הזינוק ברכישות ביום הבחירות המקומיות בא על חשבון יתר ימות השבוע

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי ביום הבחירות בלטו, כצפוי, ביצועי ענף בתי הקפה והמסעדות - לצד ענף האופנה

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock
קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

הציבור חיכה ליום הבחירות המקומיות עם הקניות, וסגר את הארנק בשאר ימות השבוע - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי. המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

יום שיא למשק: הישראלים הוציאו מעל 1.5 מיליארד שקל ביום הבחירות

שבוע המסחר שבין 25.2-2.3.24 כלל בתוכו יום שיא לבעלי העסקים - יום שבתון במשק לרגל הבחירות לרשויות המקומיות, והקמעונאים ומרכזי הקניות נערכו בהתאם עם מבצעים והנחות. 

לשם המחשה, מנתוני הפניקס גמא עולה כי בענף האופנה וההנעלה צמח מחזור הקניות ב־55% בהשוואה ליום שלישי הקודם, אך עמד על כ־10% פחות בכל אחד מיתר הימים. כך, למרות ההסתערות על חנויות הבגדים, בסיכום השבועי מכירות ענף האופנה בשבוע החולף דומות לאלה של השבוע הקודם. 

 

"כאשר משווים את הנתונים בענף ליום השבתון בבחירות הארציות ב־1 בנובמבר 2022, רואים כי הציבור קונה פחות - ומחפש פריטים זולים יותר", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

ענף המחשבים הוא היחיד שרשם השבוע ירידות במחזור הקניות בהשוואה לשבוע הקודם. את העלייה הגבוהה ביותר רשם ענף החשמל והאלקטרוניקה. תחום התיירות עלה ב־7% וצמצם את הפער מול ספטמבר ל־28%.

"יום הבחירות היטיב גם עם ענף בתי הקפה והמסעדות", מציין לחמני, "שרשם עלייה של כ־60% במחזור הקניות וירידה בשאר ימות השבוע האחרים. סך המחזור השבועי מהווה עלייה של 5% לעומת השבוע הקודם. לעומת בחירות 2022 מדובר בעלייה מזערית של 2%, וזאת למרות עליית המחירים במשק".