בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; אנבידיה זינקה ב-7%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, S&P 500 בשיא חדש • בנק אוף אמריקה בתחזית אופטימית למדד S&P 500 • הביטקוין ירד ב-1.3% • אורקל זינקה ב-11%, מטא ב-3.5% •  סאות'ווסט איירליינס צללה ב-14% • לאחר השריפה, המפעל של טסלה בגרמניה חזר לתפקד • האינפלציה בארה"ב הפתיעה בעלייה של 3.2% • עליה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות וירידה במחיר הזהב

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

22:00

חרף העלייה המפתיעה בנתוני האינפלציה שהתפרסמו אחר הצהריים, המסחר בוול סטריט ננעל הערב בעליות שערים. נאסד"ק עלה ב-1.5%, דאו ג'ונס ב-0.7% ו-S&P 500 ב-1.1% ובכך שבר שוב את שיאו. 

מניות שהיו במוקד היום היו אנבידיה  שהתאוששה לאחר שבשני ימי המסחר האחרונים בהם איבדה כ-12%, אורקל  בעקבות הדוחות הטובים וסאות'ווסט איירליינס  שהודיעה שהיא מתכננת לקצץ בטיסות השנה ומתכננת להקטין את מספר מטוסי הבואינג שברשותה.

הביטקוין ירד ב-1.3% ונסחר ב-71,200 דולר.

לפי CNBC, אינטרנשיונל ביזנס משין (IBM) עומדת לפטר עובדים ממחלקות התקשורת והשיווק. לפי הפרסום, ג'ונתן אדשק, מנהל התקשורת בחברה אסף את הצוות לפגישה בת שבע דקות בה הודיעה את הבשורה המרה. בחברה בחרו שלא להגיב. הפרסום הזה בא לאחר שלפני כחודש אמר מנכ"ל החברה ארוינד קרישנה ל-CNBC שהחברה עומדת להתאים את כישורי העובדים לעולם החדש של ה-AI וזאת לאחר שהודיע על תחלופה של כ-8,000 עובדים ב-AI.

בכך מגיע מספר החברות הטכנולוגיה שמצמצמות את כח האדם ל-204 רק השנה ול-50,000 עובדים שאיבדו את מקום עבודתם (לפי האתר Layoffs.fyi).

21:09

בטסלה  נושמים הערב לרווחה לאחר שהחשמל במפעלה הסמוך לברלין חזר, וזאת שבוע לאחר השריפה שפרצה במפעל וזאת כתוצאה כך מאמינים מהצתה מכוונת. חברת החשמל האזורית הצהירה שטסלה חוברה לרשת החשמל בבוקר יום שני לאחר ימים ארוכים של ביצוע עבודות תיקון.

ובכך הוסרה הדאגה מכך שהמפעל הראשון של טסלה באירופה יושבת עד סוף השבוע.

20:15

המגמה החיובית במסחר בוול סטריט מתחזקת כעת. נאסד"ק עולה ב-1.3%, דאו ג'ונס ב-0.6% ו-S&P 500 ב-1%.

הביטקוין יורד מעט משיאו שנקבע אתמול ונסחר כעת בירידה של 2% וב-70,800 דולר. 

מיקרו-סטרטג'י עולה היום לאחר המלצת רכישה של חברת המחקר Canaccord Genuit. "החברה לא נחה על זרי הדפנה בשל הזינוק של הביטקוין" ומעניקה לחברה מחיר מטרה של 1,810 דולר. גם חברת TD Cowen נותנת לחברה מחיר גבוה, 1,560 דולר.

מניית בואינג  יורדת גם היום במסחר לאחר הדיווח בניו יורק טיימס לפיו יצרנית המטוסים נכשלה ב-33 מ-89 המבחנים שנערכו למטוס ה-737 שלה. כזכור, החששות מבטיחות המטוס צצו לאחר שפאנל הדלת במטוס הבואינג 737 מאקס 9 נתלש ממקומו במהלך טיסה של אלסקה איירליינס בינואר.

