שלמה פילבר | ניתוח

התקדים, המסר ומשפט נתניהו: 3 הערות על ביטול הסכם עד המדינה עם שלמה פילבר

כמעט בלתי אפשרי למצוא אירוע דומה להחלטה של הפרקליטות לחזור בה מההסכם עם פילבר, שנתיים לאחר עדותו • הצעד עשוי להעביר מסר מרתיע לעדי מדינה אחרים, אך גם אם יוגש נגדו כתב אישום, זה יקרה רק לאחר תהליך ארוך וסבוך • על משפט נתניהו לא צפויה השפעה

שלמה פילבר מעיד במשפט נתניהו, לפני כשנתיים / צילום: אורן בן חקון
שלמה פילבר מעיד במשפט נתניהו, לפני כשנתיים / צילום: אורן בן חקון

הפרקליטות הודיעה השבוע לשלמה פילבר, שהיה איש אמונו של ראש ממשלה בנימין נתניהו ומונה על־ידו למנכ"ל משרד התקשורת, כי בכוונתה לבטל את הסכם עד המדינה עמו. זאת קרוב לשנתיים לאחר שסיים להעיד במשפט תיק 4000, ולאחר שבפרקליטות הגיעו למסקנה, על דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, כי פילבר סתר את עדותו בנקודות משמעותיות על הנחיות שנתן לו נתניהו לגבי קידום האינטרסים העסקיים של שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר.

שאלות ותשובות | מפילבר ועד נתניהו: המשמעות של ההחלטה המשפטית הדרמטית
דרמה במשפט נתניהו: הפרקליטות הודיעה לשלמה פילבר על הכוונה לבטל את הסכם עד המדינה
פרשנות | ג'וקר או משקולת? סיכום עדות פילבר בתיק 4000
דעה | יום הדיונים שהמחיש את הדילמה של עד המדינה שלמה פילבר

ביטול הסכמים עם עדי מדינה הוא חריג ביותר. אומנם היו מקרים מעולם, אך מקרה בו מבקשים לבטל הסכם של עד שהעיד, אישר חלק מהאמירות המפלילות וסתר את עצמו בנקודות מסוימות באופן עקבי - לא היה.

1לא היה מקרה דומה בפרשות עבר

בפני היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה הוצבה דילמה. ההחלטה התקבלה בידיעה שמדובר במקרה חריג, אך גם בידיעה שפילבר לא עמד בהסכם עמו באופן מובהק - על־פי ניתוח ראיות שבוצע על־ידי שורת פרקליטים.

המקרה הקרוב ביותר למתן העדות בו בוטל ההסכם היה במקרה של העבריין יחיא טורק שהפליל את אחיו בשורה של מעשי רצח. הסכם עד המדינה נחתם בפרשת רצח הילד אביב אילוז בן ה־3. טורק היה מעורב ברצח, אך הוא הפליל את שותפיו והפך לעד מדינה. ערב עדותו בשנת 2003 נערך לו ריענון בפרקליטות, והוא שינה את גרסתו. הפרקליטות מיד הודיעה כי טורק הפר את ההסכם, וכי היא מבטלת את ההסכם עמו. הוא הועמד לדין על רצח הילד.

מקרה נוסף מהעת האחרונה היה במקרה של מיקי גנור בפרשת הצוללות. גנור חתם על הסכם עד מדינה בפרשה העוסקת ברכישת צוללות וכלי שיט מחברת טיסנקרופ הגרמנית על־ידי מדינת ישראל, תוך הטיית מכרזים והעברת תשלומי שוחד. לאחר שחתם על ההסכם ובטרם העיד, גנור שינה את גרסתו וטען כי לא נתן שוחד. עורכי דינו ניסו לשכנע שלא מדובר בהבדלים מהותיים בגרסאות, וביקשו שלא לבטל את ההסכם, אך הפרקליטות לא קיבלה את הטיעון, הגישה כתב אישום, והתיק מתנהל בימים אלה בבית המשפט. גם אז התנהלו בפרקליטות דיונים ארוכים, התייעצויות והתלבטויות עד להחלטה לבטל את הסכם עד המדינה עם גנור

ביטול הסכם נוסף היה בפרשת הבר נוער, בה הועמד לדין על הרצח במועדון הגאה בשנת 2009 חגי פליסיאן. לתיק גויס עד מדינה שהפליל את פליסיאן, אך לאחר הגשת כתב האישום הגיע מידע שהטיל ספק באמינות העד. כתב האישום בוטל, ופליסיאן זוכה. עד היום לא ידוע מי ביצע את הרצח. נגד עד המדינה הוגש כתב אישום על בידוי ראיות ושיבוש מהלכי משפט.

2כתב אישום, ככל שיוגש, לא יהיה הליכה בפארק

הביטול לא אמור להשפיע על ההתנהלות של משפט נתניהו, מאחר שפילבר, ראש מטה הבחירות לשעבר של ראש הממשלה, כבר מסר את עדותו ב־28 ישיבות שנמשכו על פני שלושה חודשים. הוא נחקר על הסתירות ושינוי הפרשנות, והקשיים הוצגו לו על־ידי התביעה במסגרת חקירה נגדית.

