ראלי בבורסת ת"א: הירידות מתחילת המלחמה נמחקו כמעט לגמרי

מדד ת"א 35% עלה בכ-10% בנובמבר - בדומה לעליית השוק בארה"ב • גם בשוק האג"ח נרשמה תמונה אופטימית, כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות המקומיות ירדו

הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה חיובית מאוד נרשמה בבורסה בתל אביב בסיכום חודש נובמבר, במהלכו עלה מדד ת"א 35 בכ-10%. מדד הדגל של הבורסה נסחר ביום רביעי סביב 1,805 נקודות, מרחק עלייה של 1.3% מרמתו ערב פרוץ המלחמה. גם מדד הפחד המקומי מצביע על מגמת חזרה לשגרה לאחר שהשלים צניחה של 50% מהשיא באמצע אוקטובר, וגם הוא קרוב להיסחר ברמתו טרם המלחמה.

התחזית של ה-OECD לישראל: האטה משמעותית בצמיחה ב-2024, התאוששות מהירה ב-2025 
למרות הפרשה של מיליארד שקל: לאומי מציג את הרווח הגדול במערכת הבנקאית 
הדוח האחרון של ברבר-צדיק: ירידה ברווח של הבנק הבינלאומי, אך התשואה להון נותרה גבוהה 

בלטו בעליות בתל אביב מדדי הנדל"ן שעלו בשיעור חודשי  של כ-15%. מדד הבנקים עלה בכ-8% בנובמבר, כמו גם מדד נפט וגז, פחות ממדד הביטוח שעלה בכ-10%.

הקורלציה בין הבורסה המקומית לשוק האמריקאי חזרה בנובמבר

עליות השערים שנרשמו בחודש נובמבר בבורסה ת"א החזירו את הקורלציה שלה עם השוק האמריקאי ממנו נפרדה בתחילת השנה בעקבות קידום הרפורמה במערכת המשפט. מדד  500 S&P עלה אף הוא בכ-10% בנובמבר.

מתחילת השנה עדיין ניכרים פערים ניכרים בין שני המדדים - ת"א 35 מאוזן לעומת כמעט 20% עלייה במדד האמריקאי. בבורסה בתל אביב הסבירו כי המסחר בשווקים הושפע "מהמשך התמתנות האינפלציה ובעקבות זאת הותרת הריבית ללא שינוי". שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בארה"ב ירד לכ-3.2% באוקטובר לעומת כ-3.7% בספטמבר, בגוש האירו הוא צנח ל-2.9% באוקטובר לעומת כ-4.3% בספטמבר. גם בישראל נרשמה ירידה בקצב האינפלציה שעמד על -3.7% באוקטובר.

באפיק האג"ח הממשלתי המקומי נרשמה ירידת תשואות

לאור העובדה שהריביות בשווקים נותרו החודש ללא שינוי, גברה האופטימיות לגבי המניות וגם נרשמה התחזקות בשוקי האג"ח תוך ירידה בתשואות. עדות בולטת לאופטימיות בשוק הסולידי מגיעה דרך התשואה לפדיון של מדד האג"ח הממשלתיות שקלי 10+, מדד זה כולל את אגרות החוב הרחוקות ביותר לפדיון, האחרונה שבהן תיפרע בנובמבר 2052, ולכן אלה האג"ח "המסוכנות" ביותר מבחינת המשקיעים.

לאחר שכבר "ביקר" בתשואה גלומה לפדיון של 5.25% לקראת סוף חודש אוקטובר. בנובמבר ירדה התשואה בהדרגה ל-4.53%. התשואה לפדיון הגלומה במדד ערב המלחמה עמדה על 4.48%. כלומר עיקר הפחדים נעלמו לפי שעה - לאחר עלייה של 7% בנובמבר.

עדיין מדובר בתשואה גבוהה יחסית לרמתה בתחילת השנה. בבורסה ציינו כי העלייה בתשואה של מדד האג"ח הממשלתי משקפת את העלייה בסיכון הכלכלי עקב השלכות המלחמה, שהביאה להורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל ע"י S&P והכנסת הדירוג למעקב שלילי ע"י Fitch ו -Moody's בחודש הקודם. יש לציין כי לא רק הירידה בחששות מזירת המלחמה אצלנו השפיעו על שוק האג"ח המקומי. גם התשואה לפדיון של האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדה לכ-4.3% לקראת סוף נובמבר, לעומת כ-4.8% בסוף החודש הקודם, אך היא גבוהה מהתשואה לפדיון בתחילת השנה שהגיעה לכ-3.9%.