19:12

המגמה חיובית במסחר בוול סטריט נמשכת. נאסד"ק עולה ב-0.8%, דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 ב-0.5%.

בנק אוף אמריקה מעלה את תחזית הרווח למניה (EPS) של מדד S&P 500 לשנת 2024 ל-250 דולר לעומת 235 דולר, תוך שהוא מציין תחזית כלכלית חזקה יותר והתאמות תאגידיות לסביבה החדשה. בנוסף, הבנק מספק לראשונה צפי לרווחי שנת 2025 עם עלייה של 10% נוספים משנה לשנה לרווח של 275 דולר למניה.

הבנק רואה גם השקעה מתמשכת בבינה מלאכותית שמובילה למעגל חיובי של צמיחה במגוון מגזרים, כאשר ענקי הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט ואמזון מובילים את המגמה. עם זאת, חולשת ביקוש פוטנציאלית ומכסים נותרים סיכונים מרכזיים. העלייה בתחזית נובעת מהתחזית הכלכלית החזקה יותר ומההתאמות של החברות לסביבה החדשה של ריבית גבוהה יותר וביקוש פושר.

המסחר באירופה ננעל הערב בעליות שערים. מדד דאקס הוסיף 1.23%, קאק עלה ב-1% והפוטסי הבריטי ב-0.8%. 

18:28

מגמה חיובית כעת במסחר בוול סטריט. נאסד"ק עולה ב-1%, דאו ג'ונס ב-0.4% ו-S&P 500 ב-0.7%.

בשוק החוב נרשמת כעת עלייה בתשואות, תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה ב-5 נקודות בסיס ל-4.15%.

מחירי הזהב נסוגים הערב בעקבות נתוני האינפלציה "החמים" מן הצפוי. מחירי החוזים על הזהב יורדים בכ-1% ל-2,165 דולרים. למחיר הזהב יש קורלציה גבוהה עם הריביות - לריביות גבוהות יש השפעה שלילית על המחיר. 

17:15

חרף העלייה המפתיעה בנתוני האינפלציה שהתפרסמו אחר הצהריים, מניות הטכנולוגיה מגיבות בעליות שערים, ובעיקר אנבידיה  שמתאוששת לאחר שבשני ימי המסחר האחרונים איבדה כ-12%. כך גם מניית מטא פלטפורמס (פייסבוק) . המשקיעים דומה שלא מודאגים מכך שנתוני האינפלציה ישנו משהו בקשר לציפיות הורדת האינפלציה על ידי הפדרל ריזרב.

ולמרות זאת, הדרך של הפדרל ריזרב אל אינפלציית המטרה - 2% עדיין חמקמקה. המשקיעים ימתינו עתה לנתוני אינפלציית מחירי הייצור שיתפרסמו השבוע והחלטת הריבית לקראת סוף החודש. 

הסבר נוסף ומעניין כתב השבוע אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב. זבז'ינסקי מציג נתונים שפרסם הפדרל ריזרב לפיהם - "הרוכשים הגדולים ביותר של המניות ב-2023 שקנו אותן בכ-400 מיליארד דולר היו תעודות הסל. על פי ההערכות השונות, משקל ההשקעות הפאסיביות מתקרב כבר למחצית מכלל השוק, כאשר מבחינת זרם הכספים נטו אל שוק המניות המכשירים הפאסיביים (לא רק ETF) קרובים ל-100% מהמסחר".

"עובדה זו משנה לחלוטין התנהגות השוק ויכולה להסביר דפוסיו. בעולם שבו רוב הכסף המושקע בשוק המניות הינו פאסיבי, ערך החברה פחות מעניין. ההשקעה מתחלקת לפי שווי מניות החברות בהתאם למשקל שלהן במדד המניות. בכך, המניות היקרות ביותר מקבלות את הביקושים הגדולים ביותר ללא קשר לשווי הכלכלי של החברה. כתוצאה מזה, המניות היקרות הופכות ליקרות עוד יותר. לא רבים יעזו לעשות שורט על אחת משבע המופלאות".

