מירי רגב | פרשנות

רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף?

בתחקיר של התכנית "המקור", דובר על התנהלות שרת התחבורה, מירי רגב, ועל המינויים שהיא מקדמת • אך אם לכאורה תוכן התחקיר נכון - היכן היו נציבות שירות המדינה, הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות ומשרד האוצר?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב היא לא היחידה שנדרשת לתת תשובות בעקבות תחקיר "המקור". בשנה וחצי האחרונות נכתב רבות, בגלובס ובכלי תקשורת אחרים, על המינויים שמקדמת רגב, ועל ההחלטות שגורמי המקצוע התנערו מהן. בתחקיר הנקודות חוברו לכדי כתב אישום ציבורי חמור.

הסיכויים שתיפתח חקירה פלילית נגד מירי רגב, ואיך השרה נערכת?
פרשנות | לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו עוד יום אחד 

רגב היא בהחלט הדמות האחראית וכל יום שהיא נשארת בתפקיד הוא כתם על המדינה כולה - אבל היא איננה היחידה. אנשי הכוורת של השרה, שתוארו בפירוט בתחקיר, יצטרכו לתת גם הם תשובות. גם נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ נמצא ברשימה זו. הרשקוביץ, שרגב נוהגת לפרגן לו בהודעות מטעם משרדה, קבע תחילה שלמנכ"ל משרד התחבורה הנוכחי, משה בן זקן, אין מספיק ניסיון לתפקיד. אחרי חצי שנה, עם זאת, הוא דווקא אפשר את המינוי.

מעבר לכך, מי שצריכים לספק תשובות הם שכבת אנשי המקצוע שאפשרו לדברים לעבור. בין אנשים אלו נמנה אבנר פלור, ראש מנהל תשתיות, האחראי על קידום הסכמים מול רשויות מקומיות ופרויקטי תשתית. פלור כיהן כמנכ"ל המשרד בתקופה שבן זקן לא אושר, ולאחר מכן תוגמל בג'וב. כדאי גם לבדוק אם פעילותה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הושפעה משיקולים לא עניינים, כשרגב התעקשה למנות לראשה את עידן מועלם, שדורג רק רביעי על ידי ועדת האיתור.

עוד יצטרכו לספק תשובות מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ והיו"ר יגאל עמדי, שהפכו את החברה לזרוע הביצוע של רגב. הם קידמו את מועמדותו של אלעד ברדוגו ליועמ"ש החברה, לאחר שהצהיר על עצמו כפוקד לליכוד. ממלאת מקום היועמ"ש היום היא עינב אבוחצירה, בתו של פעיל ליכוד מרכזי באשדוד, שדורגה בעשירייה השלישית בוועדת האיתור.

ואם תוכן התחקיר נכון - היכן היו נציבות שירות המדינה, הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות ומשרד האוצר? מאחורי רגב ישנו מפעל שיטתי שמאפשר, כך על פי הטענות בתחקיר, להסיט את משאבי המשרד כדי למנף את מעמדה הפוליטי של השרה. כדי לנקות את השירות הציבורי על שומרי הסף ורשויות האכיפה להתחיל לעבוד.

ממשרד התחבורה נמסר: "כלל המינויים נעשים על פי מכרזים וועדות איתור בהתאם לחוק שירות נציבות המדינה".