הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; השקל זינק בחדות מול הדולר לאחר החלטת הריבית

מדד ת"א 35 עוה ב-1.7% • הדולר נחלש ב-1.8%, 3.68 שקלים לדולר • מיטב: "ללא סיום המלחמה או ירידה משמעותית באי הוודאות בגינה, ההתאוששות במשק מוגבלת" • מניות AI: זאת שמומלצת וזאת שכבר לא • תחזית: מחיר הזהב עשוי לנסוק ל-3,000 דולר • וגם, באיזו מניה השקיע באפט הכי הרבה כסף? זאת לא אפל  

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה ירוקה בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 קפץ ב-1.7% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט וגז זינק בכ-3.1%. גם ת"א מניב חו"ל זינק בכ-3%, יחד עם מדד ת"א בנקים 5 שעלה בשיעור דומה. בניגוד למגמה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד בכ-1.3%.

מחזור המסחר היה גבוה מהממוצע והסתכם בכ-2.5 מיליארד שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125, בלטו לחיוב שפיר הנדסה , לפידות קפיטל , אלקטרה , סאמיט  ואשטרום קבוצה .

מנגד, פריון נטוורק  צללה בחדות, וגם נקסט ויז'ן , גילת , קנון , ואודיוקודס  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.3%. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.7%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל לשנתיים עלתה קלות ונסחרה סביב 4.09%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה ועמדה על 4.41%.

16:23

בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה, השקל מגיב בעוצמה ומתחזק אל מול הדולר ב-1.8% ונסחר סביב רמה של 3.68. גם האירו נחלש בחדות מול השקל ונסחר סביב 3.98 שקלים.

15:03

כשעה לפני החלטת הריבית, נרשמים כעת עליות שערים בכל מדדי הבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, מדד ת"א 90 ב-0.6% ומדד הבנקים מוסיף 2.4% לערכו. 

הייקון מערכות  מעמיקה את הקשר עם Menasha Packaging : מעדכנת על הזמנה חוזרת שלישית של מערכת החברה Beam2C. מערכת זו נמכרת בטווח מחירים של בין 1.8 מיליון דולר לבין 2.7 מיליון דולר. הזמנה זו הינה חלק מהסכם הכוונות בסך כולל של כ-7-8 מיליון דולר, עליו דיווחה החברה בדצמבר האחרון לרכישת 4 מערכות. 

14:29

לקראת החלטת הריבית היום אחר הצהריים ובעוד מתקיימים המגעים בקהיר להפסקת אש ושחרור החטופים, נרשמים כעת עליות שערים בכל מדדי הבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, מדד ת"א 90 ב-1.8% ומדד הבנקים מוסיף 2.4% לערכו. 

השקל מתחזק ב-1.3% ונסחר ב-3.69 שקלים לדולר וב-4.0 שקלים לאירו. 

מידרוג פרסמה לפני שעה קלה דירוג ראשוני לחברת התשתיות רימון   - דירוג A2 באופק יציב לגיוס של עד 150 מיליון שקל, תמורת הגיוס מיועדת לשמש את החברה לתכנית השקעות להרחבה ופיתוח תחומי פעילותה.

החברה מעסיקה כ-455 עובדים. בעלי השליטה בחברה הינם מיגר מערכות מידע ומר יוסף אלמלם, היתרה מוחזקת בידי גופים מוסדיים (28.33%) והציבור (7.93%). יו"ר הדירקטוריון הוא עמית בן יצחק.

בנוסף הודיעה הבוקר החברה על כוונתה לרכישת 50% ממניותיה של חברה פרטית שעוסקת בתחום טכנולוגיות ומוצרים לטיפול באוויר ושמירה על איכות הסביבה. 

13:14

פריון נטוורק  פרסמה לפני כשעה קלה אזהרת רווח - צופה ירידה של 19% בהכנסות ב-2024. החברה המספקת פתרונות טכנולוגיים המחברים בין מפרסמים לצרכנים בכל ערוצי הפרסום הדיגיטלי המרכזיים, פרסמה היום תוצאות כספיות מקדמיות לרבעון הראשון של 2024 ועדכנה את התחזית לשנת 2024. 

