"כוחות חזקים ישפיעו": האזהרה של מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב

בראיון לרשת CNBC בכנס הכלכלי בדאבוס מנכ"לי הבנקים ג'יי פי מורגן וגולדמן זאקס הדגישו את חששותיהם לגבי עתידה של כלכלת ארה"ב • מנכ"ל גולדמן זאקס, דיוויד סלומון: "אני מאוד מודאג מהחוב הגדול בארה"ב, זו סוגיית סיכון גדולה שנצטרך להתמודד איתה ולהתייחס אליה"

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler
ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

ג’יימי דימון, מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן, הבנק השני הגדול ביותר בעולם, והגדול בארה"ב חושש מהשנתיים הקרובות, בעקבות שילוב של גורמים פיננסיים וגיאופוליטיים שצפויים להשפיע על כלכלת ארה"ב.

"זה מדהים": מנכ"ל חברת הענק שמזהיר מתופעה חדשה שסוחפת את ההייטק ועוד 5 תחזיות מכנס דאבוס 
3 השאלות הגדולות שיעסיקו את המשקיעים בוול סטריט השנה 

בראיון לרשת CNBC בכנס הכלכלי בדאבוס הוא ציין כי הוא "זהיר" ביחס לכלכלה שכן "יש את כל הכוחות המאוד חזקים האלה שישפיעו עלינו ב-2024 ו-2025" כשהוא מציין את המלחמה באוקראינה, המלחמה בעזה ומתקפות החות'ים על ספינות בים האדום, וזאת במקביל להידוק הכמותי (הריבית הגבוהה) של הפד, תוך כדי הפעולות שלו לצמצום המאזן הגדול שעומד כעת על כ-8.2 טריליון דולר.

דיימון מדגיש: "אני חושב שזו טעות להניח שהכל 'סבבה', כשהבורסה עולה זה בערך כמו התרופה הקטנה הזו שכולנו מרגישים שהיא פשוט נהדרת, אבל צריך לזכור שהיה לנו כל כך הרבה גירוי כספי, אז אני קצת יותר בצד הזהיר".

מנכ"ל גולדמן זאקס מוטרד מהחוב הגבוה של ארה"ב

גם מנכ"ל גולדמן זאקס, דיוויד סלומון, אמר כי סביבת השוק אמנם "מרגישה היום טוב יותר מאשר לפני שנה" אך למרות זאת הוא מוטרד מהחוב הגבוה של ארה"ב: "אני מאוד מודאג מהחוב הגדול, זו סוגיית סיכון גדולה שנצטרך להתמודד איתה ולהתייחס אליה, רק שזה סיכון שעדיין עלול לא להתממש בששת החודשים הקרובים".

צריך לומר, התחזיות הלא אופטימיות הללו מלוות את הכלכלה לאורך שנים, וצריך לקחת אותן בעירבון מוגבל, כאשר אימרה ידועה בשוק המניות היא ש"הכלכלנים הצליחו לחזות 20 מתוך שתי המפולות הגדולות שהיו". בנק ג'יי פי מורגן היה פסימי על הכלכלה גם בשנה שעברה, כשהפד' העלה את הריבית מרמה של 0.1% ל-5.25%-5.5% בגלל האינפלציה שטיפסה לשיא של עשרות שנים, אך הכלכלה האמריקאית לא נכנסה לבסוף למיתון ומדד ה-500 S&P זינק בכ-24% וחזר להיסחר קרוב לרמות השיא של כל הזמנים. במקביל מדד התעשייה, הדאו ג'ונס, כבר שבר את שיא כל הזמנים שלו ונסחר גם הוא ברמות שיא ומדד הנאסד"ק זינק ביותר מ-40%.

דיימון עצמו הזהיר ביוני 2022 מפני "הוריקן כלכלי" שצפוי בעקבות העלאות הריבית של הפד' האמריקאי והמלחמה באוקראינה. באותה שנה ה-500 S&P ירד ב-30% והנאסד"ק ביותר מ-30%, כך שלכאורה אפשר היה לחשוב שהנבואה של דיימון התממשה, אלא שהוא נתן את התחזית הזו ביוני 2022, בערך במחצית הירידות בשווקים באותה שנה. המדד עוד ירד אחר כך ב-12%, אלא שמאז המדדים חזרו לטפס ומי שמכר באותו זמן פספס תשואה כוללת חיובית של 14% במדד ה-500 S&P ושל 32% במדד הנאסד"ק.

דיימון המשיך והזהיר גם באפריל 2023 אז אמר שענני הסערה בדרך, זאת בעקבות הקריסה של הבנקים האזוריים, סיליקון וואלי וסינגיצ'ר. לאחר מכן הוא המשיך וציין באוקטובר ושוב בנובמבר האחרון כי "המצב כעת הוא החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", בהתייחס למלחמות בעזה ובאוקראינה.

מנגד, בתחילת שנת 2022, רגע לפני הנפילות של אותה שנה, בשיאה של האופטימיות, הוא טען כי "אנחנו הולכים השנה לקראת הצמיחה הטובה ביותר שהייתה לנו אי פעם". אלא שאז כאמור השווקים נפלו.

גם התחזית של ג'יי פי מורגן לשנת 2023 הייתה נמוכה משמעותית ממה שקרה לבסוף בשווקים, כאשר בבנק העריכו שמדד ה-S&P 500 יעלה ב-9% ולבסוף הוא זינק כאמור ב-24%. התחזית של הבנק לשנת 2024 היא הפסימית ביותר מבין הגופים המוסדיים. בבנק מעריכים שמדד הדגל האמריקאי יירד לרמה של 4,200 נקודות בסוף השנה, ירידה של 11%.

על פי תחזית הבנק, מאחר ש"הצמיחה בארה"ב צפויה להאט ל-0.7% (לעומת 2.8% ברבעון האחרון), שחיקה בחסכונות הציבור והעלאות הריבית, אנו רואים כלא-מציאותית את תחזית הצמיחה של 11% ברווחי החברות. סנטימנט תאגידי שלילי אמור להיות זרז להערכות נמוכות באופן חד בתחילת השנה הבאה".