פוטין בביקור חריג במפרץ. יארח גם את נשיא איראן

ביקור פוטין באיחוד האמירויות יכלול דיונים מקיפים בנושא הפקת נפט, בנוסף למצב המתוח במזרח התיכון ובמלחמה בעזה • רוסיה "שינתה כיוון" בנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני, ועברה לגנות בחריפות את המלחמה הישראלית בעזה

ולדימיר פוטין נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock, 42nd Street in Manhattan
ולדימיר פוטין נשיא רוסיה / צילום: Shutterstock, 42nd Street in Manhattan

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייצא מגבולות המדינה באופן חריג, לביקור ממלכתי באיחוד האמירויות ובסעודיה. ביום חמישי הוא ייפגש במוסקבה עם נשיא איראן - בכחלק ממה שמסתמן כסבב פגישות העוסקות בהפקת נפט, במצב המתוח במזרח התיכון ובמלחמה בעזה.

המחיר של התייצבות ארדואן לצד חמאס? היבוא מטורקיה צונח
אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא מלחמת ישראל נגד חמאס

לדברי מומחים, רוסיה "שינתה כיוון" בחודשים האחרונים בנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני, ועברה לגנות בחריפות את המלחמה הישראלית בעזה. משלחת בכירי חמאס התארחה במוסקבה ימים ספורים, ולא באופן מתוכנן, אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר.

המעורבות של רוסיה באזור קשורה גם למלחמה המתנהלת באוקראינה, ולמאבק שלה מאחורי הקלעים בארה"ב, שהפכה למטרה להתקפות של מיליציות עיראקיות וסוריות בחסות איראן. המורדים החות'ים בתימן, המאיימים על השיט הבינלאומי בים האדום, גם הם ממומנים על ידי איראן. בפסגה שלו עם נשיא איראן אבראהים ראיסי צפוי פוטין לדון בשיתוף פעולה צבאי.

בסעודיה צפוי הביקור לכלול גם דיונים מקיפים בנושא הפקת נפט, כחלק מהסכם "אופ"ק פלוס" שבו רוסיה חברה. איחוד האמירויות הפכה בשנה וחצי האחרונות למוקד עסקים רוסי בשל הסנקציות הבינלאומיות והפסקת הסחר הישיר עם אירופה. שתי המדינות לא חתמו על האמנה המסדירה את פעולתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי, שמאשים את פוטין באחריות לפשעי מלחמה. לכן הביקור בהן אפשרי. פרשנים לענייני רוסיה גם העריכו, כי הביקור החריג נועד לסמל כי המדינה אינה נמצאת בבידוד בינלאומי טוטאלי, וכי יש שחקנים אזוריים חשובים השומרים על קשרים פתוחים עם רוסיה.