הפרקליטות כבר הצהירה בבית המשפט כי תבקש להעדיף את אמרותיו במשטרה על פני אלה במשפט, והשופטים כבר ביקשו מהמדינה לשקול לחזור בה מהאישום בשוחדנדחו). בסופו של ההליך השופטים יכריעו לגבי מהימנות עדותו של פילבר.

עו''ד עמית איסמן, פרקליט המדינה / צילום: דוברות משרד המשפטים
 עו''ד עמית איסמן, פרקליט המדינה / צילום: דוברות משרד המשפטים

יחד עם זאת, אם המדינה תחליט להגיש נגד פילבר כתב אישום על מתן עדות שקר, ולא רק על מרמה והפרת אמונים, עבירה עליה נחקר בנוסף לעבירות טוהר מידות - יהיה זה חומר חקירה חדש במשפט נתניהו. מהלך כזה עשוי להביא לעיכוב במשפט, מאחר שהצדדים עשויים לבקש לחקור את פילבר מחדש בעניין.

בנוסף, ביטול ההסכם והגשת כתב אישום נגד פילבר, ככל שיוגש, כרוך במורכבות רבה, והדרך לחתימת הסיפור עוד ארוכה. ראשית ייערך שימוע בו פילבר ינסה לשכנע שלא לבטל את ההסכם עמו. אם ההסכם יבוטל, הוא יכול לעתור לבג"ץ. אם יוחלט להגיש נגדו כתב אישום, יהיה צורך בשימוע נוסף, בהתייחס לראיות הקיימות. פילבר יהיה זכאי לכל חומרי החקירה בתיק, כך שיכולים לעבור חודשים ארוכים עד לקבלת ההחלטה הסופית. אם המדינה תחליט לנהל נגדו הליך פלילי - יהיה זה הליך נפרד בו יעידו עדים שהעידו במשפט נתניהו, פילבר עצמו יידרש להעיד שוב, ובית המשפט יצטרך לקבל קביעות על מהימנותו - כל זאת במקביל להליך נגד נתניהו.

3הפרקליטות מסמנת קו אדום

ההחלטה לבטל את ההסכם התקבלה קרוב לשנתיים אחרי שפילבר סיים להעיד ביוני 2022. אומנם יש אלפי עמודי עדויות, במשטרה ובבית המשפט, שהיה צריך להשוות ביניהם, אך שנתיים הוא זמן ארוך מדי גם בהתחשב בכך - בוודאי אם הפרקליטות רואה בהתנהלותו חמורה.

ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר, אחרי שרשרת התייעצויות, תוך קבלת חוות־דעת מפרקליט חיצוני לצוות המלווה את התיקים שנים, מבקשת להעביר מסר לעדי מדינה - הסכמים יש לקיים. זהו מסר לעדי מדינה פוטנציאליים - אם התחייבת לומר את האמת, יש לכך משמעות ומחיר.

פילבר התחייב בהסכם "למסור בסמוך לאחר החתימה על הסכם זה הודעות אמת מפורטות, אשר ישלימו את הדברים שמסר בשלב המשא־ומתן לקראת ההסכם". הוא גם התחייב "לא לבצע כל פעולה שתפגע במהימנות הודעותיו בפני גורמי החקירה, או להטעות את גורמי החקירה".

לאחר שחתם, פילבר מסר עדות שהובילה להגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן בעבירת שוחד. לא ניתן להתייחס להתחייבות כזו בקלות־דעת.

מרגע שעלה לראשונה לדוכן העדים במרץ 2022, היה ברור שפילבר מצוי בקונפליקט - מצד אחד הסכם עד המדינה לו הוא מחויב, ומצד שני נאמנותו למי שהיה הבוס שלו ודמות נערצת עליו.

"נתניהו הוא מושא הערצתי מגיל צעיר, אני מעריך ומכבד אותו גם היום. אני חושב שהוא אחד המנהיגים הגדולים שיש למדינה. גם היום אני אוהב אותו", אמר בפתח עדותו. במהלך עדותו הוא ניסה מצד אחד לספק את הסחורה, אך למזער את עדותו שסיבכה את ראש הממשלה, ולשנות גרסה.

כך, הוא העיד שהתקיימה "פגישת הנחיה" בו הנחה אותו נתניהו לגבי שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר. אך מיד הוסיף: "אף אחד מהדברים לא עשיתי מה שביקש". דקות ספורות עברו עד שהתובעת בתיק, עו"ד יהודית תירוש, אמרה כי הוא "ממזער את האירועים שהתרחשו". היא ביקשה לחקור את פילבר כעד עוין, ובית המשפט סירב אך איפשר לה לחקור אותו בחקירה נגדית.

הפרקליטות הגיעה למסקנה כי פילבר סתר את עצמו בפרטים מהותיים, פגע במהימנות של עצמו, הקטין וצמצם את ההשפעה של פעולותיו כמנכ"ל, נמנע מלחזור על חלקים ניכרים מגרסתו במשטרה ורוקן מתוכן אמירות שלו שהיו משמעותיות.

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.