משרד התחבורה פונה לאוצר בבקשה לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר

במכתב ששלח מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, למנכ"ל האוצר נכתב כי ההעלאה הצפויה בתחילת השנה למס הקנייה על רכב חשמלי, תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים • בן זקן הוסיף כי הדבר יפגע כלכלית בישראלים, ובמיוחד בתושבי הפריפריה

טעינת רכב חשמלי / אילוסטרציה: Shutterstock, guteksk7
טעינת רכב חשמלי / אילוסטרציה: Shutterstock, guteksk7

משרד התחבורה מצטרף למשרד האנרגיה וקורא למשרד האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שאמורה להיכנס לתוקף בינואר הקרוב. במכתב ששלח מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, למנכ"ל האוצר נכתב כי "מ-1 לינואר 2024 מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לעלות מ-20% ל-35% מדובר בהעלאה דרסטית בשיעור המיסוי אשר צפויה לגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים. התייקרות זו תפגע בכדאיות רכישת רכב חשמלי ותגרום להעדפת רכישת רכבים בהנעה קונבנציונאלית על פני דגמי רכב חשמליים". 

יצוא הרכב לאירופה ולישראל נפגע, פסי ייצור שלמים יושבתו
באיחור של שבעה חודשים, נסגר המימון של הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

מנכ"ל משרד התחבורה מציין כי לאור ההשפעה השלילית של המלחמה על מצבם הכלכלי של אזרחי ישראל והעובדה שנטל יוקר המחייה היה כבד עוד טרם פרוץ המלחמה, מן הראוי לתמרץ את הרכב החשמלי שמוזיל באופן משמעותי את עלויות השימוש השוטפות לאורך חיי הרכב. לדבריו השלכות ההתייקרות הצפויה יהיו משמעותיות אף יותר עבור תושבי הפריפריה שמתאפיינים בנסועה גבוהה בשל ריחוקם הגאוגרפי ממרכזי התעסוקה. 

במכתב מציין בן זקן כי במסגרת האמנות הבינלאומיות למאבק בשינוי האקלים, ישראל מחויבת לפעול להפחתת פליטות גזי חממה, בין היתר ממגזר התחבורה. בהתאם לכך, נקבעו ע"י ממשלת ישראל יעדים סביבתיים, כאשר אמצעי הפעולה העיקרי להשגתם הינו חישמול אמצעי תחבורה. "לסיכום בשל התועלת הרבה הטמונה בעידוד המעבר לרכב חשמלי, הן במישור הכלכלי המתבטא בחסכון בהוצאות הנסיעה לציבור והפחתת יוקר המחיה והן בהיבט איכות האוויר במרכזי אוכלוסייה וצמצום מטרדי הרעש והפחתת התלות בנפט - אבקש להקפיא את העלאת המס הצפויה על כלי רכב חשמליים". יצוין כי בשבוע שעבר שלח מנכ"ל משרד האנרגיה לשר האוצר מכתב ברוח דומה בו הוא קרא לדחות את העלאת מס הקנייה מינואר 2024 ל-2016. יצוין כי שני המשרדים מתייחסים רק לכלי רכב חשמליים ולא לרכבי פלאג-אין, שמס הקנייה עליהם צפוי לעלות מכ-56% כיום ל-83% בתחילת ינואר. 

הנחת העבודה היא שמס הקנייה יעלה למרות הלחצים

עד כה לא פרסמו האוצר ורשות המסים שום תגובה פומבית על הפניות והנחת העבודה של ענף הרכב כרגע היא, שמס הקנייה אכן יעלה בינואר למרות הלחצים כפי שקרה בינואר 2023. בהתאם להנחה זו פועלים כיום כל יבואני הרכב לשחרר מהמכס לפני ינואר כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג-אין שכבר נמצאים בישראל. על פי הערכות עד כה שוחררו ממכס מעל 30 אלף כלי רכב עם הנעה חשמלית ופלאג-אין ושחרורים צפוי להביא לקפיצה של 1.2-2 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים בדצמבר. 

ובתוך כך פרסם מנהל המכס הנחייה, שפוטרת ממכס את עלויות ההובלה שנובעות מהמלחמה ונכללות בערך העסקה לצורך חישוב מס ייבוא. הפטור ניתן בעקבות בקשה של יבואנים ממגזרים שונים, כולל מגזר הרכב, שטענו כי מאז פרוץ המלחמה, ובמיוחד בשבועיים האחרונים, עלויות המשלוח של סחורות מהמזרח לישראל כמעט הוכפלו על ידי חברות הספנות, שרובן מקיפות כיום את אפריקה כדי להימנע מכניסה לים האדום. על עלויות אלה גם אמור היה לחול מס קנייה. 

בנוסף מטענים ימיים מהמזרח שמיועדים לישראל מגיעים לנמלים מרוחקים ומוטענים משם בעלות נוספת של מאות דולרים, שגם היא חייבת במס קנייה. 

על עלויות ההובלה של כלי רכב לישראל מוטל בשגרה מס קנייה בגובה הרכב. כלומר היבואן משלם מיסי ייבוא שמכפילים כמעט את עלות ההובלה. הפטור הזמני יאפשר ליבואנים למתן את ההתייקרות של כלי הרכב, שהייתה מתחייבת אם עלויות ההובלה המוגדלות היו חייבות גם במס. בנוסף ניתן פטור ממס קנייה על הוצאות שמפורטות בחשבון המטענים בתור "היטל מלחמה" ובתוכן גם עלויות "ביטוח סיכוני המלחמה", שמטילות חברות הספנות הבין לאומיות על משלוחים המיועדים לישראל מאז תחילת המלחמה. גובה הביטוח הזה בלבד נאמד כיום בכמעט 100 דולר למכולה.