בישראל חוששים: אחרי מודי'ס, חברות הדירוג המתחרות יקדימו את הדוחות שלהן

החשב הכללי באוצר שלח למודי'ס ערעור לפני שפורסמה הורדת דירוג האשראי, אך זה נדחה כעבור רבע שעה • הטיעון המרכזי: לא ניתן משקל מספק לעמידות הכלכלה תחת השפעות המלחמה, אלא לתרחישים תיאורטיים • לפי הערכות, יש סיכוי שפיץ' ו־S&P יקדימו את החלטותיהן

צילומים: יוסי זמיר, קובי גדעון (לע''מ), נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: יוסי זמיר, קובי גדעון (לע''מ), נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בהתייחסות פומבית ראשונה להורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי'ס, הסביר היום (ב') החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, כיצד ניסה למנוע את ההחלטה. "אנחנו חלוקים על מודי'ס, ההחלטה שלהם לא מתיישבת עם הנתונים המאקרו כלכליים של המשק", אמר רוטנברג, ופירט את הנקודות הבולטות מתוך הערעור שהגיש לחברת הדירוג יומיים לפני הפרסום - ונדחה כעבור רבע שעה בלבד.

גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו
ניתוח גלובס | בארץ הדירוג יורד, בוול סטריט התמחור בשיא: התמרון של המשקיעים הישראלים הופך מסוכן יותר
בדיקת גלובס | מה קרה למדינות שהדירוג שלהן נחתך, ומי היחידה שחזרה לעצמה?

דוגמאות ממלחמת לבנון השנייה ומהקורונה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', טען לאחר הורדת הדירוג שההחלטה של מודי'ס היא "כל כולה מניפסט פוליטי". החשב הכללי הציג גישה מכבדת יותר מול חברות הדירוג וציין בתדרוך העיתונאים כי הם מעריכים את מוד'יס, למרות המחלוקות: "עשינו כל מה שביכולתנו כדי להעביר לנציגי מודי'ס שזו לא העת להורדת דירוג מסוג זה. זה לא מתיישב עם נתוני המשק, הגשנו ערעור על ההחלטה והערעור נדחה. הבסיס לערעור הינו בשל כך שמדינת ישראל הוכיחה עמידות חזקה לאורך שנים מאירועי משבר. מאז הטבח ישראל נמצאה במלחמה בחזיתות שונות והכלכלה עומדת בכך תוך תמיכה במלחמה".

"הטיעון המרכזי בערעור הוא שלא ניתן משקל מספק לעמידות ישראל תחת השפעות המלחמה וניתן לראות זאת בנתונים המרכזיים", אמר החשב הכללי, שמתוקף תפקידו מוביל את הקשרים מול חברות הדירוג.

רוטנברג הדגיש כי אמנם ישראל נפגעה וטולטלה בעקבות טבח ה־7 באוקטובר אך צפויה להתחזק כלכלית ולחזור לרמות טרם המלחמה: "ישראל פורעת את חובותיה והיא אינה בסיכון לא להחזיר את החוב".

באגף החשב הכללי ניסו לשכנע את חברת הדירוג כי כמו במשברים ואירועים גיאו־פוליטיים קודמים, כגון מלחמת לבנון השנייה או להבדיל הקורונה, בהם הצמיחה של ישראל ירדה "אך עלתה לאחר מכן וחזרה לעלות בחוזקה" - כך יהיה גם הפעם.

בהתאמה, ציין כי יחס הגירעון שאמור לעמוד על 6.6% בשנה הקרובה צפוי לרדת בשנה העוקבת ומדינת ישראל ערכה שינויים בתקציב בכדי להתאים את הוצאות הממשלה בעקבות המלחמה.

בנוסף, החשב הזכיר למודי'ס כי הנתונים הכלכלים של ישראל נותרו חזקים: "החשבונות של ישראל נותרו חזקים, כמות יתרות מט"ח המוחזקות על ידי בנק ישראל גבוהות, השוקים נזילים וקיימת נגישות גבוהה של המדינה לשווקים בין־לאומיים. בנוסף, יחס החוב עדיין נמוך בהשוואה היסטורית ובינלאומית. ישראל הוכיחה בעבר שהיא פורעת את חובותיה".

רוטנברג סבור שחברת הדירוג טעתה בהערכותיה: "אנחנו לא מתעלמים מהאירועים הגיאו־פוליטיים, עם זאת, אנו חושבים שניתן משקל עודף לתרחישים תיאורטיים שאין ודאות להתרחשותם. עצימות המלחמה בעזה יורדת, היקף משרתי המילואים יורד והיקף ירי הרקטות הצטמצמם. ככל שהמלחמה בעזה ממשיכה, הרציונל להרחבת הפעילות הצבאית יורדת. הסלמה בצפון זה לא תרחיש הצפוי לקרות", קבע רוטנברג.

ב־2008 הייתה מודי'ס הראשונה שהעניקה לישראל את הדירוג הגבוה יחסית A1, שמאז נותר ללא שינוי, חרף תנודות בתחזיות של הסוכנות.

החברות נוטות להתכנס אל דירוגים דומים

הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס בסוף השבוע האחרון עלולה להיות רק יריית הפתיחה. במערכת הכלכלית מעריכים כי ישנה הסתברות מסוימת להקדמת הודעות הדירוג של החברות המתחרות של מודי'ס - S&P ופיץ' - שירצו להישאר אקטואליות. לפי החשש במערכת הכלכלית, הפער שנפתח כעת בין דירוגי שלוש החברות בעקבות ההודעה של מודי'ס, עלול ליצור לחץ לפגיעה בדירוג הישראלי גם בקרב החברות המקבילות.

 

מצב הדירוג הנוכחי של ישראל הוא חריג למדי. לאחר הצעד של מודי'ס, כל אחת משלוש חברות הדירוג הבין־לאומיות מעניקה לישראל ציון אחר. זוהי רק הפעם השנייה בהיסטוריה שבה נפתח פער כה רחב בין הציונים שמעניקות לישראל חברות הדירוג השונות, שבדרך כלל נוטות להתכנס אל דירוגים דומים יותר. וגם בפעם שעברה, זה היה מצב זמני בלבד והפער נסגר במהרה.

את הדירוג הגבוה ביותר מעניקה לישראל חברת S&P, שממקמת את ישראל ברמה של AA-. פיץ' מדרגת אותנו דרגה אחת למטה, עם A+ ומודי'ס, לאחר ההורדה, ממקמת את ישראל שלב נוסף למטה, בציון A2 (מקביל ל־A בסולמות הדירוג של החברות האחרות).

ההחלטה הבאה: לכל היותר עוד חודשיים

אפילו אם חברות הדירוג לא יקדימו לבסוף את הפרסומים וייצמדו ללוח הזמנים המקורי, כבר בעוד כחודשיים אמורה להודיע פיץ' האם תוריד לישראל את הדירוג - וזמן לא רב אחריה מתוכננת ההודעה המקבילה של S&P.

בדומה למודי'ס, בתחילת המלחמה הכניסו פיץ' את ישראל לתהליך של בחינת הורדת דירוג למשך שישה חודשים. S&P לעומת זאת בחרו בצעד "רך" יותר, של הורדת תחזית הדירוג לשלילית - צעד שיכול להישאר ללא שינוי גם למשך שנתיים. עם זאת, בגלל שהדירוג ב־S&P הוא כאמור הגבוה ביותר, בפער של שני שלבים לעומת המתחרה המרכזית מודי'ס, החשש מהורדת דירוג הוא מוחשי למדי.