ברבעון הראשון של 2024, בעקבות שינויים במנגנון תמחור הפרסום שיישמה מיקרוסופט בינג עבור חיפושים משותפי ההפצה שלה, חוותה פריון ירידה בפעילות הפרסום מבוסס חיפוש. שינויים אלה הובילו לירידה במדד ה-RPM (ההכנסה הממוצעת לאלף חשיפות), הן עבור פריון והן עבור שותפי הפצה אחרים של מיקרוסופט בינג. שינויים אלה הביאו לירידה במספר החיפושים. 

כתוצאה מהשינויים שביצעה מיקרוסופט בינג, צופה פריון שההכנסות וה-EBITDA המתואם ברבעון הראשון של 2024 יסתכמו בכ-157 מיליון דולר ו-20 מיליון דולר, בהתאמה, ירידה של 36% ברווח התפעולי התזרימי (EBITDA). 

עבור שנת 2024, צופה כעת החברה הכנסות ו-EBITDA מתואם של 590-610 מיליון דולר ו-78-82 מיליון דולר, בהתאמה. הירידה בצפי ההכנסות וב-EBITDA נובעת בעיקר מפעילות הפרסום מבוסס חיפוש, ובמידת מה מפעילות הוידאו באתרי אינטרנט. שאר המדדים העסקיים של החברה נותרים חיוביים.

12:55

חברת הנדל"ן חנן מור  בניהולו של דודו זבידה עדיין לא פרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2023, על אף שהמועד האחרון לפרסום הדוחות היה בסוף חודש מרץ. החברה שנמצאת בעיצומו של הסדר חוב בעקבות מינוף היתר שלקחה כדי לרכוש קרקעות בשדה דב בת"א ב-1.5 מיליארד שקל, הודיעה בתחילת אפריל - באיחור - על דחייה בפרסום הדוחות הכספיים. באותו יום היא טענה שתפרסם אותם עד ה-7 באפריל, אתמול, יום ראשון. 

11:44

עליות שערים בכל מדדי הבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, מדד ת"א 90 ב-1.8% ומדד הבנקים מוסיף 2.3% לערכו. 

האנליסט רז דומב מלידר קפיטל בתשואת יתר למנית פתאל החזקות  החזקות עם מחיר יעד של 550 שקל.

"פתאל היא חברת המלונאות הגדולה והמובילה בישראל, אשר הפכה בשנים האחרונות גם לחברה משמעותית באירופה. המגמות בסקטור התיירות הגלובלי תומכות בהמשך הצמיחה של פתאל, כאשר החברה ממשיכה להשקיע במנועי צמיחה חזקים לעתיד".

"אנו רואים לחיוב את הפעילות של פתאל בשותפות עם המוסדיים, ומעריכים, כי פעילות זו מצד אחד מספקת לפתאל כוח אש משמעותי במגמת ההתרחבות ומהצד השני, מפחיתה את הסיכון הגלום בהשקעה בסדר גודל כזה. תחום התיירות בישראל צפוי לסבול מסביבה עסקית מאתגרת, אך העובדה ש-80% מהפעילות של פתאל היא באירופה תתמוך ביכולת של פתאל להתמודד עם אתגרי התקופה בצורה טובה, כאשר יתכן גם שצמיחה בתיירות פנים תביא לפיצוי מסוים. בשורה התחתונה, אנו בדעה, כי מגמת הצמיחה בתוצאות פתאל תימשך גם ברבעונים הקרובים, ולכן אנו ממשיכים להמליץ על פתאל בתשואת יתר, ומעלים את מחיר היעד מ-500-550 שקל". 

11:05

לקראת החלטת הריבית היום אחר הצהריים ובעוד מתקיימים המגעים בקהיר להפסקת אש ושחרור החטופים - עליות שערים בכל מדדי הבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, מדד ת"א 90 ב-1.8% ומדד הבנקים מוסיף 2% לערכו. 

באטמ , חתמה על הארכת חוזה עם CEMEX שעוסקת בתחום חומרי הבניה למערכת ההפעלה הווירטואלית של הקבוצה למחשוב קצה ורשתות וירטואליות. זכיה זו היא בהמשך להשקה מוצלחת של Edgility באתרי CEMEX באירופה ובמרכז ודרום אמריקה, עם למעלה מ 1,200 נקודות קצה שכבר נפרסו. החוזה מאריך ומרחיב את ההסכם המקורי שנחתם בשנת 2021.

מניות נוספות שבולטות במסחר הן תמר פטרוליום , ישראל קנדה  ואשטרום 

הבנק EFG השוויצרי צופה שבנק ישראל צפוי לשמור על הריבית למרות האתגרים. לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל הצפויה היום, דניאל מאריי, סגן מנהל ההשקעות הראשי וראש מחלקת המחקר של בנק EFG השוויצרי לניהול הון, צופה שבנק ישראל ישמור על הריבית ברמתה הנוכחית לאור חוסנו של סקטור הטכנולוגיה וההשפעה החיובית של מצב הכלכלה העולמית. "עם זאת, החלטת הריבית הקרובה מרכזית לחישוב המסלול הכלכלי של ישראל בתקופה של אי-ודאות".

בניתוחו, מאריי מציין כי "כלכלת ישראל נמצאת בצומת, וכן כי כלכלת ישראל מושפעת מגורמים רבים שמושפעים מהמצב המלחמתי בעזה. ברקע הגידול בהוצאה הממשלתית ואי-ודאות כלכלית גבוהה, ההחלטה הקרובה בנוגע להורדת הריבית צפויה להיות מאוזנת".

"השילוב של גורמים אלו מייצר סביבה כלכלית מאתגרת עבור בנק ישראל, שנאלץ לנווט בין אינדיקטורים סותרים, שעלולים לגרום לקבלת החלטות מדיניות מוניטרית ניצית ושמרנית כאחד. ראוי לציין כי בנק ישראל עקב מקרוב אחר הפד במהלך העלאת הריבית האחרונה. הריבית בישראל ירדה בתחילת השנה כתגובה לנתונים החלשים של הרבעון האחרון של 2023 אך מאז נותרה ללא שינוי".

10:28

לקראת החלטת הריבית היום אחר הצהריים ובעוד מתקיימים המגעים בקהיר להפסקת אש ושחרור החטופים, נרשמים כעת עליות שערים בכל מדדי הבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, מדד ת"א 90 ב-1.8% ומדד הבנקים מוסיף 2% לערכו. 

השקל מתחזק ב-0.7% ונסחר ב-3.72 שקלים לדולר וב-4.03 שקלים לאירו. 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "לאחר סוף שבוע סוער בשוק המט"ח, כאשר היצעי מט"ח בצד יצואנים בולמים את עודפי הביקוש מצד משקיעים מקומיים וזרים ואת פיחות השקל לעבר רמת 3.8 שקלים. ידיעות בדבר התקדמות במו"מ לשחרור החטופים, גוררות להיחלשות הדולר ולתנועה לעבר רמת 3.7 שקלים".

"להערכתנו, תשומת הלב תופנה להחלטת הריבית של בנק ישראל, כאשר הדעות חלוקות בין החשש העולה מעליית מחיר הדלקים והתחזקות הביקושים כפי שבאה לידי ביטוי בשימוש בכרטיסי אשראי שהגיע לשיא בחודש מרץ 2024. מנגד, ההאטה בפעילות הכלכלית והשפעות המלחמה, לצד המשבר בשוק הנדל"ן, תומכים בצעדים מרחיבים מצד בנק ישראל".

10:04

המסחר בת"א נפתח הבוקר באופטימיות - מדד ת"א 35 עולה ב-1.2%, מדד ת"א 90 ב-0.8% ומדד הבנקים מוסיף 1.5% לערכו. המשקיעים קשובים הבוקר להתקדמות בדיונים בקהיר ובהסכמה על הנקודות הבסיסיות. הם יחכו בדריכות גם לארבע אחר הצהריים, שעה שתתפרסם הריבית של בנק ישראל.

רימון , חברה עוסקת בייזום,הקמה ותפעול פרויקטי תשתיות,אנרגיה ומים הודיעה הבוקר על כוונתה לרכישת 50% ממניותיו בחברה פרטית שהתאגדה בישראל ועוסקת בתחום טכנולוגיות ומוצרים לטיפול באוויר ושמירה על איכות הסביבה. החברה הנרכשת הינה חברה מובילה בתחום האמור, שהינו משלים וסינרגטי לפעילות החברה, ומייצרת בין היתר פתרונות לטיפול באוויר ואוורור תעשייתי, המשמשים בין היתר, בתעשיות מתקדמות כגון תעשיית המוליכים למחצה, חוות שרתים, הייטק, חקלאות, תחנות כוח, מינהור ומתקני התפלה. יצוין, כי פעילות החברה הנרכשת מתבצעת הן בישראל והן באירופה וארה"ב.

מחיר עסקת הרכישה צפוי לעמוד על סך של כ- 100 מיליון שקל ובנוסף, תשלום מענק חד פעמי בסך של 20 מיליון שקל.

08:50

במסחר במט"ח השקל מתחזק הבוקר בכ-0.7% מול הדולר והאירו ונסחר ב-3.72 שקלים לדולר וב-4.03 שקלים לאירו.

08:00

1. שוק המניות

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בעליות קלות, ברקע שמועות לפיהן יש התקדמות בדיונים בקהיר ובהסכמה על הנקודות הבסיסיות. המשקיעים יחכו גם לארבע אחר הצהריים, שעה שתתפרסם הריבית של בנק ישראל.

אתמול, אופטימיות לגבי התקדמות עסקת החטופים משכו את המדדים המרכזיים בתל אביב לעליות שערים מרשימות - מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.9%. מדד הבנקים זינק בכ-3.3%.

סאפיינס ריכזה עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שדווח ברויטרס כי החברה שכרה את בנק ההשקעות וויליאם בלייר כדי  לבחון רוכשים פוטנציאליים. בעלת השליטה בסאפיאנס היא חברת ההחזקות פורמולה. סאפייינס עוסקת בפיתוח ואספקת פתרונות תוכנה לתחומים הפיננסים ונסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב. אתמול עלתה מניית החברה ב-2.5%.

מניית זוז פאוור  ירדה בכ-18%. בסוף השבוע האחרון, המיזוג של זוז פאוור לחברת SPAC אמריקאית הושלם והמניה החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק ביום שישי. החברה המנוהלת על-ידי בועז וייזר, עוסקת בפיתוח טכנולוגיית אגירה קינטית שמיועדת להטענה מהירה לרכב חשמלי.

חברת הפינטק נאייקס , דיווחה אתמול כי השלימה את רכישת חברת רוזמן, העוסקת בתחום מערכות תשלום ובקרה לציי רכב עבור תחנות תדלוק ומערכות טעינה למכוניות חשמליות, תמורת 21 מיליון שקלים. המנייה זינקה ב-6%. נאייקס עוסקת בפיתוח ומכירת פתרונות ושרותים דיגיטליים לסליקה ותפעול עסקים.

כשהשכר הוא רק בונוס: הכירו את שיאני השכר בבורסה של תל אביב 

שבוע המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה מעורבת. מדד הניקיי היפני מתאושש לאחר שבוע רע בו ירד ב-2.3% ועולה ב-1.6%. בסין מדד שנגחאי  יורד ב-0.7% ומדד הנג סנג ב-0.4%, הקוספי הדרום קוריאני נסחר ביציבות. 

בניו יורק החוזים העתידיים החוזים נסחרים בעליות קטנות. 

בשישי האחרון ננעלו מדדי וול סטריט בעליות. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.8%, מדד ה-S&P 500 עלה בכ-1.1%, הנאסד"ק הוסיף לערכו כ-1.2%. בסיכום שבועי, הדאו ג'ונס איבד מערכו כ-2.3% וסיכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז תחילת 2024. ה-S&P 500 איבד מערכו 1% ונאסד"ק ירד ב-0.8% בשבוע שעבר.

מניית טסלה  זינקה ב-3.8% במסחר המאוחר בשישי בעקבות הודעתו של מנכ"ל החברה אלון מאסק על השקת הרובוטקסי, המונית הרובוטית, מאוחר יותר השנה, כנראה באוגוסט. מאסק מדבר על הפרויקט הזה כבר שנים, והוא עשוי להיות מנוע צמיחה חדש עבור יצרנית הרכב, בעוד המשקיעים חוששים מתקופה של צמיחה חלשה שחווה החברה. בנוסף, דווח ברויטרס  שהתוכניות למכונית הלואו-קוסט של טסלה בוטלו. מאסק אמר מצידו שרויטרס "שיקרה". 

ברקשייר האת'וויי  מנהלת השקעות בשווי של כ-380 מיליארד דולר,  רובו מושקע במספר קטן של חברות. רבים חושבים, במידה לא מועטה של צדק, שההשקעה המועדפת של באפט היא אפל. פעם באפט אף אמר שאפל היא "חברה טובה יותר מזו שלו". אפל אמנם מהווה כ-40% מתיק ההשקעות הנ"ל, 155 מיליארד דולר לאחר שמ-2016 השקיעה בה ברקשייר כ-36 מיליארד דולר. לברקשייר החזקות משמעותיות גם בבנק אוף אמריקה, אמריקן אקספרס, שברון וקוקה קולה, ובסך הכל מורכב תיק ההשקעות שלה מכ-45 חברות.  

מבט קרוב יותר מצביע על מניה אהובה אף יותר על האורקל מאומהה וברקשייר האת'וויי, זאת לפחות לפי סכום הכסף שהאחרונה השקיעה בה, בערך כפול מזה שהשקיעה באפל. המניה הזאת היא - ברקשייר האת'וויי.

מאז 2018, עת שינתה שינתה ברקשייר את ההתניות המאפשרת לחברה לבצע רכישה עצמית, רכשו באפט ויד ימינו המנוח, צ'ארלי מונגר, מניות ברקשייר בסכום של 74 מיליארד דולר.

ברקשייר לא מחלקת דיבידנד, ורכישה עצמית היא הדרך היחידה שנותרה לה כדי להחזיר מזומנים מקופתה אל המשקיעים. יש שיעדיפו את הדרך הזאת על חלוקת דיבידנד, שכן רכישה עצמית מקטינה את מספר המניות הנסחרות, מעלה את הרווח למניה ומקטינה את מכפיל הרווח של המניה, מה שהופך אותה לאטרקטיבית יותר לרכישה.

עונת הדוחות הרבעוניים נפתחת השבוע, המשקיעים מקווים שרווחי החברות יתמכו בראלי המניות ברבעון הראשון. בין אלו שידווחו, דלתא איירליינס ביום רביעי והבנקים סיטי גרופ, וולס פארגו וג'יי.פי.מורגן בשישי.

