בעיית ARM של סופטבנק, בשווי 118 מיליארד דולר

ההחזקה של החברה היפנית - 90% במפתחת השבבים הבריטית - שווה כיום הרבה יותר ממה שסופטבנק עצמה שווה, וזה ניכר במנייתה

חברת ARM. בעיגול: מנכ''ל סופטבנק, מסיושי סאן / צילום: shutterstock, AP
חברת ARM. בעיגול: מנכ''ל סופטבנק, מסיושי סאן / צילום: shutterstock, AP

לקרן ההשקעות בטכנולוגיה סופטבנק היפנית מקום של כבוד בשולחן האינטליגנציה המלאכותית (AI), הודות להחזקה בגובה 90% בחברת פיתוח השבבים arm , שמכניסה כמויות הון עצומות מהפריחה בתחום.

אנבידיה לקוחה שלה והמניה זינקה 50% ביום. אז למה אנליסטים מודאגים מ-arm?  
ניתוח | בעיצומו של המחסור האדיר בשבבי בינה מלאכותית: אינטל מכריזה על השינוי הגדול בתולדותיה 

אבל להפוך את המזל הטוב הזה לכסף עלול להיות מאוד מאתגר. ובכל זאת, אם העבר מלמד משהו, אז בסופטבנק כנראה ימצאו דרך. יכול להיות שמניותיה יעלו, לפחות עד ששיגעון ה-AI יירגע מעט.

מניות arm עלו ב־67% מאז פרסום דוחות טובים מהצפוי החודש. משקיעים מהמרים גם שהחברה תרוויח מהשימוש הגובר בשבבים שלה בתחום הדאטה סנטרס. המניה של סופטבנק עצמה עלתה ב־29% מאז.

 

בעוד שרווחי arm עקפו את ציפיות האנליסטים, הראלי במניה מונע גם על ידי הנתח הקטן בחברה המוחזק על ידי הציבור. סופטבנק עדיין מחזיקה ב־90% מהחברה שנסחרת בנאסד"ק מקיץ 2023, וזה הוביל לשינויים גדולים במחיר כשהרבה משקיעים פתאום רוצים לקנות. כך, יותר מחצי מהמניות הנמצאות בידי הציבור בממוצע החליפו ידיים בשבוע האחרון.

משמעות הראלי היא ששווי ההחזקה של סופטבנק ב־arm, כ־118 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מהשווי שלה עצמה, 84 מיליארד דולר. מי שעוקבים אחרי מהלכי סופטבנק יזהו את הסיטואציה: החברה הייתה בעלים של כשליש מענקית המסחר הסינית עליבאבא, לפני שהקטינה את חלקה בשנים האחרונות לטובת השקעות אחרות.

למה מניית סופטבנק עולה פחות ממניית arm?

סופטבנק לא רשאית למכור את מניות arm עד חודש מרץ, על פי תנאי ההנפקה שלה. אבל גם כשתוכל היא עלולה להיתקל בקשיים, כאשר החלק הציבורי הקטן שעזר לנפח את ערך המניה של arm, יכול גם להקשות על סופטבנק למכור. ומכירה גדולה עלולה לחתוך בחדות את מחיר המניה.

זו כנראה הסיבה לכך שמניות סופטבנק עלו פחות ממה שניתן היה לצפות. השוק חושש שהרוח במפרשי הראלי של arm תיחלש לפני שסופטבנק תספיק למכור חלק מהמניות.

אפשרות אחת היא להשתמש בהחזקה ב-arm כערבות בעת הלוואת מרג'ין (קו אשראי). אפשרות נוספת היא לשחזר את פרקטיקת המכירה ששימשה אותה עם הנתח בעליבאבא, על ידי שימוש בנגזר הנקרא חוזים עתידיים משולמים מראש. הרוכשים - בנקים או ברוקרים - משלמים מזומן מראש, וסופטבנק יכולה לסיים את החוזה כמה שנים אחר כך במניות או במזומנים לבחירתה.