במה וול סטריט צדק לגבי השווקים השנה? לא בהרבה

מניות אמריקאיות סיימו שנה של רכבת הרים קרוב לשיא, על אף כל התחזיות הדוביות

בורסת וול סטריט. עלתה על כל הציפיות / צילום: ap, Richard Drew
בורסת וול סטריט. עלתה על כל הציפיות / צילום: ap, Richard Drew

לא היה כמעט איש שחשב ש־2023 תהיה שנת בלוקבאסטר למניות. אי אפשר היה לטעות יותר.

הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב (פד), העלה את הריבית בקצב המהיר ביותר מאז שנות ה־80, משבר בנקאות־אזורית פגע בעמק הסיליקון ומלחמה פרצה במזרח התיכון. אך המניות בשלהן - המשיכו לטפס.

וול סטריט כיכבה השנה? זה מה שמלמדת ההיסטוריה
אחרי שצנחה ב-30%: האם מניה זו תהפוך לאחת האטרקטיביות השנה?
איפה לשים את הכסף ב-2024? בתי ההשקעות המובילים מהמרים על בורסת ת"א

כך מדד S&P 500 סיים את השנה בעלייה של 24%, רק במרחק 0.6% מהשיא שלו ב־2022. דאו ג'ונס טיפס ב־14% וחצה לראשונה את רף 37 אלף הנקודות, כשבתוך כמה ימים לקראת סוף השנה רשם שבעה אירועי שיא בנעילה. הייפ האינטליגנציה המלאכותית (AI) וטירוף ענקי הטכנולוגיה, דחפו את מדד נאסד"ק לטפס ב־43%, השנה הטובה ביותר שלו מאז 2020.

בתחילת השנה כולם, מאסטרטגים בבנקים ועד אמנית הראפ קארדי בי, דיברו על מיתון. במקום זה, בשנה החולפת האינפלציה המשיכה לרדת, צרכנים המשיכו להוציא כסף והאבטלה ירדה ל־3.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1969.

וול סטריט נאלצה להודות בכך שהאמירה לפיה "אין חלופה למניות" מאבדת אחיזה כשזרם שיא של מזומנים הציף את הקרנות הכספיות, אפיק ההשקעה הלוהט ביותר של השנה. גם מניות זכו לרוח גבית מירידת התשואות באג"ח - כשהתשואה בממשלתית ל־10 שנים סיימה את השנה ברמה של 3.860%, ובאיגרת לשנתיים רשמה את הירידה הגדולה ביותר שלה מאז 2020 והגיעה ל־4.248%.

"כשכולם נמצאים באותו צד של האונייה, נראה שכדאי להסתכל לצד השני", אמר המשקיע הוותיק ליאון קופרמן, מייסד Omega Advisors. קופרמן אמר שלא צפה רווחים גדולים במניות, במיוחד אצל ענקיות הטכנולוגיה שהניעו את העליות ב־S&P 500. "אהיה הראשון להודות ששוק המניות עקף את הציפיות שלי", אמר.

ישנם משקיעים שסבורים שהחוזק הזה של שוק המניות נובע מכך שהתנועות בשווקים לא מתואמות עם מצבים מסוכנים ברחבי העולם.

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה נכנסה לשנתה השנייה, בישראל פרצה מלחמה - אך ההשפעה על השווקים הייתה מוגבלת, וחוזים עתידיים על נפט גולמי מסוג ברנט סיימו את השנה בירידה של 10% למחיר של 77.04 דולר לחבית, הירידה השנתית הגדולה ביותר מאז 2020.

שנתיים מתחילת העלאת ריבית - יורגש מיתון?

כמובן, 2023 לא הייתה נטולת טלטלות. העלייה בריבית תפסה כמה בנקים אזוריים בארה"ב לא מוכנים; בבנק סיליקון ואלי, הפיקדונות וערך תיק האג"ח צנחו בחדות, ובסופו של דבר גרמו לבהלת מפקידים ועוררו זיכרונות מהמשבר הפיננסי העולמי. בנק פירסט רפבליק ונותני הלוואות אחרים קרסו גם הם, והתנודות במניות בנקים היו קיצוניות באותה תקופה.

המשבר הזה בתחילת השנה הותיר משקיעים דרוכים מחשש שמשהו אחר 'יידפק' במערכת הפיננסית. אבל הפד מיהר לשקם את הביטחון כשהודיע שמפקידים לא יאבדו את הכסף שהפקידו בבתי ההשקעות, וזה הרגיע את הריצות על הבנקים וחסך אסון גדול יותר.

