האוצר לא יסייע לקבלנים - עד שלא יורידו את מחירי הדירות

בישיבת ועדת הפנים של הכנסת הודיעו נציגי האוצר כי מלאי הדירות הגדול שבידי הקבלנים מעיד על כך שהם אינם מוכנים להוריד את המחירים - ולכן באוצר סבורים כי אין לסייע להם

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר / צילום: יוסי זמיר
שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר / צילום: יוסי זמיר

למשרד האוצר אין כוונה בשלב זה לסייע לענף הבנייה וליזמי הנדל"ן. על-פי דברים שאמרו פקידי האוצר במהלך פגישה שנערכה בתחילת השבוע עם נציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ ובישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, היזמים מחזיקים ברשותם מלאי דירות בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים, אינם מורידים את מחיריהן בצורה שמשקפת את מצב השוק, אך דורשים מהממשלה לעזור להם - מה שאינו מקובל על האוצר. הקבלנים מצידם מזהירים כי רוב חברות היזמות והקבלנות במדינה נמצאות במלחמת הישרדות.

המתווה שיאפשר לחברות הנדל"ן והאשראי החוץ-בנקאי לעבור את המלחמה 
מה ההשלכות של גל החקיקה הנרחב בתחום התכנון בעקבות המלחמה?
מה קרה למחירי הדירות בערים שלא היו בהן אזעקות? בדקנו

עיקר הוויכוח סב על רקע נתוני הלמ"ס, לפיהם המלאי הלא מכור שנמצא בידי הקבלנים הגיע ערב המלחמה ל-61 אלף דירות, מה שמהווה שיא של שנים. שיא זה נקבע בעקבות העלייה הגדולה שנרשמה בהתחלות בנייה בשנים האחרונות, והירידה בביקושים שהחלה כבר בשנה שעברה, על רקע העלאות הריבית הגדולות של בנק ישראל ומחירי הדירות הגבוהים, שב-2020-21 עלו בשיעור של שליש, מתחילת השנה ועד לפרוץ המלחמה.

אל מול הנתונים הללו, ביקש הכלכלן הראשי באוצר שמואל אברמזון מחברי ועדת הפנים לשקול את צעדי החקיקה שלהם, כדי שאלה לא יגרמו לשוק לפעול בניגוד למצבו היום, של ירידות מחירים.

דבריו אלה מכוונים לחשש באוצר, לפיו אם יסייעו לקבלנים, או שבנק ישראל יסייע ללווי המשכנתאות - מחירי הדירות החדשות שירדו בשנה האחרונה בכ-2% ישובו לעלות, או לפחות לא ירדו בשיעור שמצב השוק אמור להכתיב.

רכז שיכון באגף התקציבים, אסף וקסלר, אמר בהקשר זה כי "יש 60 אלף דירות, ואם הביקוש ירד - צריך להתאים את המחירים למצב. היו ירידות מחירים של 2% בשנה האחרונה, אחרי עליות של 30% בשנתיים שלפני כן".

גם דוברים אחרים - מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט ויו"ר הוועדה יעקב אשר - הביעו תמיהה מדוע היזמים לא ממהרים להוריד את מחירי הדירות. קוינט אמר על כך כי "מי שעומד מולנו זה הבנקים ולא היזמים. הם משחקים משחק פסיכולוגי, והם משחקים טוב". 

ח''כ יעקב אשר / צילום: יוסי זמיר
 ח''כ יעקב אשר / צילום: יוסי זמיר

"האוצר שולח את הענף להתאבדות"

אז מה מתכוונים לעשות באוצר בנושא הדיור? בשלב זה שום דבר. דברים ברוח זו הסתכמו גם בפגישה שנערכה בין בכירי ההתאחדות לבין פקידי האוצר, וגם בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה. היו"ר אשר העיר על כך ש"באוצר סבורים ש'השוק צריך לעשות את שלו, ואנחנו לא צריכים לעשות כלום'".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פיגלין, האשים את וקסלר שהוא "שולח את הענף להתאבדות". לא כל חברה היא עזריאלי. המלאי שאתם מדברים עליו הוא של דירות שיהיו מוכנות בעוד שנתי-שלוש, ושההשקעות בהן עולות בעשרות אחוזים".

פיגלין הזהיר כי 80% מהחברות הקבלניות נלחמות כיום מלחמת הישרדות, וכי מחלקות חדלות פירעון של משרדי עורכי הדין מלאות בעבודה, לנוכח הליכים שננקטים בענייני חברות נדל"ן שונות.

יש לציין כי מדד מחירי הדירות החדשות הרשמי של הלמ"ס, הכולל בתוכו גם את מחירי הדירות שנרכשות במסגרת תוכניות הדיור המסובסדות, אכן ירד בכ-2%, אך נתונים לא רשמיים של הלמ"ס מראים שמחירי הדירות החדשות בשוק החופשי ירדו כבר ביותר מ-8%. ואולם העובדה שהביקושים לדירות הוסיפו לרדת עוד לפני המלחמה, בעוד שמלאי הדירות המשיך לתפוח, מעידה לכאורה על כך שיש מקום לירידות מחירים נוספות, ואולי אף גדולות.

על כך הגיב פיגלין ואמר שמדובר בדירות שחלק גדול מהן יהיו מוכנות בעוד שנתיים-שלוש, שהקרקעות על אותן דירות נרכשו במחירים מאוד גבוהים מלכתחילה, ושתשומות הבנייה עולות בימים אלה בעשרות אחוזים, כך שמי שסבור כי היזמים נלחמים על הרווחיות שלהם ועל עליות מחירים - טועה.

ואולם לנושא יש פן נוסף, והוא זה של "היום שאחרי". מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הזהיר בישיבת הוועדה כי אם הממשלה תמשיך שלא לעשות דבר בנושא, תושבי המדינה יחוו עליות מחירים בהמשך, שכן מלאי הדירות הגדול יימכר בסופו של דבר, אך הידלדלות הפעילות בענף, שהחלה עוד לפני המלחמה והוחרפה במהלכה, תשפיע בצורה קשה על היצע הדירות העתידי.

בטווח הקרוב יש ירידות שערים, בטווח הבינוני חוששים מעליות

ד"ר אייל רגב ממחלקת המחקר של בנק ישראל התריע באותו נושא כי פעילות הבנייה ברבעון הנוכחי תקוצץ במחצית לעומת הרבעון הקודם, וכי הנתון הזה ילווה את הענף בהמשך הדרך. "בטווח הקרוב יש מגמה של ירידת מחירים. לטווח הבינוני חוששים מעליות מחירים עקב בעיית הפעילות באתרי הבנייה, סגירת אתרים ומחסור בעובדים זרים". ואולם גם הוא לא העלה שום פתרון למצוקה, שנובעת בין היתר מהריבית הגבוהה של הבנק המרכזי.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, גער בפקידי המשרדים השונים שהופיעו בפניו על כך שהם הגיעו לישיבה ללא פתרונות של ממש, והם מסתפקים בתיאור המצב ובזריקת אחריות על גורמים אחרים. "אנחנו במלחמה כלכלית, ואתם לא מפנימים את זה", האשים את הפקידים, ובמיוחד את אלה שהגיעו מהאוצר ומבנק ישראל.

בסיום הישיבה הודיע ח"כ אשר כי הוא יקיים ישיבות חוזרות באותו נושא, על-מנת לשמוע על המדיניות.