עורך הדין שמסביר איך הביס את אילון מאסק

גרג ווארלו עשה משהו שעורכי דין לא עושים לעולם, הוא נתן לעד לדבר ללא הפסקה • המשפט עלה למאסק בחבילת שכר שהוערכה כשווה 55 מיליארד דולר

אילון מאסק בפתח בית המשפט / צילום: ap, Benjamin Fanjo
אילון מאסק בפתח בית המשפט / צילום: ap, Benjamin Fanjo

ברגע המפתח בתביעה נגד אילון מאסק בחבילת השכר שלו בטסלה, בשווי 55 מיליארד דולר, עורך הדין שחקר אותו חקירה נגדית נתן לו להמשיך לדבר עוד ועוד. "הוא ניסה לבסס שליטה באולם בית המשפט. הוא נשאל שאלה של כן או לא, ובמקום לענות תשובה של כן או לא, הוא החל לפרט", אמר גרג ווראלו, עורך הדין מטעם התביעה בבית המשפט בדלאוור.

שופטת מדלאוור ביטלה את חבילת השכר של מאסק בטסלה בגובה 55.8 מיליארד דולר
אילון מאסק איבד את תואר האיש העשיר בעולם תוך יומיים. זו הסיבה
אילון מאסק הודיע: שבב של חברת נוירלינק הושתל לראשונה במוח אדם
WSJ | השנה, מניות טסלה לא כל־כך מופלאות

"הצעד השגרתי בשלב כזה הוא לקטוע אותו, לדרוש תשובה של כן או לא ולבקש מהשופטת להורות לו לענות על השאלה. פשוט הייתה לי אינטואיציה להניח לו. ככל שדיבר יותר, מה שיצא לו מהפה נהיה פחות ופחות רלוונטי", אמר ווראלו. לדבריו, כשמאסק סיים להציג את טענותיו, "הוא היה נבוך".

כשפגש את ווראלו, נתקל מאסק באופרציה משפטית מסיבית של התובעים. ווראלו הוא מנהל המשרד ברנשטיין, ליטוויץ, ברגר וגרוסמן בדלאוור, ובאופן לא שגרתי כעורך דין של תובעים, כיהן שנים ארוכות בצד השני וייצג חברות גדולות כמו גולדמן סאקס ופוקס המאה ה־21.

יום נישואים מקורי במיוחד

הפסיקה המהדהדת שניתנה שבוע שעבר בבית המשפט הגבוה לצדק של דלאוור הגיעה לאחר יותר מחמש שנים מהרגע שבעל מניות בטסלה הגיש אותה לראשונה, וביקש מבית המשפט לעניינים עסקיים במדינת דלאוור לבטל את חבילת השכר של מאסק מיצרנית המכוניות החשמליות. מאסק טען כי החבילה אינה בעייתית, בגלל שלא הוא הכתיב את תנאי השכר שלו.

עורכי הדין הרבים בתביעה, מכמה משרדים, ייצגו תובע יחיד בעל מניות, ריצ'רד טורנטה. הם לא הסביר כיצד יצרו קשר עם טורנטה, אך ככל הנראה גודלה העצום של חבילת השכר של מאסק הוא שמשך אותם.

היום בו היה אמור ווראלו לעשות חקירה צולבת היה יום נישואיו ה־36, אז הוא הזמין את אשתו לאולם לצפות. אולם בית המשפט, בתביעה בה השופטת פוסקת ללא מושבעים, היה מלא בעורכי דין ובעיתונאים, שהתגודדו גם באולם סמוך שנועד לקהל נוסף. אשתו של ווראלו מצאה מושב בדוכן המושבעים.

"היא כתבה הערות, כשהייתה לנו הפסקה בחקירה הנגדית, היא באה עם ההערות שלה, והיו שם כמה נקודות ממש מעניינות מזווית המבט שלה", אמר ווראלו, בן 64. אשתו השתמשה בטופס משפטי וכתבה איזו סדרת שאלות לדעתה עבדה הכי טוב ואיך הגיב מאסק לסוג מסוים של קו חקירה. היא הציעה ללחוץ חזק יותר בנקודות אחרות. "הצלחתי לשלב את ההערות שלה בשארית החקירה הנגדית. זה היה מיוחד בשבילי שהיא הייתה שם והשתתפה בחקירה הנגדית, וכמובן, זה היה יום מיוחד לשנינו".

