לאחר יותר משנה ללא רשם קבלנים קבוע: ממונה חוק המכר עמית גריידי נבחר לתפקיד

כך החליטה ועדת האיתור שמונתה לאחרונה • מינויו עדיין דרוש את אישור השר גולדקנופף והממשלה • כעת צפוי להיפתח מכרז לבחירת ממונה חדש על חוק המכר

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

רשם הקבלנים החדש יהיה עמית גריידי - הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון בשש השנים האחרונות, ומי ששימש כממלא מקום הרשם בשנה האחרונה. למעשה, אגף רשם הקבלנים במשרד תפקד במשך יותר משנה ללא רשם קבוע, מאז פרישתו מהתפקיד של אילן אליהו בסוף שנת 2022. 

103 עסקאות נדל"ן מאז ה-7 באוקטובר: המחירים באופקים במגמת עלייה
העירייה לא שלחה דרישת תשלום, והחברה לא שילמה ארנונה במשך 19 שנים. זה הסכום בו היא מחויבת כעת

ועדת האיתור לבחירת רשם הקבלנים החדש התגבשה רק בתחילת חודש יוני, כלומר חצי שנה לאחר פרישתו של רשם הקבלנים הקודם מהתפקיד, והתעכבה לא מעט הן בשל עניינים בירוקרטיים והן בעקבות פריצתה של מלחמת "חרבות ברזל". בימים האחרונים הגיעה עבודת הוועדה לשלב הסופי, והיום (ב') נודע לגלובס כי החליטה על מינויו של גריידי לתפקיד. 

גריידי שימש, כאמור, בשנים האחרונות כממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, ומעט לאחר פרישתו של אליהו מהתפקיד מונה למ"מ רשם הקבלנים. בתחילה, המינוי היה לשלושה חודשים בלבד, אך תוקפו הוארך בשל אותם עיכובים. כעת, לאחר החלטת ועדת האיתור, יובא המינוי לאישור שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ולאחר מכן לאישור הממשלה - הצפוי בשבוע הבא. 

באשר לתפקיד ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, אליו ימונה כעת ממלא מקום, ובמקביל יפורסם מכרז למינוי הממונה החדש. בניגוד לתפקיד רשם הקבלנים, עבור ממונה חוק המכר החדש אין צורך בוועדת איתור, כך שתהליך זה עשוי להיות קצר יותר.

257 רישיונות קבלנים נשללו ב־2023

פעילותו של רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון מוסדרת מכוח "חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות", אשר קובע בין היתר כי הרשם אחראי על פנקס הקבלנים - שבו רשומים כלל הקבלנים המורשים לבצע עבודות הנדסה בנאיות. לכן בסמכותו של הרשם לשלול רישיונות של קבלנים אשר לא עמדו בדרישות החוק. עוד אחראי הרשם על שינוי סיווג של קבלן (היקף העבודות שקבלן מורשה לבצע, או מהותן) ועל טיפול בתלונות של דיירים נגד קבלנים, והוא יכול לנקוט צעדים משמעתיים נגד קבלנים. 

בשנה האחרונה, ועל אף היותו ממלא מקום המשמש בתפקיד נוסף, הספיק גריידי לשלול 257 רישיונות קבלן בשל אי־עמידה בחוק, בין היתר במסגרת מבצע מיוחד שהוביל, ושעליו דיווחנו כאן. לשם השוואה, בשנת 2019 נשללו 70 רישיונות קבלנים, ב־2020 נשללו 160, ב־2021 נשללו 190 רישיונות וב־2022 רק 120. עוד נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי ב־21 הימים הראשונים של שנת 2024 בוטלו עוד 24 רישיונות של קבלנים.