הפעילות במרכזים המסחריים ובקניונים בזמן המלחמה משדרת סימני אופטימיות

מדוחות עזריאלי, מליסרון, ביג וצים עולה כי כבר בנובמבר חזרה תנועת הקונים כמעט במלואה לימי טרום המלחמה • פריסת התשלומים לשוכרי החנויות הוסדרה, גם אם באיחור, והצפי הוא שהמגמה החיובית תימשך - בכפוף לכך שלא תהיה הסלמה בדרום ובצפון

"בלו פריידיי" של מרכז הקניות ביג
"בלו פריידיי" של מרכז הקניות ביג

בימים הראשונים אחרי המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס, רוב הקניונים והמרכזים המסחריים היו סגורים, אולם מאז נרשמה חזרה מדורגת לפעילות.

בדוחות מרכזי הקניות והקניונים לרבעון השלישי של השנה מתייחסות השחקניות הגדולות - עזריאלי, מליסרון, ביג וצים - גם להשפעות מלחמת "חרבות ברזל" על פעילותן. מדיניות פתיחת החנויות, ההקלות לשוכרים ומחזור הפעילות בנובמבר מייצרים תמונת מצב כמעט אופטימית, לצד תחזית זהירה לרבעונים הקרובים.

עם זאת, בחברות מדגישים כי המלחמה עדיין רחוקה מלהסתיים, וכי ההשפעות יתגלו רק בחלוף הזמן. 

אחרי המבצעים של נובמבר: שוב ירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי
הפסקת האש ומבצעי סוף השנה הגדילו את מכירות נובמבר ב־35%
"בלו פריידיי" סייע למכירות הקמעונאיות, אך הן נמוכות בהשוואה לשנה הקודמת

"התגייסות מדהימה של הישראלים"

כל הקניונים והמרכזים, ולמעשה כלל המשק, פעלו ופועלים בחודשיים האחרונים במרחב של חוסר ודאות, שעשוי להוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, עליית ריבית, מיתון וקיטון בהיקפי הפעילות בעקבות גיוס המילואים הנרחב והגבלת כמויות האנשים. כל זאת בכפוף להסלמה נוספת בדרום ובצפון.

ברשת ביג, שהייתה הראשונה לחדש את הפעילות בימים הראשונים של המלחמה, וגם ראשונה במתן הקלות לשוכרים, מדווחים כי מתחילת נובמבר נרשמת מגמת התאוששות במרבית המרכזים. לפי דוחות החברה, תנועת הקונים חזרה להיקפים כמעט זהים לנובמבר 2022, פרט למרכז בקריית שמונה שנותר סגור ברובו.

במסגרת ההקלות שהעניקו בביג לשוכרים, באוקטובר לא נגבה שכר דירה אלא רק דמי ניהול. גם בנובמבר לא נגבה שכר הדירה הרגיל, אלא חושב לפי פדיון החנויות.

"שבעת הימים הראשונים של דצמבר ממשיכים את המגמה של נובמבר", אומר לגלובס חי גאליס, מנכ"ל ביג. "זה בא יחד עם החורף והצורך בביגוד חם, לצד מבצעים מאוד חזקים שהרשתות נתנו, והקמפיינים של קבוצות הקניונים השונות - אנחנו, עזריאלי ומליסרון. הכול יחד הביא לשחרור של הלקוחות שחסכו כסף באוקטובר, והוציאו אותו בצורה אגרסיבית בנובמבר.

"לשמחתי, האזרחים הבינו שזה בידיים שלנו להציל את העסקים והכלכלה. רואים התגייסות מדהימה של הישראלים להשקיע כסף בארץ, כדי שהנזק יהיה קטן יותר. אנשים מעדיפים לקנות פה על פני אתרים בינלאומיים. לאנשים בחו"ל זה נשמע מוזר, אבל התרגלנו בישראל לחיות עם זה שיש אזעקה. נכנסים לממ"ד, ואז חוזרים וממשיכים כרגיל. זו העוצמה של מדינת ישראל".

ומה באשר לעתיד? "קשה לצפות לטווח ארוך, מכיוון שהדברים משתנים מדי יום, כולם נמצאים בכוננות אם יקרה משמעותי בצפון, וברור שזה ייקח את העסקים אחורה. וכשיש עוד יום של אזעקות, באשדוד למשל, המצב נפגע באופן כמעט מיידי".

גאליס מתייחס למבצעי ה"בלו פריידיי", שבהם רשתות וחנויות רבות הציעו הנחות שמשכו את הקהל לקניונים ולמרכזים, ומצביע על כך שבביג פאשן אשדוד נרשם בשבת של ה"ביג סייל" הפדיון הגבוה ביותר מאז נפתח המרכז לפני שמונה שנים.

"הנשמנו בצורה אגרסיבית, כמו למשל פתיחה בחינם של בבילון הממוקם בביג יהוד ובאשדוד, וההיענות הייתה מטורפת. זה חלק מההשקעה שלנו בלעזור לציבור לחיות לצד המלחמה, כי חזרה לשגרה לא תהיה עד שהחטופים יחזרו הביתה.

"עשינו קמפיינים חזקים בטלוויזיה בהיקפי השקעה מאוד גדולים, בתמיכה שלנו בשוכרים שעוזרת להם להרגיש ביטחון ולעשות את המהלכים שהם צריכים, וכך אנחנו שומרים אחד על השני. זה מה שיעזור לכולם לעבור את התקופה הזו יותר טוב, כי הכלכלה היא בידיים שלנו, לא בידיים של החמאס. אני מקווה שהציבור הישראלי ימשיך להצביע ברגליים, כדי שכולנו ניפגע קצת פחות".

בביג מעריכים כי למלחמה לא תהיה השפעה מהותית עליהם בדוחות הבאים, בכפוף למשך הלחימה ולהתפתחויות בצפון.

הטבות נקודתיות

בקבוצת עזריאלי התמהמהו בהענקת הנחות לשוכרים, ובסופו של דבר קבעו הנחה של כ־30% בדמי השכירות בגין אוקטובר ו־15% בנובמבר, או חיוב בדמי השכירות לפי שיעור מהפדיון, הגבוה מביניהם. לפי הדוחות, תשלומי השכירות ודמי הניהול על נובמבר יפוצלו לארבעה תשלומים, החל מינואר ועד אפריל. בקבוצה נזהרים מלהעריך את היקף השפעתה העתידית של המלחמה על פעילות החברה.

בקבוצת מליסרון סגרו בתחילת המלחמה את קניוני עופר הממוקמים בגוש דן והדרום, בעוד שהקניונים הצפוניים פעלו תחת מגבלת מבקרים. החל מהשבוע השני של המלחמה נפתחו כלל הקניונים, ונכון לסוף נובמבר כבר היה מדובר ב-90% מתנועת הקונים טרום המלחמה. מתווה הסיוע לשוכרים של מליסרון כלל הנחה של 25% בדמי השכירות והניהול על נובמבר, ואפשרות לפרוס את דמי השכירות של נובמבר לשלושה תשלומים.

מרכזי הקניות של צים, ביניהם גם SEVEN שפועלים בעיקר בערים ערביות ומעורבות, חזרו בסוף נובמבר לפעילות מלאה, למעט מתחם נתיבות שפעל בשיעור של כ-90%. החברה נתנה מספר דחיות נקודתיות בתשלום שכר הדירה מכמה מהשוכרים שביקשו זאת, אך לא באופן גורף.