"כשהפד מחמיר מדיניות בכזו מהירות, משהו בסוף יישבר", אמר סטיב בראון, מנהל השקעות ראשי ב־Guggenheim Investments. "משהו באמת נשבר, אבל הם תיקנו אותו ממש מהר".

 

בראון גם הוא צפה מיתון לקראת 2023 והופתע לגלות עד כמה אמריקאים לא הראו רגישות מיוחדת לקצב המכאיב של העלאות הריבית. הם פתחו את ארנקיהם בשביל כל דבר, מכרטיסים להופעות של טיילור סוויפט (ותדלקו כך את תופעת ה"טיילורנומיקס") ועד טיסות ואכילה במסעדות. בחברות הגדולות ביותר בארה"ב הרווחים החלו שוב לצמוח אחרי שלושה רבעונים של ירידות.

כמובן, משקיעים רבים אומרים שמוקדם להכריז שהפדרל ריזרב הצליח לבצע נחיתה רכה בכלכלת ארה"ב. חלקם צופים ירידות בשנה הבאה מאחר שלוקח זמן עד שהעלאות הריבית מורגשות ברחבי הכלכלה. על פי דויטשה בנק - ב־11 המחזורים האחרונים של העלאות ריבית על ידי הפד, מיתונים התחילו לרוב כשנתיים מתחילת המהלך. בפעם האחרונה הפד התחיל להעלות את הריבית במרץ 2022.

משקיעים אחרים נותרו "על קוצים" וחשים שמוקדם מדי להכריז כי האינפלציה נוצחה. חוזים עתידיים על הריבית רומזים ששיעורה יירד ביותר מ־1% עד סוף 2024. בין שבגלל מיתון או כי הבנק המרכזי יצליח למנוע הידרדרות - זו נותרת נקודה לוויכוח.

ישנם אסטרטגים המזהירים מכך שהאופטימיות הקיצונית של משקיעים לגבי הכלכלה והשווקים היא סיבה לדאגה בפני עצמה. כשני שלישים מהמשקיעים שהשיבו לאחרונה לסקר של בנק אוף־אמריקה צופים נחיתה רכה -שינוי מהותי מתחילת השנה.

אנליסטים של קבוצת גולדמן זאקס, שצפו באופן מדויק שהכלכלה לא תיכנס למיתון ב־2023, אמרו שהם מצפים שמדד S&P 500 יסיים את 2024 ברמת ה־5,100 נקודות, זינוק של 7% לעומת רמתו הנוכחית.

תשעה שבועות של שכרון חושים ב־S&P 500

אבל אם משקיעים למדו משהו מ־2023, זה הקושי לחזות במדויק את הפנייה הבאה שייקח השוק.

מעטים צפו שטירוף סביב AI יעזור להזניק מניות לשיאים חדשים. אבל דוח רווחים מפציץ שפרסמה אנבידיה במאי היה היהלום בכתר של יצרנית המעבדים הגרפיים, שמיצב אותה ככוכבת הבאה של שוק המניות, ועזר לתדלק הייפ היסטרי סביב טכנולוגיית AI לאורך מרבית השנה.

ההתלהבות גרמה למניות טכנולוגיה לנסוק גבוה יותר, ועזרה להסתיר ביצועים גרועים בפינות אחרות של השוק. "שבע המופלאות" - אנבידיה, אפל, מיקרוסופט, אלפבית, אמזון, טסלה ומטא, כל כך התנפחו שהן מהוות כ־30% משווי ה־S&P 500 כולו, והיו אחראיות לרוב העלייה שלו ב־2023.

זה הותיר חלק מהאסטרטגים בחשש לגבי הראלי הצר והערכת השווי הגבוהות של המניות האלה. אנבידיה, לדוגמה, נסחרת לפי מכפיל 25 לרווחים הצפויים ב־12 החודשים הקרובים, בעוד שה־S&P 500 עצמו נסחר לפי מכפיל של 20, מעל הממוצע ההיסטורי שלו.

ואז בשבועות האחרונים של השנה התפתחה אופוריה כשהפד רמז כי כנראה יעבור להורדות ריבית בהחלטות הקרובות. זה תדלק "ראלי של הכול" שבמסגרתו עלו מחירי נכסים - מזהב דרך ביטקוין ואג"ח קונצרניות בסיכון גבוה עד השקעות בפינות נידחות של שוק המניות.

בעקבות זאת, ה־S&P 500 מסיים את השנה ברצף של תשעה שבועות של עליות, הראלי הארוך ביותר מסוג זה מאז 2004.