אלפי חיילים יוצאים מעזה. כך כדאי לקבל אותם בחזרה לעבודה

מספר חיילי המילואים שמשתחררים הולך וגדל, ואיתו האתגרים הכרוכים בחזרה אחרי תקופה ממושכת למקום העבודה • רבים מהם חשים ריקנות, בדידות וקושי להתחבר מחדש למשימות היומיומיות • החברות ממלאות תפקיד מרכזי בהסתגלות, ומומחים מייעצים איך לעשות זאת

חיילי מילואים / צילום: AP - Tsafrir Abayov
חיילי מילואים / צילום: AP - Tsafrir Abayov

מספר חיילי המילואים המשרתים ירד בכ־40% מאז תחילת המלחמה, ובקרוב הם יחזרו לעבוד כרגיל. החל מתפקידי סיוע בעורף ועד לחימה בקרב, המילואימניקים בתפקידים השונים יידרשו לחזור לשגרה שממנה התנתקו באופן חד ומיידי, וכעת נראית אחרת לגמרי.

ניתוח | חסכונות הפנסיה של הציבור זינקו ב-50% בחמש שנים וזה עדיין לא מספיק 
רמת החיים החרדית עולה, אך עשרות אחוזים מהעובדים עוסקים בחינוך 

"לשלל האירועים שקרו אופי מאוד פולשני ואלים, מדובר בחוויית סטרס אקוטי", אומר ד"ר אלדד רום, פסיכולוג ושותף ב-Team8, המלווה יזמים ופאונדרים. "רבים מהם נפרדו מהצוותים שלהם במילואים, שחוו איתם אירועים מאוד משמעותיים, והם עלולים להרגיש לבד".

ד"ר רום מסביר, כי החזרה מזמנת אתגרים: "באופן טבעי רבים מהם מרגישים ריקנות גדולה וחוסר חיבור למשימה, חלקם מרשים לעצמם להתאבל בפעם הראשונה על דברים שקרו. הם עלולים להרגיש שהעולם שהם היו שייכים אליו הולך ומתערער: עובד שהבת הקטנה שלו לא מזהה אותו; מציאות כלכלית מאתגרת; או שבכלל הארגון הביאו מחליף זמני, שעושה חיל".

"מרגישים כמו זומבים"

עדי זכאי-מאטס, סמנכ"לית משאבי אנוש בפריון נטוורק: "המילואימניקים שחזרו מדברים על תחושת ריקון נפשית. אחרי תקופה ארוכה של דריכות, חוסר שינה ומקלחת, חלקם מרגישים כמו זומבים. הם מעידים שהם מרגישים שהם חיים בעולמות מקבילים. חשוב לחבק אותם".

לינוי אלייה, מנהלת תחום פיתוח וייעוץ ארגוני ב-BDO Operational Excellence, מוסיפה כי "לפעמים, לקום לעבודה עלול להיות הדבר האחרון שהמילואימניק שהשתחרר זה עתה ירצה לעשות. גם פעולות פשוטות כמו להתלבש, סמול טוק בפינת קפה או לפתוח את המחשב".

מול הסיטואציות המורכבות האלה הארגונים צריכים להתמודד. "למנהלים ולארגונים תפקיד מאוד משמעותי לייצר ממש אפקט טיפולי", אומר ד"ר רום.

ואכן, במגוון חברות זיהו את הצורך, וכעת פועלים כדי לאפשר למילואימניקים חזרה חלקה. כרמית גילאון הלב, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הטכנולוגיה CodeValue, שבה כ-4% מהעובדים גויסו למילואים, אומרת כי "חשוב לתת להם להגיד בעצמם מה הצרכים שלהם. במקביל, עם כל הסקרנות והרצון לשמוע מה ואיך היה להם, צריך לתת להם לשתף בקצב שלהם. יש כאלה שיותר משתפים ויש כאלה שפחות. צריך להיות עם היד על הדופק".

לין קלמן, סמנכ"לית משאבי אנוש בקומבוקס, שבה 13% מהעובדים מגויסים למילואים, מדגישה את חשיבות החזרה ההדרגתית. "אומנם הרבה מהעובדים רוצים לחזור לשגרה ולעשייה, אבל חשוב לאפשר למי שזקוק לכך הפוגה בין עולם הלחימה לעולם ההייטק, להיות עם המשפחה ולהשלים פערים.