"בעולם שנשלט ע"י כסף פאסיבי המניות הגדולות תמיד יובילו העליות והירידות. זה לא קשור לעליית ריבית. בכל המקרים בעבר כשהריבית עלתה דווקא מניות הטכנולוגיה הציגו ביצועים טובים יותר. זה קורה גם עכשיו בעליות בשוק המניות בשנה האחרונה תוך התנפחות המניות הגדולות ופיגור בקטנות".

"וגם", אומר זבז'ינסקי, "לא כדאי להמר בשווקים עולים על המניות הקטנות. רק על הגדולות".

16:39

מגמה חיובית כעת במסחר בוול סטריט. נאסד"ק עולה ב-1%, דאו ג'ונס ב-0.5% ו-S&P 500 ב-0.8%.

מניית סאות'ווסט איירליינס  צוללת לאחר שהודיעה שהיא מתכננת לקצץ בטיסות השנה ובתוך כך בוחנת את תוכנית ההוצאות שלה ומתכננת להקטין את מספר מטוסי הבואינג שברשותה. וזאת בעקבות החקירה המקיפה שמתנהלת כנגד יצרנית המטוסים לנוכח התקלות הרבות והכמעט-תאונות במטוסיה בינואר. מניית בואינג  יורדת אף היא. 

15:59

מגמה חיובית כעת במסחר בוול סטריט. נאסד"ק עולה ב-0.1%,  דאו ג'ונס ב-0.5% ו-S&P 500 ב-0.8%.

מניית אורקל אורקל מזנקת לאחר שדיווחה אמש לאחר נעילת המסחר על תוצאותיה הכספיות. החברה דיווחה על רווח של 1.41 דולר למניה לעומת צפי של 1.38 דולר. ההכנסות עמדו על 13.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לצפי. מנכ"לית החברה, ספרה כץ צופה שהכנסות החברה יעמדו על 65 מיליארד דולר ב-2026.

בנק אוף אמריקה בתגובה לדוח החברה: "אורקל דיווחה על צמיחה טובה בענן לעומת ציפיות נמוכות, לאחר רבעונים מאכזבים. צמיחת התשתית בענן (OCI) עמדה על 49%, האטה קלה מ-50% ברבעון השני, ומצביעה על ביקוש מתמשך. מעודד לראות שהצמיחה נובעת גם מפתרונות חדשים. התחזית לרבעון הרביעי מצביעה על המשך צמיחה. הציפייה לעקוף את יעד ההכנסות ל-2026 חיובית, אך הצמיחה המשתמעת בהזמנות (cRPO) נמוכה משמעותית מ-11% הנדרשים כדי לעמוד ביעד זה. הבנק מעדכן מחיר היעד ל-144 דולר (מ-122 דולר), אך מותיר המלצת "ניטרלי" - התמחור הנוכחי של המניה מגלם אופטימיות בצמיחה וברווחים, אשר עלולים לאכזב".

15:32

המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים בעליות שערים. נאסד"ק עולה ב-0.6%,  דאו ג'ונס ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.4%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים התייחס לפני שעה קלה לנתוני  האינפלציה בארה"ב: "ליבת האינפלציה בארה"ב הפתיעה, זה החודש השני ברציפות כלפי מעלה בעלייה של 0.358% בחישוב חודשי, מעט מעל לצפי של 0.3%, אם כי קצב העלייה השנתי מעט התמתן ל-3.8%. בנימה מעודדת יותר, נציין את מגמת הירידה בשיעור העסקים הקטנים המדווחים על כוונה להעלות מחירים בחודשים הקרובים".

"עלייה בליבת האינפלציה נתמכה בעלייה נוספת במחירי השכירות, בעליית מחירי הטיסות והחופשות, ביטוחי רכב, ומחירי הביגוד. ליבת אינפלציית הסחורות עלתה קלות (לאחר שמונה חודשים של דפלציה)".

"אינפלציית השירותים אמנם לא האיצה, אך עדיין גבוהה מהרמה בה ירגיש הפד בטחון מספק להוריד בקרוב את הריבית. עובדה זו בשילוב עם ההפתעה השנייה ברציפות כלפי מעלה בליבת האינפלציה (גם אם באופן מתון יחסית בפברואר), אינם תומכים בהורדת ריבית בחודש מאי (השוק מתמחר לכך עתה הסתברות של כ- 15%)".