תהליך "פגום מיסודו"

התביעה, שהוגשה ב־2018, טענה כי מנכ"ל טסלה שלט בתהליך אישור חבילת השכר, וכי הדירקטוריון הונה את המשקיעים. מנגד, מאסק טען כי לא לקח חלק בהחלטה. השופטת בתביעה, קת'לין מקורמיק, קבעה כי תהליך גיבוש חבילת הפיצוי של מאסק היה "פגום מיסודו", ודחתה את חבילת השכר של המנכ"ל, שהוערכה בסכום מקסימלי של 55.8 מיליארד דולר. 

התביעה גייסה את ווראלו מהמשרד שלו ב־2021. בזמנו, הם בדיוק שרדו בקשה לדחייה שהגיש הדירקטוריון של טסלה, מה שהעלה את הסבירות שהתביעה תבשיל למשפט. הצוות המשפטי המקורי הכיר בכך שזה הולך להיות מאמץ עצום, אמר דיוויד טייטל, עורך דין בכיר בפרידמן אוסטר וטייטל, משרד המתמחה במקרי התנהגות תאגידית פסולה בדלאוור.

יותר משבוע לפני המשפט, כל הצוות המשפטי עבר בפועל ל"חדר המלחמה" במשרד כדי לעבוד סביב השעון. "זה היה הבית שלנו מחוץ לבית המשפט", אמר טייטל.

כעורך דין שהגן על חברות במשך 36 שנים במשרד הגדול ביותר בדלאוור, כולל תקופה כנשיא המשרד, ווראלו עסק בליטיגציה של מאות סכסוכים עסקיים מורכבים. הוא ייצג את גולדמן סאקס בתביעה על מבנה השכר בחברה, ושימש כיועץ ראשי של ניוז קורפ, חברת־האם של דאו ג'ונס, בליטיגציה מול בעלי המניות.

ב־2019 ווראלו קיבל החלטה יוצאת דופן בשביל עורך דין בעל מוניטין בהגנה: הוא התחיל לטעון בשם תובעים. "זו הייתה הזדמנות לעשות משהו לגמרי חדש, לעבוד עם אנשים שלא הכרתי, אבל בתחום שיצריך למידה חדשה מצדי", אמר בראיון לפודקסט מ־2021.

בזמנו החופשי, ווראלו אמר שהוא נהנה לצוד אווזים וברווזים ו"צד ציפורי בר כבר זמן ארוך". במשרד שלו בווילמינגטון מקשטים את הקירות ראש של אייל קורא מצפון קולורדו וראש של אייל פרדי שחור־זנב ממקסיקו.

זה לא בלתי נפוץ שמשרד עורכי דין המייצג תובע מחפש בעל מניות המוכן לשמש כתובע העיקרי, אמר ג'ון ג'סנוך, שותף במשרד סקוט+סקוט, שלא היה מעורב במשפט של מאסק. תובעים כאלה לא תמיד משחקים תפקיד גדול בתביעה, אבל עשויים לקבל פיצוי אם התביעה מצליחה.

התובע "עומד בנעלי החברה", מסביר ג'סנוך, ותובע את הדירקטוריון או ההנהלה על פעולות שפגעו בחברה. אם התביעה מצליחה, ההטבות הפיננסיות הולכות לחברה, והתובע לרוב מקבל פיצוי קטן כתמריץ.

לאחר שניצח בתביעה טורנטה, בחר שלא למסור תגובה רשמית, אך בכל זאת זכה לתשבוחות על כך שלא נסוג מתביעה למרות הלחץ שהופעל עליו. "היה המון אומץ כדי לבוא לחזית ולהישאר במשחק", אמר טייטל.