זוהר לוי מנסה להגדיל ל-40% את כוחו בדירקטוריון פז; הערכה: הוא מתואם עם הראל לוקר

לוי מעוניין להחזיק בעד 40% מדירקטוריון חברת הדלקים והנדל"ן, זאת באמצעות הדחה של לפחות שלושה דירקטורים קיימים והוספה של דירקטור מטעמו • לצורך כך הוא מבקש לשנות את תקנון החברה ולכנס אסיפה מיידית • בשוק מעריכים שלוי מבצע את המהלך בתיאום עם יו"ר החברה הראל לוקר ודירקטורית נוספת

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ
תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

לפני יומיים הגדילה סאמיט  של זוהר לוי את החזקתה בחברת תחנות הדלק, שמחזיקה גם בשטחי נדל"ן, ל-16% בסכום של 247 מיליון שקל ממוסדיים והחברה לא מבזבזת זמן. לסאמיט יש כיום דירקטור אחד בלבד (לוי עצמו) מתוך 10 בהנהלת חברת פז.

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל  
התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת? 

סאמיט מעוניינת להגדיל את השפעתה בצורה כפולה: להוסיף דירקטור מטעמה כך שיהיו לה שני נציגים בדירקטוריון פז, וכן להדיח מספר דירקטורים אחרים, כאשר היא מבקשת להפחית את מספר הדירקטורים הכולל בפז ל-5 עד 7 דירקטורים. במילים אחרות, לוי מעוניין להגדיל את השפעתו בדירקטוריון של חברת פז משמעותית להשפעה של עד 40% מדירקטוריון החברה.

על פי הודעה שהגישה סאמיט לפז היא מעוניינת לכנס אסיפה מיידית ולמנות שוב את יו"ר החברה הראל לוקר, את הדירקטורית מיכל מרום בריקמן ואת לוי עצמו וכן להוסיף לדירקטוריון את מנכ"ל סאמיט ישראל אמיר כהן.

על פי הערכות בשוק' לוי פועל בתיאום עם עם יו"ר פז הראל לוקר ועם מיכל מרום בריקמן. לוי מעוניין לבצע את השינוי במהירות ולצורך כך הוא מבקש לכנס במיידי אסיפת בעלי מניות ולשנות את תקנון החברה כך שצמצום הדירקטוריון מ-10 יקרה כעת כמו גם צירופו של כהן. עוד מבקש לוי לקבוע שכהונת דירקטורים בחברה (למעט דירקטורים חיצוניים) תהיה לתקופה של שנה אחת בלבד, כלומר שבכל שנה יצטרכו למנות את כל הדירקטוריון מחדש, במקום המנגנון הקיים לפיו בכל שנה מוחלפים עד שני דירקטורים בלבד, שמתמנים לתקופה של 3 שנים רצופות.

על פי סאמיט, "עדכון זה יאפשר לחברה גמישות מירבית בפעילותה ובקידום מטרותיה, ללא מגבלות שאינן מחויבות בדין".

הדירקטורים שנמצאים על הכוונת של לוי הם לורי הנובר ושני דירקטורים בלתי תלויים רויטל אבירם ואריק שור. כהונתם של אלה מסתיימת בסוף השנה. לצידם מכהנים גם שלושה דירקטורים חיצוניים (דח"צים), עמיקם שפרן, לימור דנש ואלונה שפר.

סעיף נוסף שמבקשת סאמיט הוא ש"מספר הדירקטורים החיצוניים יהיה כנדרש על פי חוק החברות". החוק מחייב לפחות שניים כך שהמשמעות שמספרם יירד לשניים.

מה צפוי לפז בעידן זוהר לוי?

הדנ"א של חברת סאמיט שבשליטת לוי הוא החזקה בנדל"ן מניב. לחברה נכסים מניבים בישראל, גרמניה וארה"ב בשווי של 8.7 מיליארד שקל נכון לסוף השנה שעברה. הדוחות הכספיים השנתיים של סאמיט לא חושפים את תוכניותיה לגבי פז מעבר למינויו של לוי כדירקטור בחברה.

מהלכים אפשריים שעשוי לוי לקדם בפז, בהתחשב באופי פעילותה של סאמיט, יכול לעסוק בהשבחת נכסי הנדל"ן של החברה. במשך שנים עלה הנושא בין הנהלות פז, בעידן שלה ללא גרעין שליטה, לבין הגופים המוסדיים. פז הלכה והתכנסה בשנה האחרונה במה שהיא מכנה "ליבת העסק". היא נפרדה מפעילות הזיקוק ומתמקדת יותר בקמעונאות אנרגיה (תחנות דלק), קמעונאות מזון (החזקה ברשתות פרשמרקט, סופריודה, חנויות הנוחות ילו ועוד), אספקת אנרגיה לבית ולא פחות חשוב - ייזום נדל"ן.

במצגת שפרסמה פז לאחר הדוחות הכספיים לסיכום השנה שעברה, השווי ההוגן של נכסי הנדל"ן שלה הוערך (ב־2021) ב־3.3 מיליארד שקל. הכנסותיה משכירות נטו (NOI) הסתכמו ב־139 מיליון שקל אשתקד כאשר ברשותה 120 נכסים להשקעה. לחברה יש פוטנציאל השבחה של שטחים פוטנציאליים בהיקף 150 אלף מ"ר, פי 5 ביחס לשטחים הבנויים להשכרה שלה כיום (28 אלף מ"ר).

לא מן הנמנע שלוי שכבר יושב בדירקטוריון פז, לוטש עניין לסיפור הנדל"ני האפשרי של הרשת.