"ניצחון היסטורי להגנה על היער": 3,499 גרמנים התייצבו נגד מאסק

כשנתיים לאחר שטסלה החלה בייצור מסיבי של כלי רכב מתוצרתה ושליחתם לרחבי אירופה, ממשיכים במדינת המחוז הגרמנית להתנגד לקיומו של המפעל בתחומם ולהרחבתו הצפויה • לאחר קיום משאל-עם בנושא, התברר כי לא פחות משני שלישים מתנגדים לתוכנית המתוכננת

המפעל של טסלה בגרמניה
המפעל של טסלה בגרמניה

מאז שנחתה במדינת המחוז ברנדנבורג, עם הקמת המפעל הראשון לייצור כלי רכב חשמליים באירופה, נמצאת טסלה בקרב על אש קטנה עם התושבים המקומיים. כמה אלפי התושבים של גרינהיידה, האזור ממזרח לברלין שבו הענקית האמריקאית הקימה בזמן שיא את ה"ג'יגה-פקטורי" שלה, הפגינו נגד ההקמה, הפצירו להגן על בעלי החיים ביער (הלא-טבעי) שנכרת לטובתה והביעו חשש מהשלכות השימוש במי התהום על ידי החברה. כשנתיים אחרי שהחברה החלה בייצור מסיבי של כלי רכב ושליחתם לרחבי אירופה, נראה כי ההתנגדות לא נגוזה. 

התשובה הצרפתית לסין: יקדמו מסדרון תחבורתי מאירופה להודו
מתנת יום ההולדת של פוטין לקים ג'ונג־און: לימוזינה

להפך. אתמול פורסמו תוצאות משאל-עם מקומי שהתקיים בעיירה. החברה האמריקאית, המובלת על ידי המיליארדר אילון מאסק, שהכריז עד כמה "קולית" ברלין ועד כמה הוא שמח לעשות עסקים בגרמניה, הודיעה כי היא רוצה להתרחב. לצד מפעל הרכב שלה, שהוקם ביעילות שיא, אפילו במהלך הקורונה, היא מעוניינת להקים האנגר גדול לטובת משלוחים, ביחד עם מסלולי שינוע ברכבות ובמשאיות, וגם להרחיב את המפעל כך שיכלול גן ילדים ושירותים נוספים לעובדים.

מפעל ''ג'יגה-פקטורי'' של טסלה בגרמניה המצוי בתוך היער שאינו טבעי / צילום: Shutterstock
 מפעל ''ג'יגה-פקטורי'' של טסלה בגרמניה המצוי בתוך היער שאינו טבעי / צילום: Shutterstock

המהלך צפוי לגרור כריתה נוספת של יער בגודל של 1,000 דונם, ולדברי מבקרי התוכנית עשוי להשפיע משמעותית על ספיגת המים באזור ועל האגמים בו. כלי התקשורת בגרמניה הציגו זאת כקרב של "דויד מול גוליית". בצד אחד טסלה, כשהיא מגובה בממשלה הפדרלית ובממשלות מדינות המחוז שפרשו "שטיח אדום" בפניה כדי שתסכים להשקיע באזור שנזנח אחרי קריסת גרמניה המזרחית. במקום עץ לתעשיית הנייר מייצרים כעת אלפי מכוניות בשבוע, במפעל שמעסיק כמה אלפי עובדים הנעים בהסעות מברלין לאזור. אבל בצד השני ניצבים התושבים המקומיים, אשר אינם משוכנעים בנוגע ליתרונות של הקמת מפעל נוסף. 

שני שלישים מהמצביעים מתנגדים לתוכנית

אחרי ספירת הקולות של משאל העם הייצוגי, התברר כי 3,499 מתנגדים לתוכניות בעוד רק 1,882 תומכים בה. שיעור ההצבעה במשאל היה כ-70%. שני שלישים מתנגדים לתוכנית, רק שליש תומכים. 

"מדובר בניצחון היסטורי להגנה על היער ועל המים שלנו", אמר מנהיג היוזמה האזרחית שאספה חתימות ועתרה כדי לקיים את המשאל, "זה יהיה רלוונטי לא רק לגרינהיידה אלא לברלין ולברנדנבורג".

מבחינת טסלה, מדובר בהפסד בקרב על דעת הקהל, אבל לא בתבוסה עסקית. המשאל הוא ייצוגי בלבד, תוצאותיו אינן מחייבות, והרשויות המקומיות, שהפגינו עד כה יד נדיבה מאוד כלפי החברה, יכולות לאשר את בקשת ההתרחבות ללא בעיות. החברה גם יכולה להתחייב שלא להשתמש בכמויות מים גדולות, ולנסות להפיג על ידי כך את החששות המקומיים. זו הזווית שניסתה לקדם העירייה המקומית: "התוצאות מראות כי המצב נוטה לעבר פחד וחשש בקרב התושבים... והמשמעות היא כי יש להתאים את התוכניות לדאגה מצד האוכלוסייה המקומית". עם זאת, כלי התקשורת בגרמניה העריכו כי סוג מסוים של פשרה יהיה הכרחי מצד הרשויות המקומיות, ופרשנים הפצירו שלא להתעלם מדעת הקהל בסוגיה. 

הנציגים המקומיים, גם מצד היוזמה לאסור על התרחבות נוספת וגם מצד מועצת המים המקומית, דורשים כעת כי טסלה תשתף איתם את הנתונים לגבי "איכות המים ואיכות האוויר" באזור, מאז שהחלה הפעילות התעשייתית בו. היא טוענת כי מעבר לכריתת היער (שרובו מיועד לתעשיית הנייר), ההתרחבות גוררת "התקרבות" של המפעל לשטחי שמורות טבע ומגבירה את הסיכון ל"דליפת חומרים מסוכנים".