יו"ר נופר אנרגיה: "אם לא נתקדם ל-30% אנרגיה מתחדשת, יהיו פה הרבה הפסקות חשמל"

יו"ר נופר אנרגיה, עופר ינאי, דיבר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על ההזדמנויות בתחום האנרגיה ועל משק החשמל בצל המלחמה: "היתרון שלנו הוא בביצוע הרבה פרויקטים קטנים, בפרט בתחום אגירת האנרגיה - הדבר הכי מורכב שיש בתעשייה"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שוחח עופר ינאי, יו"ר ומייסד חברת האנרגיה הסולארית נופר אנרגיה, עם עורכת גלובס נעמה סיקולר, על ההזדמנויות שהוא מזהה ועל הבעלות שלו על קבוצת הכדורסל של הפועל תל אביב.

ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל| חיים ילין: "האדמה שעליה נשפך דם חברינו, צריכה לחזור אלינו ולא לרמ"י"

תחילה, סיקולר סיפרה בקצרה את סיפור חייו של ינאי, שנולד ביבנה להורים שעלו מתוניס ומלוב. בתקופת הקורונה, הנפיק את חברת נופר אנרגיה, שפועלת ברחבי העולם. באוגוסט האחרון, רכש את הפועל תל אביב בכדורסל, ויש לו גם קרן פילנתרופית הפועלת לטובת נפגעי המלחמה. בין היתר, הוציא משפחות מהעוטף למשחק כדורסל בבלגרד.

איך אדם כמוך מחליט להקים חברה דווקא בתחום האנרגיה?
"הסיפור שלי מתחיל ב־1951, כשאמי עלתה מטריפולי, בהמשך אבי עלה מתוניס. הם היזמים האמיתיים, עלו למדינה מאוד קטנה והיה להם מעט מאוד, והיה להם חשוב שניוד חברתי עובד דרך הצטיינות בלימודים ועבודה קשה. לאור זה חונכתי. עשיתי תואר שני במנהל עסקים. עולם האנרגיה המתחדשת היה בראשיתו, אך הייתה לי אינטואיציה שהוא ישנה את העולם. הנצילות עולה מהר, העלויות מתרסקות. אמרתי: זו הולכת להיות מהפכה עולמית, ורציתי להיות חלק ממנה".  

בכל זאת יש פה חיבור לא טריוויאלי בין אדם חובש כיפה לאנשי הקיבוצים.
"בראייתי, הגעתי לקיבוצים והייתי אקזוטי עבורם, הפוך מהם. אבל הייתה הזדהות עמוקה בציוניות ובחלוציות. הם פגשו מישהו שהראה להם את האופק קדימה. הרגישו שותפים בשינוי בעולם האנרגיה. דרך העשייה העסקית נוצרו חברויות מאוד אמיצות. לכסף קוראים דמים, ולמדתי מדוע - כשאתה סוגר עסקה של 10 מיליון שקלים ומנהל עסקים בקיבוץ שהשליך יהבו עליך, זה יוצר קשרים כמו משפחה".

הנפקה בקורונה?
"אני חסיד של האמרה שאסור להפסיד משבר טוב. זה היה מטלטל. במרץ, בסגר הראשון, נזכרתי ששכחתי להכין בלון ועוגה ליום ההולדת של הבת. 'שיחדתי' את בעל החנות שיביא לי הביתה, ובתוך זה, הבנתי שהעולם רוצה לעשות תיקון. אנרגיה מתחדשת - ירצו יותר. אמרתי שצריך לעשות שינוי, להפוך לחברה ציבורית וגלובלית. יצאנו לדרך בשיא הקורונה, רוד שואו עשינו בזום. הייתה חוויה מאוד אינטנסיבית, אבל השוק השתוקק לחברה כמו נופר". 

מה היתרון, למה נופר?
"אנחנו עובדים קשה. מי שעובד יותר קשה מול שחקנים אחרים, זה שווה את מה ששווה. החיסרון שלנו מול הענקיות הגלובליות זה מחיר הכסף. היתרון שלנו זה בדברים היותר מורכבים - בביצוע הרבה פרויקטים קטנים, ובתחום אגירת האנרגיה. זה הדבר הכי מורכב שיש בתעשיית האנרגיה. הבנו את זה מוקדם והקמנו את היכולות בתוך החברה. בישראל יש לנו הרבה מערכות, בבריטניה מקימים כיום את אחד הפרויקטים הגדולים. הידע נותן לנו את הניסיון. הענקיות יצטרפו בהמשך וכנראה יקנו פרויקטים שלנו בפרמיה יפה".

