ישראל לא קרובה לניצחון בעזה, ומה חושבים בחמאס על חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל עוד רחוקה מהכנעת החמאס, הקשיים בחקירות המשטרה של מקרי האונס מה-7 באוקטובר והיחסים בין חמאס לחיזבאללה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מה חושבים בחמאס על היקף המוערבות של חיזבאללה במלחמה, הקשיים בחקירות המשטרה של מקרי האונס מה-7 באוקטובר וישראל עוד רחוקה מהכנעת החמאס. 

בכירי חמאס יחוסלו מעבר לים? האזהרה של טורקיה לישראל
WSJ | אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא מלחמת ישראל נגד חמאס
WSJ | ישראל רוצה להציף את מנהרות חמאס במים מהים. כל הפרטים   

1ישראל עוד רחוקה מהכנעת חמאס

"כשהיא פותחת חזית דרומית חדשה במלחמתה בעזה, ישראל עדיין רחוקה מלהשיג את המטרה הצבאית המוצהרת שלה: השמדה מוחלטת של חמאס", נכתב אמש בוושינגטון פוסט, לאחר שכתב העיתון שוחח עם גורמים ישראלים שנשארו אנונימיים. הדיווח ציין כי "לפחות 5,000 מחבלים של חמאס נהרגו, על פי שלושה גורמי ביטחון ישראלים, מה שהותיר את רוב הזרוע הצבאית המונה כ-30 אלף איש ללא פגע", נכתב. הובאו בדיווח גם דבריו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שביום שני אמר כי הוא חושב "שהגענו לרגע שבו הרשויות הישראליות יצטרכו להגדיר בצורה ברורה יותר מה המטרה הסופית שלהן. הרס מוחלט של חמאס? מישהו חושב שזה אפשרי? אם זה זה, המלחמה תימשך 10 שנים".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת לאבדיי מוריס. לקריאת הכתבה המלאה. 

2חקירת מקרי האונס של ה-7 באוקטובר

שעה שמשטרת ישראל חוקרת פשעי מין שביצעו מחבלי חמאס שנעצרו לאחר ה-7 באוקטובר, אמש פרסם רויטרס דיווח קשה לקריאה על מקרי האונס של נרצחות הטבח, שגופותיהן הגיעו לתחנת ריכוז החללים שבמחנה שורה.

הדיווח מסביר כי מאחר ובדיני הקבורה היהודיים יש להביא את המתים למנוחות בהקדם האפשרי, כל מה שנחשב חלק מהגוף קבור יחד עם המת. משום כך, חלק מהנשים נקברו עם בגדיהן המוכתמים בדם, לפני שחוקרי המשטרה הספיקו לבחון אותם. "זה רק אחד האתגרים העומדים בפני החקירה של פשעי המין שבוצעו במהלך המתקפה", נכתב. "באתרים מסוימים התחוללו קרבות במשך ימים, מה שהפך את הכניסה אליהם לבלתי אפשרית. כמה ראיות נאספו, אך המשטרה טוענת כי היא עומדת בפני אתגר לאחר שאיבדה הזדמנויות לאסוף ראיות כדי לקשר זוועות לחשודים ספציפיים".

מתוך רויטרס, מאת מעיין לובל, ואמילי רוז. לקריאת הכתבה המלאה.

3כיצד רואה חמאס את המעורבות של חיזבאללה?

הכתבה הנקראת ביותר הבוקר בעיתון הלבנוני אל-ג'ומהוריה נושאת את הכותרת: "כך תופס חמאס את רמת ההשתתפות של חיזבאללה במלחמה". הכתבה מתארת את האינטראקציה בין שני ארגוני הטרור במסגרת המלחמה, מעלה שאלות לגבי הבדלים פוטנציאליים בגישות ומנסה לברר האם הם "על אותו גל".

מהכתבה עולה כי בשלבים הראשונים של ההתקפות הישראליות ברצועת עזה, חלק ממנהיגי חמאס, במיוחד אלה שנמצאים מחוץ לעזה ולאיו"ש, ציפו "למעורבות מלאה של חיזבאללה", והצהרה על מלחמה משמעותית. אך בחיזבאללה נמנעו מלכת לכיוון הזה. יחד עם זאת, בחיזבאללה "לא הסתפקו בהבעת סולידריות מילולית בלבד, ויזמו מאבק מכוון", נכתב, כדי "להסיט חלק ניכר מכוחות צה"ל", אך תוך ניסיון "למנוע מלבנון להסלים למלחמה בקנה מידה מלא". ככל שחלף הזמן, "עלתה רמת שביעות הרצון והביטחון בקרב הנהגת חמאס, כפי שביטאו הדובר הצבאי של גדודי אל-קסאם, וראש הלשכה המדינית, איסמעיל הנייה", לפי הדיווח. "זה תואם את הדרישות של השלב הנוכחי", צוטט גורם בהנהגת חמאס. אותו גורם מציין כי "העמידה האיתנה של חמאס וכל סיעות 'ההתנגדות הפלסטיניות', אינם מחייבים בהכרח שחיזבאללה יפתחו כעת את המלחמה הגדולה הצפויה", והוסיף כי "באשר לעימות הזה, קיים תיאום אמיתי בין זירות הציר".

מאמר מערכת מתוך אל-ג'ומהוריה. לקריאת הכתבה המלאה.

4לונדון מתכוננת לטקסי החנוכה

בימים אלה מספר רשויות מקומיות בלונדון מתכננות אירועים וטקסים לציון חנוכה ברובעים השונים של העיר. רובע הברינג בלונדון, במזרח לונדון החיצונית, הכריז בשבוע שעבר כי יבטל את טקס הדלקת הנרות המתוכנן, בטענה "שלא יהיה זה חכם להתקדם עם הטקס, שעלול להסתכן במתיחות גוברת נוספת בתוך הקהילות שלנו", דיווח אמש הסאנדיי טיימס. אך לאחר זעקה ציבורית ראש המועצה החליט לחזור בו, ואמר כי הוא "מבין לחלוטין מדוע מדובר בטקס חשוב כל כך".

זה יהיה "שגוי לחלוטין" מצד מועצות לבטל את חגיגות החנוכה מחשש שזה עלול להיות "פרובוקטיבי" במקביל למלחמה בין חמאס לישראל, צוטט בדיווח חבר המפלגה השמרנית בבריטניה מייקל גוב.

מתוך הסאנדיי טיימס, מאת קאיה בורגס. לקריאת הכתבה המלאה.