15:10

חברת הטכנולוגיה סייברוואן , שפיתחה מערכת למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, הודיעה היום לראשונה על הסכם OEM שבמסגרתו המערכות שלה יותקנו כחלק מתהליך הייצור של אוטובוסים. ההסכם נחתם עם וולוו אוטובוסים בשוק המקסיקני, שבו לוולוו אוטובוסים יש נתח של 50% מהשוק. מערכות סייברוואן ישולבו באוטובוסים עוד בפס הייצור. במקביל, ההסכם יכלול גם שדרוג אוטובוסים קיימים של וולוו. לפי הערכות, היקף החוזה הוא מיליוני שקלים בשנה.

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן, מסר שזהו הסכם אסטרטגי שמהווה אבן דרך משמעותית לחדירתה של סייברוואן לשווקים בינלאומיים.

14:30

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש פברואר ב-0.4%, בהתאם לצפי המוקדם. בחישוב שנתי שיעור האינפלציה עמד על 3.2%, כאשר התחזיות המוקדמות ציפו ל-3.1%.

אינפלציית הליבה עלתה ב-0.4% כאשר הצפי המוקדם עמד על 0.3% בפברואר. בקצב שנתי אינפלציית הליבה עלתה ל-3.8% (צפי:3.7%).

מתן שטרית, כלכלן ראשי בהפניקס מתייחס לנתונים: "מדד המחירים הפתיע מעט כלפי מעלה, בין היתר על רקע עלייה מהירה במחירי מכוניות משומשות, נסיעות וביגוד. אחד המדדים שיותר מעניינים את המשקיעים הוא שירותי ליבה בניכוי דיור (SuperCore) שמשקף את סביבת האינפלציה בצורה טובה יותר, ובהתאם לכך את המדיניות המוניטארית הצפויה. מדד זה עלה ברמה החודשית ב-0.47% לאחר זינוק של 0.85% בחודש הקודם, אך הקצב השנתי נותר יציב על 4.3%, מה שתומך בגישה הזהירה והסבלנית של הפד בנוגע להפחתת הריבית. לפי החוזים, המשקיעים ממשיכים להעריך כי הפחתת הריבית הראשונה תצא לדרך בחודש יוני בהסתברות של כ-80%".

למרות ההפתעה בנתוני האינפלציה, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית,  רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר: "נתוני האינפלציה פספסו מעט את הציפיות, אך לא במידה שתרגש את שוקי הדולר, איגרות החוב והמניות. להערכתי, השוק מסתפק בעצם ההאטה הקלה במדד הליבה, שקצב עלייתו הוא הנמוך ביותר זה 3 שנים. מעבר לכך, מלכתחילה לא צפה השוק כי הריבית תרד בחודש הקרוב אלא לקראת אמצע השנה ועד אז עוד מזומנים לו נתונים חדשים על התעסוקה והאינפלציה. כמו כן, לאחרונה המדדים הכלכליים שפורסמו בארצות הברית היו די פושרים ולכן רק נתון גבוה משמעותית מהציפיות היה עשוי לגרום לשוק להגיב אגרסיבית יותר, מה שלא קרה".

12:42

המגמה החיובית באירופה נמשכת. הפוטסי קופץ ב-1%, הדאקס עולה ב-0.3% והקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.1%. 

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת.

חברת התוכנה אורקל  מזנקת בכ-13% בטרום המסחר לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. הכנסות החברה עמדו על 13.28 מיליארד דולרים ברבעון, בעוד הצפי המוקדם עמד על 13.3 מיליארד דולרים. הרווח למניה עקף את התחזיות המוקדמות והסתכם ל-1.41 דולר בעוד הצפי המוקדם עמד על 1.38 דולר.

במבט קדימה, אורקל דיווחה כי היא צופה רווחים של 1.62 עד 1.66 דולר למניה. הצפי המוקדם עמד על רווח מתואם של 1.64 דולר למניה. במקביל, החברה צופה צמיחה בהכנסות בין 4% ל-6%, סביב 14.5 מיליארד דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-14.7 מיליארד דולר. 

10:45

בורסות אירופה נסחרות במגמה חיובית. הפוטסי הבריטי עולה ב-0.7%, הדאקס הגרמני מוסיף לערכו 0.2% והקאק הצרפתי נסחר סביב רמות הבסיס.

08:15

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי משיל מערכו 0.4%, ההנג סנט מזנק בכ-2.5%, בורסת שנגחאי משיל מערכה 0.3%, והקוספי עולה ב-0.4%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בשעה זו במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.4%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.1%, והדאו ג'ונס עלה ב-0.1%.

כשוול סטריט פורשת בפניכם שטיח אדום, תחפשו מתחתיו את תג המחיר  

מניית מטא  צללה בכ-4%. על רקע הירידות במניה, דונלד טראמפ ציין בראיון ל-CNBC את חששותיו לגבי המאמצים לאסור את השימוש באפליקציה הסינית TikTok בארה"ב, לאור העובדה שהדבר יגביר את השימוש ברשתות החברתיות של חברת מטא. טראמפ הדגיש כי: "הדבר יכול להפוך את פייסבוק לגדולה יותר, ואני מחשיב את פייסבוק כאויב העם". 

גם אנבידיה  ריכזה עניין אמש (ב') לאחר שדווח כי היא הוגשה נגדה תביעת ייצוגית על ידי סופרים בגין גניבת זכויות יוצרים ושימוש בפלטפורמת הבינה המלאכותית שלה - NeMo. התובעים, בריאן קין, אבדי נזמיאן, וסטיוארט אונאן טוענים כי ספריהם נמצאו במאגר של 196 אלף ספרים בפלטפורת NeMo שמטרתה לעזור למשתמשים לשפר את יכולות הכתיבה שלהם.

"עידן שלא היה כדוגמתו": מנהל הגידור שממליץ על השקעה במדדים  

בשוק הסחורות, הנפט נסחר הבוקר (ג') בעליות קלות, ומחירו עומד על 78.1 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט נסחר ב-82.5 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, כתב בסקירתו כי "למרות הניסיונות להעלאת מחיר הנפט על ידי קבוצת OPEC+, ולמרות היצוא המוגבר מארה"ב, נראה שהשווקים צופים ירידות מחיר עתידיות".

בשוק הקריפטו נמשך הראלי, לאחר שבסוף השבוע הביטקוין חצה לזמן קצר את רף ה-70,000 דולר ליחידה. במהלך המסחר ביום ב' הוא שבר שיא נוסף, כשנסחר ב-72,262 דולר.

היום (ג') בשעה 14:30 צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש פברואר. עיני המשקיעים נשואים אל עבר נתונים אלו לאור אי הבהירות בנוגע למתווה הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב. כפי שפאוול ציין בנאומו לקונגרס בשבוע שעבר - הפד ממתין לראות כי האינפלציה מתכנסת אל עבר יעד יציבות המחירים של הפד - סביב ה-2% ונשארת יציבה סביב רמה זאת, כתנאי להתחלת מתווה הורדות הריבית. על פי התחזיות המוקדמות, האינפלציה השנתית בחודש פברואר צפויה לעמוד על 3.1%, בדומה לחודש הקודם.

עוד בסקירתו השבועית, התייחס בפמן להערכותיו לגבי מתווה הריבית בכלכלות המרכזיות ברחבי העולם: "בנקים מרכזיים בעולם צפויים להתחיל ולהוריד את הריבית במהלך המחצית השנייה של השנה. ראשונים צפויים להיות הפד בארה"ב וה- ECB בגוש האירו. לאחר מכן גם הבנק המרכזי בבריטניה צפוי להצטרף למגמה. חריג למגמה זו צפוי להיות הבנק המרכזי ביפן הצפוי בהמשך השנה לסגת מהריבית השלילית על רקע עליית האינפלציה ביפן.