הלקוחות עזבו, והרווח השנתי של אלטשולר שחם צנח ב-37%

בשנת 2023 עזבו את חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם יותר מ-300 אלף חשבונות עמיתים, והיקף נכסי הגמל שלה ירדו בכ-10.3% • הבשורות החיוביות הן גידול בעמיתי הפנסיה ושיפור בתשואות • החברה תחלק דיבידנד בסך 23 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הרביעי

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב
יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

היקף הנכסים של חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם  הצטמצם אשתקד בכמעט 8%, והמגמה הזו הגיעה לרווח של החברה הציבורית של בית ההשקעות. הרווח הכולל של אלטשולר שחם פיננסים בשנת 2023 הסתכם בכ-137 מיליון שקל, ירידה של כ-37% לעומת כ-216 מיליון שקל בשנת 2022. ברבעון הרביעי הסתכם הרווח הכולל בכ-31 מיליון שקל, לעומת כ-38 מיליון שקל ברבעון הקודם (השלישי) וכ-43 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022.

חברות הגמל והפנסיה רושמות הכנסות בעיקר בגין דמי הניהול שהן גובות מהעמיתים. אולם תשואות חסר שרשם אלטשולר שחם אל מול המתחרים החל מחלקה האחרון של 2021 במשך כשנה וחצי, הביאו עמיתים רבים לעזוב את קופות הגמל ואת קרנות הפנסיה של בית ההשקעות (במהלך 2023 חזר בית ההשקעות לתשואות הגבוהות והתברג בחלק העליון של הטבלה). 

רוצים להשקיע במדד שעשה 43% בשנה האחרונה? הכירו את המגבלה שמסעירה את השוק
זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?
ראיון | "אהבנו להיות בפסגה": יו"ר חברת הגמל הגדולה בישראל מדבר

בסך-הכול במהלך 2023 נסגרו יותר מ-300 אלף חשבונות עמיתים בתחומי הגמל והפנסיה שנוהלו באלטשולר שחם, ובסוף השנה עמד מספר העמיתים בחברה על 3.17 מיליון. בקרנות ההשתלמות הצטמצם מספר העמיתים ביותר מ-170 אלף, ובקופות מרכזיות לתגמולים ופיצויים - בכ-120 אלף. לעומת זאת, בקרנות הפנסיה גדל מספר העמיתים בכ-15 אלף, לכמעט 400 אלף חשבונות.

העזיבות הללו הביאו את נכסי גמל ופנסיה של אלטשולר שחם בסוף 2023 להיקף של כ-157 מיליארד שקל, ירידה כאמור של כ-8% לעומת השנה שקדמה לה. מתוכם, בעולמות הגמל מנהלת החברה נכסים בהיקף של 129.2 מיליארד שקל, ירידה של 10.3% לעומת 144 מיליארד שקל בסוף שנת 2022. זאת בעוד סך נכסי הפנסיה של החברה עלו מכ-26.32 מיליארד שקל בסוף שנת 2022 לכ-27.44 מיליארד שקל, גידול בשיעור של כ-4.26%.

נציין כי אלטשולר שחם גמל ופנסיה היא עדיין החברה הגדולה ביותר בשוק קופות הגמל בישראל (לרבות תוכנית חיסכון לכל ילד), והיא מחזיקה בנתח שוק של כ-17.9% מסך הנכסים המנוהלים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות.

וכשהיקף הנכסים קטן, גם ההכנסות מדמי ניהול הצטמצמו. הכנסות אלה, נטו, הסתכמו אשתקד בכ-986 מיליון שקל, ירידה של 23% לעומת בשנת 2022. ההכנסות מדמי ניהול, נטו, ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-230 מיליון שקל, ירידה של כ-17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

עם פרסום הדוחות הודיעה אלטשולר שחם על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-23 מיליון שקל לבעלי המניות, על בסיס דוחותיה הכספיים של החברה לרבעון הרביעי לשנת 2023, וזאת בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה. סך הדיבידנד בגין שנת 2023 יסתכם בכ-103 מיליון שקל. 

"פוטנציאל רב בתחום ההשקעות האלטרנטיביות" 

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, מסר עם פרסום הדוחות כי החברה הובילה שורה של מהלכים פנימיים אשר את פירותיהם היא כבר מתחילה לראות. "אנו שבעי-רצון מתהליך השיפור בתשואות אשר ממשיך בעקביות. אנו מאמינים ביכולתנו לשמור על מגמה חיובית זו. פעילותנו בתחום ההשקעות האלטרנטיביות ממשיכה לצמוח, ואנו מזהים פוטנציאל רב בתחום. אנו מאמינים כי הוא יתרום לתוצאות ככל שנמשיך עם פיתוחו, לאור הפוטנציאל הכלכלי המשמעותי הטמון בפעילות זו".

כפי שדווח מוקדם יותר השנה, במסגרת אסטרטגיית החברה להרחבת תחומי פעילותה בעולמות הפיננסים ולמיצובה בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, באמצעות אלטשולר נדל"ן וניהול השקעות אלטרנטיבות - במהלך הרבעון השני החברה השיקה שיתוף-פעולה עם פנתאון, חברת ניהול השקעות בינלאומית המתמחה בהשקעות פרטיות ומנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ-90 מיליארד דולר. במהלך הרבעון השלישי גויסה השקעה ראשונה במסגרת שיתוף -עולה זה. היקף ההשקעה נכון למועד הדוח עומד על כ-25 מיליון דולר ועל כ-36 מיליון דולר סמוך למועד פרסום הדוח.

בתחום הנדל"ן השלימה אלטשולר שחם נדל"ן בע"מ, חברה פרטית בשליטתה של החברה, במהלך השנה גיוס ל-3 השקעות בארה"ב בהיקף גיוס של כ-38 מיליון דולר וכן השלימה גיוס לעסקה אחת באירופה בהיקף גיוס של כ-8 מיליון אירו. לאחר תאריך המאזן הושלם גיוס להשקעה נוספת בארה"ב בהיקף של כ-8.8 מיליון דולר.