משפחת שנידמן בפנים, תשובה בחוץ: רשימת הגורמים הריכוזיים בישראל

בישראל יש 88 קבוצות הנחשבות לגורמים ריכוזיים - כך לפי הרשימה שפרסמה הוועדה לצמצום הריכוזיות • בפעם הראשונה מאז נוצרה הרשימה: יצחק תשובה וקבוצת דלק אינם נכללים בה

שנידמן בפנים, תשובה בחוץ / צילומים: עינת לברון, תמר מצפי
שנידמן בפנים, תשובה בחוץ / צילומים: עינת לברון, תמר מצפי

הוועדה לצמצום הריכוזיות פרסמה היום (ד') עדכון של רשימת הגורמים הריכוזיים, רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים ורשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים בשוק בישראל. לראשונה מאז נוסדה הרשימה הוצאו ממנה יצחק תשובה וקבוצת דלק.

ניתוח | הנפילה האחרונה היא תמרור אזהרה: מומחים מנתחים לאן הולך שוק השבבים
מתייעל, מרוויח וגם המניות מתאוששות: האם ענף התקשורת חוזר לאופנה?

ברשימת הגורמים הריכוזיים ישנן 88 קבוצות, ברשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים יש 17 קבוצות, וברשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים - 29 קבוצות. החלטותיה של הוועדה דרמטיות מבחינתם של הנכללים ברשימה, שעתידים להיתקל בסוגים שונים של מגבלות וחובות רגולטוריות נוספות, אולם יותר מכול הן מלמדות על השינויים שחלו במשק.

 

לרשימת הגורמים הריכוזיים בישראל התווספו קבוצת ביג מרכזי קניות והשולטים בה, יהודה נפתלי ורון נפתלי; צור שמיר החזקות והשולטים בה, דורון שנידמן, משה (מוקי) שנידמן ושרה שנידמן; צמיתות 81 ובעל השליטה בה, גאזי חאג' מוחמד. ביג וצור שמיר התווספו לרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים, שאליה חזרה גם קבוצת הנדל"ן מבנה. כמו כן התווספו לרשימת הגורמים הריכוזיים חברת נגה, לאחר שניהול מערכת החשמל הוצאה מידיה של חברת החשמל במסגרת הרפורמה במשק החשמל.

בית זיקוק אשדוד בע"מ (בז"א) הופכת לגורם ריכוזי בפני עצמה, בעקבות התפצלותה מקבוצת פז. הן בז"א והן פז חברת הנפט, ממשיכות להיות ריאליות משמעותיות וריכוזיות. בהמשך לכך, גם קבוצת בז"ן (בתי זקוק לנפט בע"מ) מוגדרת מעתה כגורם ריכוזי בפני עצמה, בעקבות מכירת השליטה בחברה מידיו של עידן עופר. בז"ן נחשבת ריכוזית בשל היקף פעילותה שעולה על מחצית מהפעילות בתחום ייצור גפ"מ ובזיקוק דלק, ונוסף על כך מוגדרת כתאגיד ריאלי משמעותי בשל מחזור המכירות הקובע של הקבוצה. השולטים החדשים בבז"ן, דיוויד פדרמן, עדי פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין, וכלל החברות שבשליטתם, התווספו לרשימות.

כמו כן, נגרעו, התווספו וסווגו אחרת ברשימות תאגידים ויחידים בקבוצות שונות, לאור שינויים שהתרחשו בקבוצות אלה. הבולטת ביותר כפי שנזכר מעלה היא קבוצת דלק-תשובה, שהוצאה הן מרשימת הגורמים הריכוזיים והן מרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים. גריעתה מהרשימות מתבצעת בעקבות מכירת החזקותיה במאגר הגז "תמר", ומאחר שהיקף האשראי שנטלה הצטמצם וירד מתחת לרף שקובע בחוק. בהתאם, גם בעל השליטה בחברה יצחק תשובה יצא מהרשימות.

קבוצת עידן עופר חדלה מלהיות ריאלית משמעותית, מאחר שמחזור המכירות והאשראי של הקבוצה בישראל הצטמצמו, בעקבות מכירת השליטה בבז"ן ובצים שירותי ספנות משולבים בע"מ. הקבוצה חדלה להיות בעלת זכות בארבעה תחומי תשתית חיונית לפחות, באמצעות עשרה רישיונות או חוזים לפחות. עם זאת, קבוצת עידן עופר ממשיכה להיות גורם ריכוזי בשל החזקה של למעלה ממחצית מהפעילות בתחום הפוספטים ובתחום הפעילות שעליו חל חוק זיכיון ים המלח.

בתחום הפיננסים, חברות מקבוצת פסגות מוזגו לאלטשולר שחם, והן נכללות עתה תחת קבוצת אלטשולר שחם, שהיא גוף פיננסי משמעותי בשל היקף נכסיה המנוהלים. הלמן אלדובי והפניקס, שהשתייכו עד לעדכון זה לשתי קבוצות שכללו גופים פיננסיים משמעותיים, בשל שווי כלל נכסיהן, נכללות עתה תחת קבוצת הפניקס שבשליטת Belenus Lux S.a.r.l, בעקבות מיזוגן.

בעקבות שינויי השליטה בפסגות בית השקעות בע"מ, שהיא גוף פיננסי משמעותי, השולט החדש רני צים והחברות שבשליטתו התווספו לרשימת הגורמים הריכוזיים. מרטין הלוסה וניקו הנסן, שחדלו מלשלוט בחברה, יוצאים מהרשימה.

מיכל זהבי, שהייתה אחת מהשולטים בקבוצת אשטרום, שהיא תאגיד ריאלי משמעותי בשל האשראי הקובע שלה, חדלה מלשלוט בחברה והוצאה מרשימת הגורמים הריכוזיים. את מקומה תופסים ילדיה, עפר זהבי ודורית זהבי, שנוספו לרשימה.

נתן חץ חדל מלשלוט באלוני חץ, שהיא תאגיד ריאלי משמעותי בשל היקף האשראי הקובע שנטלה, ויוצא מהרשימה. אלוני חץ נותרת ללא שולט.

דירקטור בעל כובע כפול צריך להתפטר

המשמעות מבחינתן של החברות להופעה ברשימה היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות, או הפרטה של חברות ממשלתיות לגורמים המנויים ברשימות, מחייבים את רשות התחרות לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ בוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית.

בנוסף, להימצאות ברשימה יש השלכות בהקשר חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים. כך למשל, דירקטורים לא יכולים לכהן גם בתאגיד פיננסי משמעותי וגם בתאגיד ריאלי משמעותי. מרגע שחברה נכללת ברשימה, דירקטור בעל כובע כפול צריך להתפטר.

גורמים ברשות התחרות הסבירו כי מעבר לחובות הטכניות שמטילה ההיכללות ברשימה, שעשויות להיות מכבידות מאוד, יש כאן גילוי ציבורי שחברות לרוב לא עושות. "גורמים ששולטים בחברות לא אוהבים לחשוף נכסים והחזקות, והרשימה הזו מחייבת אותם לעשות את זה - גם ביחס לפעילות בישראל, אבל גם לציין את היקף החברות שהם פעילים בהם בעולם", אמרו.