יהודי ותמך בישראל: המחליף הזמני של נשיאת הרווארד הפורשת

מי שיחליף באופן זמני את הנשיאה היוצאת, קלודין גיי, הוא פרופ' אלן גרבר, שניתן לומר עליו שהוא האנטיתזה שלה ברמה הפוליטית • נראה כי מדובר בסוג של ניצחון של הצד הפרו-ישראלי במאבק על הנהגתה של הרווארד, וגם במקביל כניצחון הכוחות השמרניים בארה"ב על הכוחות הליברליים

פרופ' אלן גרבר / צילום: Associated Press, Steven Senne
פרופ' אלן גרבר / צילום: Associated Press, Steven Senne

שלשום בישרה אוניברסיטת הרווארד כי הנשיאה פרופ' קלודין גיי תעזוב את תפקידה ותוחלף בנשיא זמני, הרופא והכלכלן פרופ' אלן גרבר, עד שימצא נשיא חדש. גרבר כיהן עד היום כפרובוסט (מקביל בערך לרקטור), ראש המערכת האקדמית באוניברסיטה. 

מסקנדל לסקנדל: מי את קלודין גיי, נשיאת הרווארד המתפטרת 

גרבר הוא כמעט האנטיתזה של גיי ברמה הפוליטית. הבחירה בו כרגע כמחליפה הזמני של גיי היא מעניינת, ונראית כניצחון של הצד הפרו-יהודי או פרו-ישראלי על הצד האנטי-ישראלי במאבק על הנהגתה של הרווארד, וגם במקביל כניצחון הכוחות השמרניים בארה"ב על הכוחות הליברליים. עם זאת, סביר להניח כי דווקא מסיבה זו, תבחר הרווארד בסופו של דבר נשיא קבוע אחר, שלא מסמל הטיה ברורה לאחד הצדדים. 

כדי להבין את משמעות מינויו של גרבר, נזכיר תחילה מיהי הנשיאה הפורשת. גיי עוזבת את המשרה על רקע טענות כי ביצעה עבירות של פלגיאט בכמה ממאמריה, אבל לאירוע הזה יש הקשר. לפני כחודש הופיעה גיי בפני הקונגרס האמריקאי, וסירבה לומר במפורש כי אנטישמיות היא הפרה של תקנות האוניברסיטה נגד הטרדה והתעמרות. עוד לפני כן, היא נמנעה מתגובה נחרצת לאמירות של איגודי סטודנטים בהרווארד שתמכו בטבח החמאס בישראל ב-7 לאוקטובר. 

עוד לפני כן, נשמעו טענות כלפי גיי כי המינוי שלה לנשיאת הרווארד מבוסס יותר על שיקולי גיוון - היא אישה, שחורה, בת מהגרים, וחוקרת בין היתר את נושא הגיוון עצמו - ופחות על ערך המחקר שלה (אם כי מחקריה זכו בפרסים רבים). אוניברסיטת הרווארד תמכה בה לאורך כל הדרך, גם לאחר השימוע בקונגרס, וגם לאחר שצפו ההאשמות הראשונות לגבי העתקה. אולם כאשר עלו עוד דוגמאות כאלה, היה זה הקש ששבר או את גבה של גיי או את גב האוניברסיטה, והיא הכריזה על התפטרותה. היא תמשיך לכהן כפרופסורית באוניברסיטה. גיי טענה אחרי התפטרותה בטור לניו יורק טיימס, כי נפלה קורבן לעלילת שווא גזענית.

גרבר ביקר את תגובתה של גיי 

גרבר הוא הבחירה השמרנית כמעט בכל מובן. הוא גבר לבן, כך שהוא חסר אפיון גיווני, אלא אם לוקחים בחשבון שהוא יהודי, אך במקרה של הרווארד בימים אלה, גם אפיון זה מציב אותו כבחירה של הצד השמרני של המתרס. הוא למד בהרווארד החל מהתואר הראשון שלו, בכלכלה, דרך תואר שני ודוקטורט בכלכלה, כאשר במקביל למד רפואה באוניברסיטת סטנפורד, ואז המשיך להתמחות בבית חולים המסונף להרווארד. גרבר מכהן בתפקיד הפרובוסט כבר שנים רבות, מ-2011, אחרי ששימש כמרצה בסטנפורד, הן לכלכלה והן לרפואה והן לממשק בין השניים, במשך 25 שנה. 

גרבר אפילו הביע את דעתו באופן ביקורתי נגד תגובת האוניברסיטה, כלומר התגובה של גיי, מיי אחרי הטבח. הוא טען כי זו הייתה טעות מצד האוניברסיטה לא לגנות רשמית את ההתקפה, את ארגון החמאס, ואת המכתב שפרסמו 30 ארגוני סטודנטים באוניברסיטה, אשר טען כי ישראל היא האחראית למתקפה אותה ספגה.

"אני מתחרט על ההצהרה הראשונה שלנו בנושא", אמר אז ל-Harvard Crimson, עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה. "המטרה שלנו היא לוודא שכל הקהילה שלנו מרגישה בטוחה ונתמכת, וההצהרה הראשונה לא השיגה את המטרה הזו". עם זאת הוא טען כי הצהרה שנייה של גיי אשר גינתה את ה"זוועות הטרוריסטיות" שביצע החמאס, הייתה "חשובה בתיקון חלק מרושם-השווא שיצרה ההצהרה הראשונה". 

לורנס סאמרס, נשיא קודם של הרווארד, יהודי וכלכלן גם הוא, ושביקר גם הוא את התגובה הראשונה של גיי, אמר עם ההודעה על המינוי הזמני, כי גרבר "אהוד ומוערך על ידי כולם" והינו בחירה מצוינת לתפקיד.

גרבר נחשב למועמד מוביל לנשיאות הרווארד ב-2018, אך לתפקיד מונה בסופו של דבר עוד כלכלן לבן יהודי בשם לורנס: לורנס בקאו, והוא הוחלף על ידי גיי לפני חצי שנה, וגרבר אמר אז שהוא מרוצה מאוד מתפקידו כפרובוסט.

אתמול אמר גרבר כי: "יש לי כבוד רב והערכה לקלודין גיי. מחוייבותה להרווארד הייתה בולטת לאורך כך הקריירה שלה, כולל בתקופה שלה כנשיאה". הוא הוסיף כי "באמצעות התמיכה, הייעוץ והעזרה של קהילת הרווארד, אתרכז בתקוף ביניים זו בריפוי וחיזוק האוניברסיטה היקרה לי. היום היה יום מורכב, אך אני יודע מה הקהילה הזו יכולה להשיג כשאנחנו פועלים יחד".