ינאי סיפר על מערכת שנקראת מיקרוגריד:
קיבלתי טלפון מגורם ביטחוני שאומר שישראל כץ הורה להחשיך את עזה, אבל יש מערכות סולאריות. בדקנו איך עושים את זה. הסיפור הזה אומר משהו מדהים: מערכת החשמל בעזה, יותר מודרנית מבחינת שרידות מהמערכת בישראל.

ב-10 באוקטובר, קיבלתי טלפון ממשרד האנרגיה על תרחיש של הפלת תחנת כוח בצפון, הפסקת חשמל של שבועות, אין מים ואין תקשורת. מה הפתרון? באנו עם פתרון של מיקרוגריד, תוכנה שיודעת לנהל, הייתה הפסקת חשמל של 10 שעות ובקיבוץ שובל המערכת עובדת והחיים נמשכים כרגיל. אני מקווה שחברת החשמל תאמץ את זה גם. 

כששאלתי אותך מה הפתיע או תסכל אותך, אמרת לי בירוקרטיה.
"הבירוקרטיה הישראלית היא אחד הכשלים הכי גדולים אצלנו. איכות וכמות היזמים בישראל היא כזו, שכל שנה עם צמיחה של פחות מ-5% היא כישלון של הבירוקרטיה הישראלית. היה רגולטור שידע לעבוד עם השוק הפרטי. מקווה שהתיקון הגדול יגיע אחרי המלחמה, שנצליח לתקן".

מה למדת על שוק ההון?
לקנות את האמון שלו, זה קשה כמעט כמו לקנות את אמון הקיבוצים. 

מה לך ולהרפתקת הכדורסל?
"אהבה גדולה למשחק בתור ילד. אבל הפועל תל אביב זה סיפור אחר. יש דברים שמכירים כשנכנסים יותר פנימה. זה סיפור כלל־ישראלי: ערבים, יהודים, ימנים, שמאלנים. זו קבוצת אוהדים שהקימו את הקבוצה מחדש, זה היה הבייבי שלהם. בלי מודל עסקי ועם תקציב מאוד זעום. הייתי מאחורי הקלעים והחלטתי לעלות לקדמת הבמה ולקחת בעלות. הם הצביעו בעד, אבל שום דבר לא הכין אותי לזה שב-7 באוקטובר המון אוהדים או שהם חטופים או שנהרגו או שנרצחו. פתאום אתה מוצא את עצמך במשהו אחר לגמרי.

שחקנים שהולכים לחמישים הלוויות בחודש. נוצר דיון האם בכלל קבוצות ישראליות יכולות להמשיך לשחק. לדבר עם שחקנים שלא יברחו. תוך זה, גם האלמנט של סיפור האוהדים. אנחנו משחקים למענם, אנחנו לא מנותקים. אנחנו מתחילים להטיס קבוצות לבלגרד. בתפיסת היורופקאפ, אסור להביא אוהדים. דיברתי עם המנכ"ל, אמרתי לו תן לי להביא 180 אוהדים שהיו ב־7 באוקטובר. 

היה טקס בבאר שבע, טקס זיכרון, והאוהדים שרו שירים נגד המשטרה. אמרו לי שלא הבינו שמדובר בטקס. כאבתי מאוד את האירוע, והדירקטוריון הרחיק אותם עד שיפייסו את המשפחות. יש דברים שאחרי ה־7 באוקטובר לא יכולים לעבוד יותר. אנחנו יודעים על מה כילינו את זמננו לפני כן, אנחנו לא יכולים לחזור לזה".

אם אני צריכה להגדיר אותך, אתה אדם שמנסה לנצל הזדמנויות ומשברים. מה הדבר הבא?
"כמות המשברים מספיקה. ההזדמנות הבאה תגלה את עצמה. בישראל, צריכים לקחת את ה-7 באוקטובר כהזדמנות ולייצר חברה טובה יותר. באנרגיה, הייתי שמח שישראל תתקדם לממוצע העולמי של 30% מאנרגיה מתחדשת. אחרת, יהיו פה הרבה הפסקות חשמל ומחירי חשמל גבוהים יותר". 

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות