פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר • כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ
פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

רקע: מדובר בפרויקט פינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה בעיר, ששלב א' שלו נמצא קרוב לסיום.

עיריית רמת השרון התנתה קבלת היתר בנייה בפרויקט בתשלום של היטלי תיעול של חלק מהדיירים, למעשה חובות תיעול שיכלה לגבות במשך שנים. כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים.

ראיון | "עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"
פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל  

עו"ד קרן פרשקר, בעלים משותף במשרד רז־כהן פרשקר ושות' המייצגת את הדיירים בפרויקט, מספרת: "אנחנו מלווים את הדיירים משנת 2013. העירייה הוציאה חיובים על אגרות תיעול (תשתיות תעלות, ניקוז וביוב, עד"ל) שאינן קשורות לפרויקט עצמו, ושיכלה להוציא במשך 30 שנה, וחייבה את היזם לשלם את ההיטלים שעמדו בממוצע על כ־6,000 שקל לדייר, לצורך קבלת היתר הבנייה בפרויקט. העירייה עשתה כאן מעשה שלא ראוי לעשות. היא לא הצליחה לגבות מהדיירים את הכסף ואיימה על היזם שאם לא ישולם, לא יתקבל היתר הבנייה. עכשיו הדיירים ממורמרים על קיזוז התשלומים מתשלומי שכר הדירה שלהם".

הפרויקט: מתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר. בשלב הראשון נבנות 240 דירות במקום 64 והוא צפוי להיות מושלם במהלך השנה. אילו הדיירים שנדרשים כעת לתשלום עם האכלוס המתקרב. מהדו"חות עולה כי בשלב א' שווקו 98% מהפרויקט ונותרו שלוש דירות שטרם נמכרו. שלב ב' כולל בינוי של 447 יח"ד מהן 329 חלק החברה שימכרו והשאר חוזרות לבעלי הדירות. מועד הסיום: 2027. הרווח הגולמי בשלב ב' עומד על 333 מיליון שקל שיעור של 28% רווח צפוי. העלות של כלל היטלי התיעול של הדיירים ששילמה אאורה הנו כ-900-800 אלף שקל לצורך קבלת היתרי הבנייה.

פרשקר סיפרה "שלב א' נבנה כבינוי־פינוי־בינוי, כך ששני המבנים הראשונים נבנו על קרקע פנויה סמוכה, והיה נוח ואנשים גרו בבתים שלהם ארבע שנים במהלך הבנייה ורק בשלב ב' שהיה צריך לפנות את המתחם הם פונו ושכרו דירות לתקופה של שנה. כלומר בקיץ הדיירים יקבלו את הדירות החדשות בשלב א' והם אלו שקוזזו מהם תשלומי השכירות ובהמשך גם משלב ב'".

היזם שילם את כל ההיטלים הנדרשים והיה מדובר בתשלום לא שגרתי ואף חריג: "בחודשיים האחרונים נהיה אופנתי, כל הרשויות במירוץ להוציא כספית מהיזמים במצב הזה שהם נדרשים להיתרים מהרשות המקומית. כאן, לצד אגרות בנייה והיטלי פיתוח שנלווים לקבלת היתר הבנייה הרגיל, מדובר באגרות תיעול שנדרשו מהתושבים ללא כל קשר לבנייה, או להתחדשות העירונית אלא נועד כחלק מתחזוקה שוטפת של העיר לפי חוק העזר.

פרשקר מוסיפה כי "בחוק העזר של רמת השרון נקבע שאין קשר בין העלות בפועל ובין ההיטל חוק העזר כתוב מפורשות שאין צורך להראות כתנאי לתביעה בין הוצאת הרשות לתשתית עצמה. זאת גם בניגוד לחוקי העזר בנושא ההיטלים שיש בהם הרבה פסיקה".

תגובות: "שהות של ארבע שנים"

מאאורה נמסר: "פרויקט אאורה רמה"ש שלב א' נמצא לקראת איכלוסו המוצלח. לפני כארבע שנים, לקראת רישום המשכנתאות לטובת הבנק המלווה והוצאות הערבויות לדיירים הוותיקים, הוציאה עיריית רמת השרון חיובים לחלק מהדיירים הוותיקים בגין חובות עבר בנושא תיעול - חובות של עשרות שנים אחורה שאינם קשורים לאאורה. הדיירים התקשו בתשלום ואאורה העמידה בהתאם לתנאי ההסכם הלוואה לחלק מהדיירים הוותיקים ושילמה את החוב לעריית רמת השרון, ונתנה להם שהות של ארבע שנים לנסות לשכנע את העירייה לביטול החיוב או לחילופין להחזיר את ההלוואה לאאורה בסמוך לאכלוס.

"אאורה בונה עשרות מתחמים של פינוי בינוי ברחבי הארץ ולא נתקלה עד היום בפעולה כזו מטעם העירייה, למעט ברמת השרון. פרויקטים של התחדשות עירונית הם קודם כל לטובת הדיירים הוותיקים. טוב תעשה עיריית רמת השרון אם תבטל את החיובים הללו".

מעיריית רמת השרון נמסר: "עיריית רמת השרון פועלת לפי חוק ובמקרה זה לפי חוק העזר העירוני. אם למי מבעלי הבתים יש הסתייגות פרטנית שמורה לו זכות הערעור".