"אני מזהה גם עובדים שחוזרים להוטים לעבוד, אבל מדגישה למנהלים לשלוט בכמות העבודה שלהם. הדבר הנכון זה לתת לעובד זמן להיכנס בקצב שלו. לא לשדר סטרס ושיש לנו מלא פערים להשלים". זכאי-מאטס מפריון מצטרפת: "יש אנשים שמבחינתם לחזור לעבודה יחזיר אותם למסלול ויש כאלה שצריכים לעשות ריסטארט וריצ'ארג'".

אלייה מצביעה על אתגר נוסף. "כשאתה עושה מילואים במצב הזה אתה מחובר ללב של הערכים הישראליים. רוב העבודות שרובנו עובדים בהן הן לא כאלה, לא נוגעות בקיום השוטף של מדינת ישראל. זה פער שצריך לגשר עליו - איך אני כמעסיק מחבר את העובד למטרת הארגון.

"מטרות עסקיות נתפסות היום כשטחיות כשמשווים לשחרור חטופים בשטח אויב, לחימה או עיסוק במודיעין. המחוברות הערכית היא מאוד משמעותית".

אלייה מצביעה על המצב כהזדמנות להסתכל פנימה ולבדוק מה הבשורה שהארגון מביא לעולם. "כל חברה, כשהיא קמה, יש לה סיפור הקמה, נרטיב חשוב - אחרת היא לא הייתה קמה, ולערך הזה צריך לחבר. זה תהליך של ביסוס תרבות ארגונית שיוצאת מתוך נרטיב. מי שלא דיבר בערכים עד היום בבעיה, אבל אפשר לעשות עבודה משמעותית. ברגע שהארגון מתחבר לסיבה שהוא חשוב, לאנשים יש למה להתחבר".

"יותר אחד על אחד"

קלמן מקומבוקס מדגישה כי "חשוב להקפיד על יותר זמן של אחד על אחד עם מנהל ישיר וישיבות צוות. גם אנשי משאבי אנוש צריכים להתעדכן עם המנהלים הישירים כדי לדעת שאנחנו בקצב המתאים".

ד"ר רום: "חשוב שיכירו תודה לאנשים שחוזרים, לתת למילואימניקים להוביל בעצמם את השיח שהם רוצים לשתף. לכבד את השתיקות שיש לאנשים עכשיו. כדאי לבדוק איך אפשר לשלב עובדים שחזרו ממילואים בפרויקטים שהם לקחו בהם חלק לפני, ואם אפשר להכניס אותם לתחומים חדשים שאליהם הם רוצים להיכנס. להקפיד על תנועה. העשייה מאוד משחררת ומטפלת כשלעצמה".

אלייה מוסיפה: "לא להעביר ביקורת על תפקוד חלקי, לא לשאול שאלות שמשרת מילואים לא יכול לענות עליהן, לא לדבר על מטרות ארוכות-טווח ופרויקטים ענקיים אלא על צעדים קטנים, היות שמי שמשתחרר לא יודע אם זה באופן סופי. לנסות להימנע מעבודה לבד, כדאי לחבר את החוזר לצוותי עבודה אם זה מתאפשר, ובכך לייצר קבוצת שווים. לא להיות ביקורתיים אם העובד רוצה חופש. להיות אותנטיים לא לעשות הצגה. אם בחברה יש יחסים קורקטיים ללחוץ יד, לא לסגל גינונים מהטלוויזיה. זה צריך להתאים לתרבות הארגונית. לא מלאכותיות וצביעות".

איך לעזור לחיילי מילואים להשתלב בחזרה בעבודה

מה כן לעשות

1. להכיר תודה על השירות 2. להחזיר לעבודה בצורה הדרגתית 3. לתת מענה מותאם אישית 4. לחבר מחדש למטרות הארגון 5. לבנות קשר עם מנהל ישיר 6. לשלב בפרויקטים 

מה לא לעשות

1. להימנע מהעברת ביקורת 2. להימנע מהתייחסות למטרות ארוכות-טווח 3. לא לתת לעבוד לבד 4. לא למנוע לקיחת חופש 5. להימנע מגינונים מוגזמים שאינם מתאימים לארגון 6. לא ללחוץ לשתף יותר ממה שמוכנים