המהלך הזה של בורסת ת"א הקפיץ את הסוחרים. עכשיו הם מאיימים לשבות

שתי החלטות דרמטיות שפרסמה הבורסה בת"א השבוע צפויות לשנות את פני שוק הנגזרים • ההחלטה הראשונה מתמקדת סביב מכפיל נכס הבסיס באופציות על חלק המדדים, אותו היא מתכננת לחתוך בחצי • בנוסף הודיעה הבורסה על ביטול של הוצאת סדרות אופציות מט"ח אך חזרה בה • כעת סוחרי היום מציעים להשבית את המסחר באופציות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

שבוע דרמטי ומלא תהפוכות עובר על אחד הענפים הצדדיים במסחר בבורסה בתל אביב: שוק הנגזרים. ביום שני פרסמה הבורסה הודעה דרמטית, בה הודיעה על מספר צעדים שעשויים להשפיע באופן משמעותי על השוק שתכליתו מסחר באופציות שמגדרות נכסים שונים כמו מדד ת"א 35, שקל-דולר ושקל-יורו לצד מדדי מניות נוספים.

ניתוח | זה אפיק ההשקעה הכי מסוכן בבורסה. האם הוא מתאים לכם?
במשך שנים הזהב הגן על המשקיעים מפני ירידות בבורסה. עכשיו המגמה השתנתה
WSJ | איך להתנהל בשוק שורי: משקיעים קטנים מספרים על האסטרטגיות שלהם

הבורסה הודיעה כי בהמשך לאישור שקיבלה מרשות ניירות ערך, היא מתכננת החל מסוף החודש הקרוב (31.3) לחתוך בחצי את מכפיל נכס הבסיס באופציות על מדד ת"א 35, מדד ת"א 125 ומדד ת"א בנקים-5. במקום מכפיל של 100, יעודכן המכפיל ל-50. המשמעות מבחינת סוחרי היום בנגזרים היא - רכישה של שתי אופציות בכדי לגדר את אותו היקף.

מצד אחד, מדובר על רווחים שמנים לבורסה המסחר בנגזרים, אך אלה יושתו בראש ובראשונה על סוחרי היום שמרכזים את עיקר הפעילות בשוק התוסס והפחות מוכר לציבור המשקיעים הרחב, וכשמרכזים אלפי עסקאות, מדובר בתוספת עלויות משמעותיות על אותתם סוחרים.

ביטול של הוצאת סדרות אופציות מט"ח

אלא שהדרמה כללה גם החלטה נוספת שפורסמה בשני: ביטול של הוצאת סדרות אופציות מט"ח על השקל-דולר, שקל-יורו לקראת סוף החודש הזה. זאת ככל הנראה על רקע מסחר נמוך בנגזרים אלה, שתכליתם לסייע לסוחרים להגן על תיקי ההשקעות בפני תנודות בשערי המטבעות הללו. מבלי האופציות האלה, האמצעים הנגישים הנוספים הם חוזים עתידיים בבורסה, ובעיקר עסקאות בחדרי המסחר במטבעות.

יומיים לאחר שקם קול זעקה בקרב הסוחרים, שינתה הבורסה את החלטתה בנוגע לאופציות המט"ח ואתמול (רביעי) מסרה כי היא משאירה אותן לבחינה בשנה הקרובה. בהודעתה ציינה כי "במהלך תקופה זו תיבחן הפעילות בשוק האופציות על שערי המט"ח לעומת הפעילות בחוזים על נכסי בסיס אלו". המסקנות יובאו לדירקטוריון הבורסה בעוד שנה ואז יוחלט בעניינן.

בינתיים נוקטת הבורסה מהלך דומה לזה שנקטה במסחר באופציות על מדדי המניות, היא חותכת את מכפיל נכס הבסיס באופציות על שער הדולר מ-10,000 דולר ל-5,000 דולר, ובאופציות על שער האירו מ-10,000 אירו ל-5,000 אירו. המשמעות זהה - הסוחרים יצטרכו לקנות 2 אופציות בכדי להגן על מה שפעם הספיקה אופציה אחת.

סוחרי היום זועמים

ההחלטות הללו שמשמעותן היא שהבורסה עומדת בעיקר להכפיל את ההכנסות שלה מעמלות במסחר בנגזרים, מסעירות את סוחרי היום. קבוצה לא גדולה, וגם לא כל כך מאורגנת של פעילים בשוק שנוהגים לסחור בהיקפים גדולים באופציות.

"ההחלטה לגבי הגדלת המכפיל של האופציות על מדד ת"א 35, משיתה עליי עלויות נוספות של 60,000 שקל בשנה", טוען אחד מהפעילים בשיחה עם גלובס. "זה מייקר לנו ופשוט פוגע במטה לחמנו. ברור שהבורסה היא חברה ציבורית כיום שרוצה להרויח, אבל במקום לעשות את זה בהידברות הם בחרו בדרך דורסנית. פשוט שלחו הודעות במאי"ה (מערכת ההודעות של הבורסה)."

כעת סוחרי יום ופעילים בשוק מנסים להתאגד ויש מי שרוצים ביניהם לקיים שביתת מסחר בנגזרים כבר ביום ראשון הקרוב. בהצבעה בקבוצה שארגנו לצורך המאבק היה רוב לנושא. אך הדיון עדיין מתמשך, וישנה העדפה לקיים הידברות מול הבורסה לפני הליכה לצעד דרסטי של שביתת מסחר.

נתוני הבורסה בסיכום פברואר לימדו כי המסחר היומי באופציות על מדד ת"א 35 הסתכמו ב-93 אלף יחידות, ירידה מול 108 אלף יחידות בחודש הקודם (ינואר). שנה קודם לכן בפברואר 2023 עמד המחזור על 110 אלף יחידות. כאמור, הקיצוץ במכפיל לכל אופציה עשוי לשנות משמעותית את היקפי המסחר החל מהחודש הבא.

במסחר באופציות הדולריות מדובר ב-33 אלף יחידות בפברואר (בממוצע יומי) עליה מול 27 אלף בינואר. בפברואר 2023, חודש שבו נרשמו תנודות חזקות בשוק המטבעות עמד מסחרן על 48 אלף ביום. אך אם חוזרים 5 שנים לאחור, לפברואר 2019 לצורך ההשוואה - עמד אז המחזור היומי באותן האופציות על 35 אלף ביום. כלומר די דומה לפברואר האחרון.