מה עשתה מניית פז מאז הפיצול ואיזה מענק יקבלו שלושת מנהליה הבכירים

פז מבקשת לשלם מיליוני שקלים לבכיריה בגין פיצול בית הזיקוק באשדוד • בינתיים - הצפת ערך של כחצי מיליארד שקל התפוגגה בהשפעת המלחמה

הראל לוקר, שלומי פרילינג, ניר שטרן / צילום: איל יצהר, גבע לתמור, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הראל לוקר, שלומי פרילינג, ניר שטרן / צילום: איל יצהר, גבע לתמור, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כמעט חצי שנה לאחר שהשלימה מהלך אסטרטגי של פיצול בית הזיקוק שלה באשדוד ורישומו למסחר בבורסה, מבקשת חברת תחנות הדלק והקמעונות פז לתגמל את שלושת מנהליה הבכירים, במענק של כמיליון שקל כל אחד על השלמת המהלך.

פרשנות | מדד S&P 500 נסחר בשיא כל הזמנים: מה צופים הכלכלנים להמשך?
עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ? 

בדיקת גלובס מעלה כי לפחות נכון להיום לא הניב הפיצול תוספת ערך לבעלי המניות בפז, והשווי המצרפי של מניות שתי החברות דומה לזה שבו נסחרה מניית פז טרם הפיצול. זאת לעומת תוספת ערך של כחצי מיליארד שקל ששיקף שוויין המצרפי של השתיים ביום הראשון שלאחר הפיצול (30 באוגוסט 2023).

מקורבים לעסקה טוענים שהסיבה המרכזית לירידת המניות היא פרוץ המלחמה באוקטובר, שפגעה במניות הקמעונות הנסחרות בת"א, כך שבאופן יחסי עדיין הניב הפיצול תוספת ערך לבעלי המניות בפז (ביחס למניות של חברות מתחרות במגזר הקמעונאי כמו שופרסל, יוחננוף ורמי לוי).

כך או כך, דירקטוריון פז, חברה המתנהלת ללא גרעין שליטה ושרוב מניותיה מוחזקות בידי חברת הנדל"ן סאמיט של זוהר לוי (10%) ושורה של גופים מוסדיים, מקדם הענקת המענקים לשלושת הבכירים - היו"ר הראל לוקר, המנכ"ל ניר שטרן והמשנה למנכ"ל שלומי פרילינג. אסיפת בעלי המניות שזומנה לאישור המענקים תכונס בעוד כחודש.

יש לציין כי תשלומי המענקים הנוכחיים קוצצו בכמיליון שקל ביחס לסכומים המקוריים שביקשה פז להעניק לשלושה, באסיפה שנקבעה לספטמבר האחרון אך בוטלה.

היו"ר לוקר אמור כעת לקבל מענק של מיליון שקל, מול תכנון מקורי להעניק לו 1.5 מיליון שקל (הפחתה של 30%). עלות העסקתו בשנת 2023 כולל המענק צפויה להסתכם ב־3.15 מיליון שקל.

המנכ"ל שטרן אמור לקבל כעת מענק של 950 אלף שקל, שהופחת ב־35% ביחס לתכנון המקורי (1.47 מיליון שקל), ויחד עם בונוס על ביצועי שנת 2022, תגיע עלות העסקתו בשנה החולפת ל־6.1 מיליון שקל.

המשנה למנכ"ל פרילינג אמור לקבל מענק של 970 אלף שקל, למול תכנון מקורי לבונוס של 1.14 מיליון שקל, ועלו שכרו הכוללת תעמוד על 3.5 מיליון שקל.

בפז מציינים כי המענקים אמורים היו לעלות לאישור בעלי מניות בספטמבר, "אולם בשל פרוץ מלחמת חברות ברזל ביקשה ההנהלה הבכירה להוריד את הנושא מסדר יומה של האסיפה הכללית", וכמו כן "להפחית בעשרות אחוזים את גובה המענקים המיוחדים שאושרו לה על ידי ועדת התגמול והדירקטוריון טרם המלחמה".

עם הדיבידנד, אין הטבה במניות

כאמור בקיץ האחרון הושלם המהלך לפיצול בית הזיקוק באשדוד (בז"א) מפז, ומניותיו חולקו כ"דיבידנד בעין" לבעלי המניות בחברה. בד בבד נכנסה חברת הבנייה והתשתיות שפיר הנדסה כשותפה בבז"א כשרכשה 10% ממניות בית הזיקוק בהשקעה של 156 מיליון שקל, ולפי שווי של 1.4 מיליארד שקל לבז"א.

לאחר הפיצול נותרה פז עם פעילות תחנות הדלק ועסקי הקמעונות שלה, שכוללים בין היתר את רשת חנויות הנוחות "ילו" ורשתות המזון שרכשה - פרשמרקט וסופר יודה. כאמור, ביום הראשון לאחר הפיצול נראה היה כי בעלי המניות של פז עשו עסקה מצוינת, אך מאז מצבם הורע - מניית בז"א נפלה מאותו יום בכ־20% לשווי של 1.1 מיליארד שקל, וזו של פז בכ־2% לשווי של 3.2 מיליארד שקל.

כאמור כשבוחנים כיום את העסקה, תוך עדכון עסקת שפיר וחלוקת דיבידנד שביצעה פז, למול המצב ערב הפיצול, מגלים שלא נרשם שינוי משמעותי: ב־30 הימים שקדמו לפיצול בז"א עמד מחיר מניית פז נפט (בממוצע) על 3.97 שקלים, ואילו ב־30 הימים האחרונים עמד מחיר שתי המניות יחד ברמה דומה.

"מהלך אסטרטגי חריג בהיקפו"

בין הנימוקים לבונוסים לבכירים נכתב כי "פיצול בז"א מפז מהווה מהלך תקדימי וחריג במשק, וצעד אסטרטגי לפז אשר שינה את פניה ומיקד אותה בתחומי הפעילות שבהם יש לה נכסים ויתרונות תחרותיים - קמעונות, אנרגיה, מזון ונדל"ן. כמו כן, נכתב כי "מהלך הפיצול כלל אתגרים רבים ומורכבים (עסקיים, משפטיים, חשבונאיים ורגולטוריים)".

עוד נכתב כי "הליך הפיצול נוהל על ידי הנהלת החברה הבכירה באופן רציף ואינטנסיבי למעלה משנתיים, והוא המשכו של הליך בחינת מכירת בית הזיקוק שהחל עוד בשנת 2020. סופו של הליך הפיצול בז"א הפכה לחברה נסחרת ללא גרעין שליטה. מדובר בהליך ייחודי וחריג בהיקפו ובמורכבותו בשוק ההון הישראלי".