כך התרוקנה החברה שמתוקצבת ב-7 מיליארד שקל משומרי הסף שלה

חודשים ארוכים שנתיבי ישראל הכפופה למשרד התחבורה, מתנהלת ללא סמנכ"ל כספים ויועמ"ש במינוי קבוע, אף שמדובר בחברה עם היסטוריה של בעיות • לאחרונה מונה אחד הדירקטורים למבקר הפנים חרף התנגדות מנהלת רשות החברות הקודמת, שלפני עזיבתה מינתה בודק חיצוני

איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מאז שמונתה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה, חברת נתיבי ישראל מקבלת עוד ועוד סמכויות, ובהתאמה שומרי הסף נוטשים אותה. רשות החברות הממשלתיות התנגדה למינוי אחד הדירקטורים למבקר הפנים, אך הוא מונה בכל זאת, ולבחינת המינויים בחברה מונה בודק חיצוני. הבעיה: מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים התפטרה, והמדיניות תחת מחליפה ינקי קווינט עדיין לא ברורה.

בלי בונוסים ועם קיצוצי שכר: השוק התהפך על המתמחים בראיית חשבון 
● ארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ, הודה והורשע במרמה והפרת אמונים 
● מה לקוחות לא יודעים על המשחק הכפול של חלק מסוכני הביטוח 

רבים בענף הופתעו לראות במסמך הסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה שמי שחתום עליו לצד סגן הממונה על אגף תקציבים באוצר איליה כץ, הם שלושה האנשים הבאים מטעם משרד התחבורה: המנכ"ל, מקורבה של רגב ואיש הליכוד משה בן זקן, ראש אגף התשתיות אבנר פלור ומנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ.

ההפתעה היא על רקע העובדה שנתיבי ישראל היא חברה ממשלתית הכפופה למשרד התחבורה. המשרד הוא שמחליט איזו חברה תבצע פרויקטי תשתית וקיומה של תחרות בריאה בין החברות הכרחית כדי להביא להתייעלותן ושגשוגן. וכך, מי שאמור לקבל עבודות מהמשרד, חתום לצד מנכ"ל המשרד על סיכום תקציבי שיש בו קיצוצים גם בפרויקטים עליו אמונה החברה שלו, אבל גם של חברות ממשלתיות מתחרות.

רגב דחפה לשילוב במטרו

מדובר במקרה אחד ובהחלט לא יחיד. החברה אמונה על שבעה מיליארד שקלים והיא משמשת כזרוע הביצוע המרכזית של משרד התחבורה - מגמה שנחלשה בכהונת מירב מיכאלי שקידמה פרויקטי ענק ברכבת ובנת"ע, והתחזקה בתקופת רגב ומאז שתוקצבה תכנית החומש לכבישים.

החברה התחזקה גם בעקבות התעקשות רגב לשלבה בעבודות להקמת המטרו - הפרויקט הענק שיקודם בשנים הקרובות בעולם המערבי ולא רק בישראל. גורמים בענף מספרים על נוכחות משמעותית של ניסים פרץ מנכ"ל החברה גם במשרד ראש הממשלה, ומגדירים אותו כיועץ בלתי רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושאי תשתיות.

החברה נודעת כבעלת יכולות ביצוע מרשימות, אבל בענף מצביעים על סיבות נוספות למינופה על ידי השרה הנוכחית: בראשות הדירקטוריון עומד איש הליכוד יגאל עמדי שאף צולם לצידה של רגב באירוע פריימריז. כתוצאה מכך גם מנכ"ל החברה פועל לרצותו ואת הנהלת המשרד. לפני שעזבה את תפקידה, רוזנבוים פעלה כדי לא להאריך ליו"ר את תקופת כהונתו.

קרב עם רשות החברות

במקביל, שומרי הסף של החברה הוחלשו באופן משמעותי בשנה האחרונה. כך מאז שפרש היועמ"ש ירון זפט לפני כמעט שנה. הדירקטוריון בחר בעו"ד אלעד ברדוגו שהצהיר על עצמו כפוקד בליכוד, והליך מינויו נפסל על ידי רשות החברות. כממלאת מקום מונתה עו"ד זוטרה - למורת רוחה של רוזנבוים, בשם עינב אבוחצירא, ביתו של יו"ר סניף הליכוד באשדוד לשעבר - ביתו הפוליטי של מנכ"ל משרד התחבורה.

מיכל רוזנבוים / צילום: כדיה לוי
 מיכל רוזנבוים / צילום: כדיה לוי

מעט לאחר מכן סיים את תפקידו גם מבקר הפנים של החברה. הדירקטוריון הגה רעיון יצירתי שבמסגרתו מי שימונה הוא חבר הדירקטוריון מטעם המדינה, ניסים בוסקילה.

רוזנבוים התנגדה בתוקף למינוי שכן לא נהוג שחבר דירקטוריון ממונה לתפקיד דומה לסמנכ"ל בחברה, ובמיוחד בתפקיד רגיש של שומר סף. על כן, לפני שעזבה רוזנבוים היא מינתה בודק חיצוני להליכי המינוי בחברת נתיבי ישראל לפי סעיף 55 לחוק החברות הממשלתיות.

לפני מספר חודשים עזבה את תפקידה גם סמנכ"לית הכספים המוערכת של החברה, שהייתה חברה בוועדת האיתור למינוי יועמ"ש והתנגדה להמלצת הוועדה על עו"ד אלעד ברדוגו. במקומה מונה ממלא מקום. בענף מצביעים על בעיתיות מובנית משום שממלא מקום, מוכשר ככל שיהיה, זקוק למנכ"ל ולדירקטוריון כדי לקבל את התפקיד הקבוע ויכולתו להוות שומר סף אפקטיבי - לקויה.

תפקיד שומרי סף בחברה ממשלתית הוא קריטי. לכך גם יש הוכחה היסטורית: בשנת 2016 החברה חוותה טלטלה כשהתפוצצה בה פרשה פלילית חמורה, ובמסגרת הסכם טיעון מנכ"לה נשלח לשנתיים מאסר. דווקא המנכ"ל הנוכחי נחשב למי שניקה את החברה משחיתויות.

בנתיבי ישראל מכחישים את הטענות וגורמים בה ששוחחו עם גלובס אמרו כי הגם שרשות החברות פתחה בבדיקה, היא אישרה את תנאי השכר של מבקר הפנים; שבשבועות הקרובים יפורסם מכרז חדש לתפקיד יועמ"ש החברה; ושסמנכ"ל הכספים שבחברה לא מוגדר על ידי חוק כשומר סף. עוד נמסר מהחברה שהיא מתגאה בתוצאותיה הטובות וביכולתה לנצל את כספי הפרוייקטים שמואצלים עליה מטעם המדינה.

ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר במיחזור טענות סרק שאין בינן ובין המציאות דבר. מדובר במינויים בחברה ממשלתית המשרד לא ממנה ולא מטפל במינויים אלו". מרשות החברות לא נמסרה תגובה.