WSJ | סוף סוף, יש טוויסט טוב לאחת ההחלטות המטופשות של חברה נסחרת 

2. שוק החוב

בשוק החוב המקומי, התשואה באיגרות החוב הממשלתיות זינקה לשיא של חמישה חודשים: איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים נסחרה בתשואה של 4.43% ובאג"ח לשנתיים הגיעה התשואה ל-4.09%. ברקע, התגברות ההערכות בשווקים כי בהחלטתו היום יימנע בנק ישראל מהורדה נוספת של הריבית.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות אגרות החוב הממשלתיות עלו במהלך השבוע החולף לכל אורך העקום, כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-19 נ"ב לרמה של 4.39% והתשואה לשנתיים עלתה ב-14 נ"ב לרמה של 4.54%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות 

במסחר במטבע חוץ ביום שישי, השקל נחלש בחדות מול הדולר והאירו. הדולר נסחר בשער של 3.76 שקלים (התחזקות של כ־1.3%) והאירו ב־4.07 שקלים (1.1%+). בסיכום השבוע, הדולר התחזק בכ־2% מול השקל והאירו התחזק בכ־2.4%, בין היתר מחשש להסלמה ביטחונית וכן מפני עלייה בגירעון.

החשש מהסלמה ביטחונית מול איראן הקפיץ גם את מחירי הנפט בשישי, לשיא של חמישה חודשים, וחבית מסוג ברנט נסחרה בכ־91 דולר. אבל הבוקר, על רקע השיחות בקהיר להפסקת אש, מחירי הנפט יורדים בכ-2%. הנפט האמריקאי נסחר ב-84.6 והנפט מסוג ברנט ב-89.5 דולר לחבית. 

הזהב שבר (שוב) את שיאו ונסחר בשישי ב-2,345 דולר לאונקיה. אסטרטג הזהב ב-State Street Global Advisors, ג'ורג מילינג-סטנלי טוען שהביקוש לזהב הוא שילוב של המתח הגיאופוליטי והריבית הגבוהה בארה"ב שנותרת ברמה גבוהה זמן רב מידי. "לפי ההיסטוריה של הזהב, זוהי בדיוק הסביבה בה מחיר הזהב נוטה לעלות, מה גם שאם הפד יוריד את הריבית כמו שהוא צופה, הדולר יחלש, מה שיעביר השקעות נוספות אל הזהב, המחיר עשוי לעלות עד כדי 2,400 דולר".

ויש אף אופטימיים יותר לגבי מחיר הזהב - הכלכלן המפורסם דייוויד רוזנברג, נשיא חברת המחקר שנושאת את שמו צופה שהמחיר עשוי לנסוק אף ל-3,000 דולר, כ-30% מעל מחירו כעת. "עליית המחיר באה בזמן שהדולר מתחזק, הציפיות האינפלציוניות יורדות והריבית נותרת גבוהה לזמן ארוך מידי. כל אלה אמורים היו להוריד את מחירו, אבל זה עולה למרות הכל". 

4. מאקרו

"המשק מתאושש, אך בצורה חלקית ולא מהירה", כך כתב אתמול אלכס ז’בזינסקי, כלכלן ראשי במיטב, "הנתון האחרון בכל אחד מרכיבי המדד המשולב ביחס למצב לפני המלחמה (ממוצע של  החודשים אוגוסט וספטמבר, 2023) מראה שנרשם שיפור משמעותי". 

"לעומת זאת, ההתאוששות של המרכיבים שקשורים לייצור התעשייתי וצריכת שירותים הרבה פחות חזקה אם בכלל. השוואת העלייה של המדד המשולב מהתחתית במשברים הקודמים ב-2001, 2008 ובהתפרצות הקורונה לאירוע הנוכחי מראה שהתאוששות המשק כעת די איטית".

"בשורה תחתונה, אנו מעריכים שללא סיום המלחמה או לפחות הסרה משמעותית באי הוודאות הקשורה אליה, ההתאוששות במשק תהיה מוגבלת ובקרוב עלולים להופיע סימנים שהיא מתמתנת ואף נעצרת".

בישראל תתפרסם היום החלטת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בנוגע לריבית במשק. הכלכלנים הבכירים בשוק חלוקים בהערכתם, כשחלקם סבורים שהריבית תושאר על כנה ללא שינוי לאור הזהירות שבנק ישראל נוקט בתקופה הנוכחית, אך יש גם המאמינים כי התכנסות האינפלציה ליעד יציבות המחירים של הבנק תתמוך בהורדת ריבית.

