ההתייקרויות בענף המזון הובילו לירידה בהיקף הקניות ולפיצול הרכישות בהתאם למבצעים

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על התנהגות צרכנית נבונה יותר בתחום המזון והימנעות מגישת "העגלה העמוסה"

קניות בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי
קניות בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחזור הקניות בענף המזון יורד למרות גל התייקרות מאסיבי - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי. המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים בולטים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר).

החשד לתיאום מחירים בענף המזון: רשות התחרות פשטה על משרדי סנו
"מהשעשוע הזה נהיה עסק מטורף": אתר הקניות שסוחף את ישראל
ניתוח גלובס | האינפלציה נעצרה? הפער שבין נתוני הלמ"ס לעליות המחירים

בשבועות האחרונים נרשם גל התייקרות משמעותי של מוצרי מזון רבים של היבואנים, המשווקים והיצרנים הגדולים במשק. למעשה, מבדיקת המועצה לצרכנות עולה כי בפברואר נרשמה עליית מחירים של כמעט 2% לעומת ינואר. לפי נתוני המדד, בשבוע שבין התאריכים 18-24.2.24 ירד מחזור הקניות בענף המזון ב־2% לעומת השבוע הקודם, וב־5% לעומת שבוע רגיל בספטמבר, טרום המלחמה.

ניתוח המידע מראה שהישראלים מחלקים את קניותיהם בין רשתות המזון לחנויות פרטיות, במקום לרכוש את כל סל המזון בחנות ספציפית. הקונה הממוצע נכנס היום יותר פעמים לחנויות, אך יוצא עם סל קניות קטן יותר.

 

"עליית המחירים של מוצרי המזון, לצד ירידה בהכנסה פנויה, הופכות את הצרכן הישראלי לנבון יותר", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "הצרכנים כבר לא נכנסים לסופר ויוצאים עם עגלה עמוסה, שכוללת את כל רשימת הקניות השבועית. יותר ויותר משווים מחירים, מבצעים קנייה סלקטיבית ומפצלים את הקניות שלהם בהתאם למבצעים".

רוב הענפים שנבדקו רשמו השבוע ירידות במחזור הקניות, בעיקר ענף המחשבים והסלולר עם 13% וענף החשמל עם 11%. ייתכן כי אי־הוודאות הביטחונית יצרה הססנות בהזמנת חופשות, ולכן ההתאוששות של ענף התיירות נבלמה, ומחזור הקניות נותר דומה לזה של השבוע שעבר. ענף האופטיקה הוא היחיד שרושם השבוע גידול במכירות.