזה מדהים למה שבני אדם מסוגלים לעשות אם יזינו אותם בשקרים, מהיותם ילדים - הם יחשבו שרצח של חפים מפשע הוא דבר טוב, מה שמראה עד כמה תעמולה יכולה להשפיע על מוחם של אנשים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ואילון מאסק / צילום: חיים צח-לע''מ
 נשיא המדינה יצחק הרצוג ואילון מאסק / צילום: חיים צח-לע''מ

הרצוג גם הפגיש את מאסק עם נציגי משפחות החטופים. מלכי שם טוב, אביו של עומר בן ה-21 שנחטף לעזה מהמסיבה ברעים, סיפר למאסק על בנו, והדגיש את חשיבות תמיכתו של מאסק ואמר: "אני יודע שאתה אדם חזק מאוד. ואני חושב שכל תמיכה שתוכל להשמיע בה את הקול שלנו כדי להחזיר את בני הערובה, תהיה משמעותית עבור כל המשפחות". מלכי גם ענד למאסק את דיסקית מטה החטופים, בה כתוב "הלב שלנו שבוי בעזה".

מלכי שם טוב, שבנו עומר חטוף בעזה, נותן לאילון מאסק דיסקית של מטה החטופים
 מלכי שם טוב, שבנו עומר חטוף בעזה, נותן לאילון מאסק דיסקית של מטה החטופים

רייצ'ל  גולדברג פולין, אמו של הרש גולדברג פולין שנחטף גם הוא מהמסיבה ברעים, הציגה את סרטון חטיפת בנה, בו מראים איך מחבלי חמאס מעלים אותו לטנדר בעוד הוא פצוע קשה לאחר שידו נקטעה מפגיעת רימון, בתום דבריה היא פנתה לנוכחים ואמרה: "אנחנו יודעים שישנם אזרחים תמימים בעזה שגם הם סובלים. אנחנו כמשפחות סובלים נורא, ונשמח לכל עזרה שתוכלו לספק".

בפגישה נכחו גם נדב רודאיף, דניאל ליפשיץ ולילו ליפשיץ. נדב הוא בנו של ליאור רודאיף בן ה-61 שנחטף לעזה בעת הגנה על ישובו, ניר יצחק. דניאל הוא נכדם, ולילו ליפשיץ היא נינתם של יוכבד ועודד לפשיץ, בני הזוג שנחטפו יחד בשבת בבוקר מקיבוצם ניר עוז, כזכור, יוכבד שוחררה לפני מספר שבועות בעוד בעלה נותר בשבי.

דניאל ולילו ליפשיץ עם אילון מאסק ונשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: חיים צח-לע''מ
 דניאל ולילו ליפשיץ עם אילון מאסק ונשיא המדינה יצחק הרצוג / צילום: חיים צח-לע''מ

בין מארגני הביקור: עומרי כספי

לגלובס נודע כי בין מארגני הביקור נמצא עומרי כספי, כוכב קבוצת ה- NBA  גולדן סטייט לשעבר ומכבי תל אביב בכדורסל, אשר מנהל כיום את קרן ההשקעות 'שבע' ומוביל השקעות בחברות טכנולוגיה על התפר שבין ישראל לקליפורניה.  

כזכור, מאסק ונתניהו נפגשו בספטמבר האחרון בארה"ב, אז דיברו על הבינה המלאכותית ועל המהפכה המשפטית. באותה תקופה זכה מאסק לביקורת מטעם הליגה נגד השמצה בארה"ב שטענה כי מאז שרכש את טוויטר, הוסרו מגבלות רבות על הפצת תוכן אנטישמי המשתולל ברשת. 

ביקורו של מאסק בישראל מגיע ברקע הביקורת הנרחבת על הפעילות האנטישמית המתרחשת ברשת החברתית שבבעלות המיליארדר. מתחילת מלחמת "חרבות ברזל", גופי מחקר ומשתמשים רבים מדווחים כי האנטישמיות גואה ב־X. מפרסמים כמו אפל,  IBM ועוד הודיעו שלא יפרסמו יותר בפלטפורמה - לאחר שהתברר כי מודעות ממומנות שלהם הוצבו לצד ציוצים אנטישמיים. 

הביקורת נגד מאסק הולכת ומתרחבת  

מאסק עצמו חטף ביקורת קשה משורה של בכירים בעמק הסיליקון לאחר שתמך בציוץ אנטישמי שהאשים את היהודים ב"ליבוי שנאה כלפי לבנים", לפיו יש להתעלם מ"יהדות המערב שמגלה כעת שמיעוטים לא אוהבים אותה". דאסטין מוסוקוויץ, ממייסדי מטא, קרא למאסק להתפטר, וקריסטין הול, בעלת קרן ההשקעות ניה אימפקט המחזיקה במניות טסלה, תקפה גם היא את האמירה האנטישמית ותבעה פעולה נמרצת מצד דירקטוריון החברה נגד מאסק. 

מומחים מייחסים את הנוכחות הגבוהה של תכני שנאה ואנטישמיות בטוויטר לכך שמאסק פיטר עובדים רבים, גם מצוות ניהול התוכן. מאסק אף הסיר מגבלות רבות ביחס למדיניות התוכן בחברה, כך שתכנים אנטי־ישראלים ואנטישמיים גאו ברשת בשיעור גבוה עוד לפני הטבח. 

באיחוד האירופי דרשו ממאסק בתחילת המלחמה לדווח על כל הנעשה בחברה על מנת להילחם בדיסאינפורמציה ובתכני שנאה המתפרסמים בפלטפורמה. נוסף על כך, כדי למזער נזקים, הודיע באחרונה מאסק כי יתרום את כל ההכנסות מפרסום וממנויים הקשורים לתכנים על עזה, לבתי חולים בישראל ול"ארגונים הומניטריים הפועלים בעזה" - מבלי לפרט באילו ארגונים מדובר ומבלי לציין כיצד ימנע את הסטת הכספים לחמאס. לצד זאת, הוא הודיע כי ביטויים כמו "מהנהר ועד הירדן, פלסטין תהיה חופשית", ייחשבו כקריאה לרצח עם. 

מאסק הצהיר בחודש שעבר כי יספק את שירותי הסטארלינק שלו - המספקים שירותי אינטרנט בצורה לוויינית - לארגוני סיוע בעזה. דבר זה הוביל לעימות בינו לבין שר התקשורת שלמה קרעי, כאשר האחרון טען כי סיוע שכזה יגיע למעשה לידי חמאס.