אחרי חודשיים של התרסקות, בענף התיירות רושמים התאוששות קלה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי כבר נרשמת הזמנת חופשות לחגים ולקיץ

נתב''ג. ''אנשים חזרו להזמין לעצמם כרטיסי טיסה לעוד כמה חודשים'' / צילום: Shutterstock
נתב''ג. ''אנשים חזרו להזמין לעצמם כרטיסי טיסה לעוד כמה חודשים'' / צילום: Shutterstock

האפקט של מבצעי הקניות בסוף נובמבר שכך, וכך גם האופוריה סביב החזרת החטופים, מה שמשתקף בהוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי, שמצביעות על חזרה ל"שגרת מלחמה" - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור, מספר וגובה הקניות הממוצע בשבעה ענפים. 

אחרי המבצעים של נובמבר: שוב ירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי
הפעילות במרכזים המסחריים ובקניונים בזמן המלחמה משדרת סימני אופטימיות

בעוד ברוב הענפים נרשמה השבוע (3־9.12.23) ירידה, הן בהשוואה לשבוע הקודם והן בהשוואה לשבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר) - בענף התיירות נרשמת התאוששות קלה, לאחר חודשיים של התרסקות.

 

בהשוואה לשבוע הקודם, מחזור המכירות של הענף רושם עלייה של 30%, וגובה העסקה הממוצעת עמד על 2,300 שקל מול 2,015 שקל בשבוע הקודם. עם זאת, נתוני ספטמבר עדיין היו גבוהים יותר בעשרות אחוזים. לצד טיסות עסקיות, שחוזרות לאט לפעילות, ומשלחות הסברה ברחבי העולם, יותר ויותר ישראלים מעריכים תאריכים עתידיים כבטוחים יותר לטיסות, ביניהם חג הפסח, החופש הגדול וחגי תשרי הבאים.

"שוק התיירות מתחיל בתהליך של התאוששות איטית", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "רואים זאת בעלייה המתונה, המצביעה על פעילות הולכת וגדלה של הציבור. משיחותינו עם ספקי תיירות אנחנו שומעים שאנשים חזרו להזמין לעצמם כרטיסי טיסה לעוד כמה חודשים. הישראלים צמאים לחופש, ורואים כעת הזדמנות לקנות כרטיסים ונופשים לתקופה שלאחר המלחמה".

ארבעת ענפים הקשורים למוצרי צריכה - אופנה, חשמל, מחשבים ואופטיקה - רשמו השבוע ירידה במחזור הקניות. ענף האופנה וההנעלה רושם ירידה זה השבוע השני, הפעם של 13%, וזאת לאחר הקפיצה הגדולה של סוף נובמבר שנבעה ממבצעים והנחות.

בתחום החשמל נרשמה ירידה של 16% במחזור הקניות מול השבוע שעבר, וירידה של 14% בהשוואה לספטמבר. בפניקס גמא מסבירים זאת בעובדה שהחורף עדיין לא הגיע לשיא עוצמתו, ויש פחות מכירות עונתיות של תנורים ואמצע חימום.

בענף המחשבים, לא מעט עסקים ואנשים פרטיים מחכים לסוף השנה לרכישת מחשבים וציוד נלווה. גם הסוחרים רוצים למכור לפני ספירות המלאי, ולכן לא מן הנמנע שנראה בקרוב גל חדש של הנחות ומבצעי סוף שנה, שיובילו לעליות במחזורים בשבועות הקרובים.