זבז'ינסקי ממיטב סבור ש"מבחינת נתוני האינפלציה, בנק ישראל אמור להוריד את הריבית היום, אך עליית מדדי סיכון ותנודתיות בשוק המקומי לרמה הגבוהה מאז אוקטובר 2023 עשויה לדחות את ההחלטה".

בבנק הפועלים מאמינים ש"הסיכוי להפחתת ריבית מחר פחת - מעבר לגורמים העולמיים שמרחיקים את הפחתות הריבית בעולם, בישראל עלה סיכון האינפלציה בשל הפיחות בשער השקל וכן הרעה משמעותית במצב הפיסקאלי".

בלידר צופים שהריבית תישאר ללא שינוי, "לאור העלייה באי הוודאות הגיאופוליטית והפיחות בשקל, החשש ממדיניות פיסקאלית מרחיבה והעלייה בציפיות האינפלציה. בנק ישראל צפוי לעלות את תחזית הגירעון, האינפלציה, והריבית לסוף 2024". 

רוצים לדעת מה יעשה היום בנק ישראל? תסתכלו על הנתון הזה 

בארה"ב יפורסמו השבוע שני נתונים חשובים. ביום רביעי מדד המחירים לצרכן, הצפי עומד על אינפלציה שנתית של 3.4% לעומת 3.2% בחודש שעבר. אינפלציית הליבה צפוייה לרדת מ-3.8% ל-3.7%. בחמישי יתפרסם מדד מחירי היצור.

הפלונטר של הפדרל ריזרב מתנקז לשאלה: האם הריבית בכלל תרד ב-2024? 

5. תחזית

מנצחת ה-AI של ג’פריס: האנליסטים של החברה כתבו בדוח השבועי שלהם ששוק ה-AI הגנרי עובר שינוי. "ב-2023 ניתנה חשיבות עליונה לאפשרויות ולפוטנציאל שהטכנולוגיה מביאה עימה, עתה, הדגש הוא על מעבר לשימושים מוחשיים יותר".

בנק ההשקעות צופה שיצרנים מכווננים עתה הן את האפליקציות והן את התמחירים של מוצרי ה-AI שלהם. "לדעתנו, ההוצאות על AI יתפזרו לספקי תשתיות אחרות ולאפליקציות שמאפשרות לתאגידים לזכות ביתרון תחרותי בזכות ה-AI. במובן הזה, אנחנו חושבים שמיקרוסופט  תהיה המנצחת הגדולה בשוק ה-AI הגנרי, לחברה יש יתרון הן בתשתית (OpenAI) והן באפליקציות (שרות הענן Azure), וכך היא תרוויח מהשינוי". בג'פריס העלו את מחיר היעד של מיקרוסופט מ-465 דולר ל-550 דולר, ב-30% יותר ממחיר המניה כעת. 

על אנבידיה  לעומת זאת, התחזית מעודדת פחות. גיל לוריה אנליסט בחברת היעוץ DA Davidson, צופה ירידה של כ-20% במניית החברה עד סוף השנה. "החברה לא תעמוד בקצב הצמיחה", כתב. לוריה העניק לחברה דירוג "החזק" עם מחיר יעד של 620 דולר. "לקוחות רבים רכשו כמויות רבות של מוצרי GPU, אבל זה הם אומר שהם מילאו למדי את המלאים שלהם וירכשו הרבה פחות בעתיד. ככל שתעלה השנה, כך תגדל הנפילה בשנה שאחריה", אמר לוריה.

גם בדויטשה בנק מזהירים מהשווי הגבוה של אנבידיה. בבנק הגרמני מדרגים את המניה ב"החזק" עם מחיר מטרה של 850 דולר, כ-5% פחות ממחירה כעת. "למרות החדשנות המדהימה של החברה ולמרות שאנחנו רואים בחברה מובילת AI ברורה, כל אלו כבר מגולמים במחיר המניה".